دسته راهنما در کتب

کسب و کار

تعریف بیانیه ماموریت – بیانیه ماموریت سازمان

تعریف بیانیه ماموریت – بیانیه ماموریت سازمان

بیانیه ماموریت سند تدوین‌شده‌ای است که اهداف باثبات و منحصر به فرد سازمان را تعریف می‌کند: اینکه چرا سازمان وجود دارد، اهداف آن چیست، می‌خواهد به چه چیزی برسد. این‌ها برخی سؤالات اساسی هستند که بیانیه مأموریت قصد دارد پاسخ دهد. بیانیه ماموریت در برگیرنده اهداف، ارزش‌ها، عقاید، و مزیت رقابتی سازمان است. در واقع بیانیه ماموریت ابزار اولیه مورد نیاز مدیران است که راهنمای عمل سازمان محسوب می‌شود.

بیانیه ماموریت چیست؟

بیانیه ماموریت سازمان یا mission statement توصیف مختصری است از چرایی وجود یک شرکت یا سازمان غیرانتفاعی. در یک تا سه جمله، توضیح می‌دهد شرکت چه می‌کند، به چه کسی خدمت رسانی می‌کند، و چه چیزی آن را از رقبا متمایز می‌کند. از آن برای تمرکز، جهت دهی، و الهام بخشی به کارکنان استفاده می‌شود در حالی‌که به مشتریان یا ارباب رجوع می‌گوید از آن کسب و کار چه انتظاری داشته باشند.

 نکات مهم و ضروری در تدوین بیانیه ماموریت

    1. مبتنی بر واقعیات باشد.
    2. سازمان قابلیت اجرای آن را داشته باشد.
    3. خواننده با خواندن بیانیه ماموریت سازمان تمایل داشته باشد که جزئی از سازمان شود.
    4. منعکس کننده مسیرهای استراتژیک جدید باشد.

در عین حال بیانیه ماموریت:

  • نباید شامل مقادیر دلاری، درصد، اعداد، اهداف خرد و استراتژیها باشد
  • نباید بیش از حد طولانی باشد چون نمی‌توان آن را به خاطر آورد
  • نباید به توضیح جزئیات بپردازد
  • نباید باعث انس به محیط شود
  • نباید بر حسب ایجاد سود باشد. سود، یک هدف و نتیجهٔ آنچه که شرکت انجام می‌دهد، است

ماموریت سازمان‌ ها، از نظر حجم، محتوا، شکل و پرداختن به جزئیات با هم متفاوت‌اند. هر یک از کارشناسان و افراد صاحب نظر در مدیریت استراتژیک بنا به نظر خود اجزای خاصی را برای بیانیه ماموریت سازمان در نظر گرفته‌اند. طبق برخی مطالعات مشاهده در بیانیه ماموریت چند سازمان، اغلب در بیانیه مأموریت خود به اجزای زیر اشاره کرده‌اند:

  1. کیفیت محصولات و خدمات
  2. محدوده جغرافیایی
  3. فلسفه شرکت
  4. توجه به بقا، رشد، سودآوری
  5. توجه به تأمین کنندگان
  6. اهمیت به کارکنان سازمان
  7. توجه به سهامداران
  8. اهمیت به مشتریان
  9. تصور عمومی مطلوب
  10. تکنولوژی.

کاربرد بیانیه ماموریت سازمان چیست؟

ایجاد یک بیانیه تأثیرگذار اولین گام برای موفقیت در کسب‌و‌کار است. ماموریت مشخص، پایه و اساس توسعه و اجرای یک مدیریت استراتژیک است. این بیانیه تیم مدیریت را در اجرای استراتژی‌هایی راهنمایی می‌کند که به تقویت هویت شرکت و دستیابی به اهداف آن کمک می‌کند. در ادامه چند کاربرد بیانیه ماموریت را خواهید دید:

1. سازمان را به جلو هدایت می‌کند

با تعیین هدف است که می‌توانید برای فعالیت‌هایی که باید انجام دهید، نقشه راه ایجاد کنید. هر کسب‌وکاری برای اطمینان از توانایی خود در توسعه شرکت و همچنین اطمینان از ثبات خود، به بیانیه ماموریت نیاز دارد. این بیانیه می‌تواند همه اعضا و شرکا را به جلو هدایت کند.

