دسته راهنما در کتب

بازاریابی, کسب و کار

مزایا و معایب تجارت الکترونیک برای مصرف کنندگان

مزایا و معایب تجارت الکترونیک برای مصرف کنندگان

مزایا و معایب تجارت الکترونیک برای مصرف کنندگان این روزها اکثر افراد دسترسی به اینترنت پر سرعت دارند و هم چنین ابزارهای بسیار قدرتمندی برای ایجاد وب سایت های مفید، کاربردی وجذاب وجود دارد که همه اینها باعث شده روز به روز بر تعداد افرادی که علاقه مند به فعالیت در حوزه تجارت الکترونیک هستند، افزوده شود. به همین دلیل باید مزایا و معایب تجارت الکترونیک را بدانیم تا بتوانیم در این حوزه چه به عنوان مصرف کننده وچه به عنوان فروشنده فعالیت کنیم و سود بیشتری کسب کنیم.

مزایای تجارت الکترونیک برای مصرف کنندگان

قیمت مقرون به صرفه برای مشتریان :

تمامی تراکنش ها و معاملات در حال الکترونیکی شدن است و برای رقابت در فضای مجازی که مشتری می تواند درهر لحظه از قیمت بورس با خبر شود، فروشگاه ها باید با پایین اوردن قیمت، مشتری جذب کنند. بنابراین به طور ناخود آگاه شرکت ها در پایین آوردن قیمت با هم رقابت می کنند و هر شرکتی که قیمت را پایین بیاورد، با سود کمتر اما تعداد فروش بیشتر می تواند موفق تر عمل کند که در این صورت، این موقعیت  برای مصرف کننده فراهم می شود که کالای مورد نظر را باقیمت پایین تر از فروشگاه های سنتی  و به صورت آنلاین خریداری کند.

وجود طیف وسیعی از محصولات مختلف

در تجارت الکترونیک، مشتری می‌تواند بدون نیاز به رفتن از این مغازه به مغازه‌ی دیگر، به راحتی محصولات را با یکدیگر مقایسه کند و متوجه شود که کدام فروشنده، بهترین قیمت را ارائه می‌دهد و گزینه‌های بیشتری برای انتخاب دارد. در دنیای واقعی هر فروشگاه فضای محدودی دارد، ولی همان فروشگاه می‌تواند بر روی اینترنت، کل موجودی انبار را ارائه بدهد.

حاشیه سود بیشتر:

تجارت الکترونیک با توجه به حذف تعدادی از واسطه ها و به دلیل اینکه هزینه های اولیه از قبیل هزینه مکان و … کم می شود ،حاشیه سود بیشتر است و فروشنده سود بیشتری می برد.

صرفه جویی در زمان :

با وجود تجارت الکترونیک دیگر نیازی نیست ساعت ها رانندگی کنید و به امید یافتن مایحتاج خود کل شهر را زیر و رو کنید. فروشگاه ها تمامی محصولات خود را به صورت آنلاین عرضه می کنند و به جای ویترین ها و سالن های نمایش پر زرق و برق، انبارهای خود را گسترش می دهند.

بهره وری بیشتر :

دراینجا منظور از بهره وری، برای هر دو طرف یعنی شرکت ها و مصرف کنندگان است. افراد ترجیح می دهند خرید آنلاین انجام دهند زیرا راحت تر است و در وقت صرفه جویی می شود و هم چنین در تجارت الکترونیک هزینه های شرکت کاهش می یابد و سود شرکت بیشتر می شود.

مقایسه سریع و آسان محصول و قیمت :

تجارت الکترونیک به شما امکان می دهد تا بتوانید قیمت را در چند کسب و کار یا فروشگاه مختلف مقایسه کنید و در انتها، برای شما خرید هوشمندانه و با صرفه را رقم می زند و می توانید پول بیشتری ذخیره کنید. به راحتی می توانید محصولات مختلف را در کنار هم قرار داده، باهم مقایسه کنید. زمانی که کالاها به صورت آنلاین ارائه می شوند، تمامی ویژگی ها و خصیصه های خود را در سبد اخلاص گذاشته و تقدیم بازدیدکنندگان می کنند و به صراحت از شما می خواهند تا به مقایسه آن ها با سایر گزینه های موجود بپردازید، برتری خود را به رخ می کشند و به شما گوشزد می کنند که این بهترین گزینه ایست که پیش رویتان است.

دسترسی آسان به نظرات دیگر مصرف کنندگان

از آنجاییکه بازار رقابت داغ داغ است، شرکت های آنلاین از شما می خواهند نظر سایر مصرف کنندگان را در خصوص کالای مورد نیاز خود بخوانید. نظرات خوب و بد در سطح اینترنت پخش شده اند و شما می توانید ببینید کدام کالا محبوب تر است و دلایل محبوب یا منفور بودن آن ها چیست.