2. تلاش و توجه همه افراد سازمان را همسو می‌کند

کاربرد بیانیه ماموریت، هدایت تصمیم‌های مختلف شرکت است. باید هدف اصلی کسب‌وکار را برجسته کرد تا هر تصمیمی که قرار است گرفته شود، حول این هدف ایجاد شود. هنگام بحث برای تصمیم‌گیری، مدیران می‌توانند با استفاده از آن، به تیم خود در حل چالش‌ها و ایجاد ایده کمک کنند. این بیانیه بحث و گفتگو را ترویج و از سردرگم شدن اعضای شرکت جلوگیری می‌کند.

3. الهام‌بخش است و نوآوری را امکان‌پذیر می‌کند

بیانیه ماموریت می‌تواند الهام‌بخش افراد مختلف درگیر در سازمان باشد. دیدن هدف کسب‌وکار، مشوقی برای ایجاد ایده‌های مختلف در ذهن ذینفعان است و آن‌ها را برای فکرکردن به راه‌حل‌های نو، آماده ‌می‌کند.

4. فرهنگ سازمانی را شکل می‌دهد

بیانیه ماموریت با توضیح هدف و ارزش‌های شرکت، در ایجاد فرهنگ سازمانی نقش دارد، همچنین بر نحوه اجرای تصمیم‌های یک کسب‌وکار و نگرش کارکنان به شغلی که دارند، تأثیر می‌گذارد. این بیانیه موقع استخدام، افرادی که باورهایی مشابه با ارزش‌های سازمان دارد را جذب می‌کند و به‌ آن‌ها فرصت می‌دهد قبل از پیوستن به شما، رویکرد خود را با هدف سازمان تنظیم کنند.

5. موجب هماهنگی بخش‌های مختلف سازمان می‎‌شود

با رشد کسب‌وکار، بخش‌های مختلفی به سازمان شما اضافه می‌شود و تعداد کارمندان‌ هم افزایش می‌یابد. رشد یک شرکت می‌تواند باعث از دست دادن تمرکز و فرهنگ سازمانی بشود. بیانیه ماموریت، راهنمایی برای تصمیم‌گیری است و به افراد شرکت کمک می‌کند تا هماهنگ با هم، در یک‌جهت عمل کنند. قبل از علنی‌کردن بیانیه خود، از شخص دیگری بخواهید آن را ارزیابی کند و نظر سایر اعضای سازمان را هم دریافت کنید.

نحوه نوشتن بیانیه ماموریت سازمان

برای نوشتن ماموریت سازمان، باید ابتدا به چندین سوال درباره کسب وکار خود جواب بدهید. تا پاسخ این سوال ها در ذهن شما شفاف نباشند، نمی توانید در بیان ماموریت کسب و کار خود موفق عمل کنید.

متأسفانه در بیشتر سازمان‌ها به‌ویژه در سازمان‌های دولتی، بیانیه ماموریت سازمان حالتی یکنواخت، تکراری و غیرواقعی دارد. اگر بیانیه ماموریت سازمان شما تکراری و کلیشه‌ای باشد، فعالیت در زمینه تولید یک محصول با محصولات دیگر تفاوتی با یکدیگر ندارند، پس سعی کنید با طراحی و نگارش بیانیه‌ای منحصربه‌فرد، سازمان خود را به‌درستی معرفی کنید. برای موفقیت باید از پایه، اصول کسب‌وکار را درست اجرا کنید. بیانیه ماموریت سازمان ابزاری فوق‌العاده در جهت درک و توسعه‌ی اهداف و ارتباطات کار شماست و باید در یک یا دو پاراگراف توضیح داده شود

یک بیانیه ماموریت عالی از زبان ساده، واضح و به یاد ماندنی استفاده می کند. باید از جملات پیچیده، طولانی و پر از اصطلاحات پرهیز شود، زیرا درک مأموریت و احساس ارتباط با آن را برای مردم سخت‌تر می‌کند.