کوپن‌ها و تخفیف‌ها، کارت های تخفیفی و حراجی های اینترنتی‎

تمامی فروشگاه های آنلاین برای جذب شما سر و دست می شکنند و این به معنای کارت های تخفیف و حراجی های بیشتر برای جلب رضایت شماست و تمامی این ها به نفع خریداران تمام می شود. شما می توانید از سایت های بزرگ تر که حکم همان فروشگاه های عمده فروش را دارند، تا ۸۰ درصد تخفیف بگیرید. از رقابت میان آن ها نهایت استفاده را ببرید و کالایتان را به پایین ترین بهای ممکن خریداری نمایید.

دیگر مزایای جانبی تجارت الکترونیک :

1-شما می توانید در هر زمانی خرید انجام را انجام دهید و خرید به ساعات کاری محدود نمی شود.
2 – نیازی نیست برای خرید به مکان های دوردست یا شهر ها و کشورهای دیگر بروید.

معایب تجارت الکترونیک برای مشتریان

حریم شخصی و امنیت :

مشتریان نیاز دارند تا به ارائه کنندگان محصول و نحوه پرداخت وجه در تراکنش های الکترونیکی اطمینان و اعتماد پیدا کنند؛ حتی سر در گم می شوند و نیاز دارند اعتبار وب سایت مورد نظر را قبل از خرید بررسی، مقایسه ومورد امتحان قرار دهند. چرا که امروزه آمار کلاهبرداری در فضای مجازی بسیار بالاست و این باعث می شود افرا نتوانند با اطمینان خرید انجام دهند و گاهی در معرض انواع کلاهبرداری ها قرار گیرند.

پیش از آنکه اقدام به خرید کنید یا مبلغی را به صورت آنلاین بپردازید، گواهی امنیت سایت را چک کنید و از بالا بودن ضریب ایمنی آن اطمینان حاصل کنید. درست است که خرید کردن آنلاین بسیار ساده و راحت است اما هیچ کس دوست ندارد دیگران به اطلاعات شخصیش دسترسی یابند. بسیاری از سایت ها خوش آوازه و قابل اطمینان می باشند اما احتیاط شرط عقل است، بهتر است پیش از انجام هر خریدی در خصوص ضریب امنیت سایت مورد نظر خود تحقیق و تفحص نمایید. در این زمینه توجه به نشان نماد اعتماد الکترونیکی و وجود آن در وب سایتها بسیار دلگرم کننده خواهد بود.

عدم مشاهده کالا و کیفیت آن از نزدیک :

تجارت الکترونیک دسترسی به انواع و اقسام کالاها را میسر ساخته اما مشتریان نمی توانند پیش از تحویل گرفتن هیچ کالایی درب منزل، آن را لمس کرده و از کیفیت آن اطمینان یابند. از این رو می بایست قبل از هر خریدی سیاست های فروشنده را در خصوص پس گرفتن کالا مطالعه کنید. همیشه مطمئن شوید که امکان پس دادن کالای خریداری شده وجود دارد تا بعداً به مشکل بر نخورید.

هزینه های پنهان :

به هنگام خرید کالا مشتری از بهای کالا، هزینه های حمل و ارسال، عوارض و مالیات احتمالی و امثال آن مطلع است. توجه داشته باشید که ممکن است خرید شما شامل هزینه های پنهانی شود که در صورتحساب خرید شما نمایش داده نشود اما در فرم پرداخت هزینه هایتان درج شوند، هزینه های از قبیل هزینه های اضافی جابه جایی کالا در خرید های بین المللی.

حفاظت از داده ها و سیستم :

مشتریان نیاز به دسترسی امن در هر زمان دارند. به علاوه، حفاظت از داده های آنها نیز بسیار ضروری است و باعث جلب اعتماد آنها می شود. اگر نتوانیم در معاملات این موارد را رعایت کنیم، قطعا در تجارت الکترونیک با مشکلی بزرگ مواجه می شویم.

نیاز به اینترنت دسترسی به اینترنت رایگان نیست و ممکن است به هنگام استفاده از wi-fi رایگان اطلاعات شما در سایت هایی که ایمن نیستند، به سرقت رود.

از دست دادن تعدادی از مشتریان :

در تجارت الکترونیک، فروشگاه ها، افرادی که بسیار ریز بین وسخت گیر در خرید هستند و تنها با دیدن کالا آن را خریداری می کنند را از دست می دهند زیرا آنها هیچ گاه در فضای مجازی خرید انجام نمی دهند و فروشگاههای اینترنتی قشر وسیعی از مشتریان را از دست می دهید.