بیانیه ماموریت شما باید به وضوح بیان کند که برند شما چه کاری انجام می دهد، چگونه و چرا:

سئوالات مهم در نوشتن بیانیه سازمان

شرکت خود را چگونه معرفی می‌کنید؟
محصول یا خدمات شما چه کاری انجام می دهند؟
برای چه هدفی تولید شده اند؟
برای چه کسانی این محصو یا خدمت ارائه می شود؟
اگر این کار را نمی کردیم چه اتفاقی می افتاد؟
چرا انجام این کار مهم است؟
خدمات یا محصولات ما پاسخ‌گوی کدام نیاز مشتریان است؟
محصول ما چه احساسی از مشتریان را درگیر خواهد کرد؟ شادی، اطمینان، راحتی، امنیت و…
شرکت شما چه دستاوردهایی برای مشتریان دارد؟ چرا باید به جای سایر رقبا از شما خرید کنند؟
محیط کسب‌وکار شما برای کارمندان‌تان چگونه است؟

بعد از نوشتن ماموریت سازمان، آن را در مکان کسب و کارتان نصب کنید و انتشار دهید تا همواره آن را به یاد داشته باشید و از مسیر اصلی خود خارج نشوید.

بیانیه های ماموریت باید به گونه ای نوشته شوند که تا حد امکان بی زمان و ماندگار باشند، تجدید نظر در بیانیه ماموریت با توجه به تکامل شرکت در طول زمان چیز غیرعادی نیست. یک کسب و کار به صورت دوره ای بیانیه خود را بررسی می کند تا مطمئن شود که ماموریت فعلی شرکت را در بر می گیرد.

رابطه‌ ماموریت شرکت و بازاریابی استراتژیک

امروزه برترین شرکت‌های جهان تلاش می‌کنند بیانیه‌ ماموریت سازمان خود را بر اساس مسئولیت‌ها و محدوده‌ی فعالیت‌های اجتماعی و اخلاقی تعریف کنند. اما چرا یک شرکت باید در اجرای پروسه‌های تولیدی و سازمانی به اخلاقیات پایبند باشد و کارمندان خود را به مشارکت در امور اجتماعی تشویق کند؟ یکی از دلایل مهم چنین سیاست‌هایی، این است که روش‌ها و فرآیندهای غیر اخلاقی (هرچند غیر قانونی نباشند) به اعتمادی که بین مشتریان و شرکت وجود دارد، آسیب می‌رساند و بالطبع مانع از ایجاد روابط بلندمدت و وفاداری مشتریان می‌شود. فقدان اعتماد نیز به کاهش فروش و سودآوری شرکت منجر خواهد شد.

گرچه همه‌ی تولیدکنندگان و فروشندگانی که در یک بازار رقابتی حضور دارند، ممکن است به ارزش‌های اخلاقی یکسانی اعتقاد نداشته باشند؛ ولی مدیران بازاریابی به‌خوبی می‌دانند که اگر برخلاف هنجارهای ارزشی عمل کنند، روابط بلندمدت کسب‌وکار را از دست می‌دهند.

چگونه از بیانیه ماموریت استفاده کنیم؟

این که چگونه از بیانیه استفاده می‌شود به اندازه و ماهیت کسب و کار بستگی دارد. کسب و کارهای کوچک‌تر ممکن است آن را هر جایی که کارکنان بتوانند ببینند پست بگذارند یا آن را در اسکرین‌سیور رایانه به عنوان یک یادآورد همیشگی جای بدهند. بعضی از شرکت‌ها آن را در مواد بازاریابی به اشتراک می‌گذارند روی وب‌گاه‌، در توصیف شرکت در تاریخچه‌ی بازاریابی، و در تبلیغات.

با وجود این، چگونگی استفاده از آن اهمیت کم‌تری دارد از این که آیا آن بیانیه درست و واقع‌گرایانه است، و این که آیا کارکنان و مدیریت از آن به عنوان راهنمای استراتژی و تصمیمات استفاده می‌کنند یا خیر.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *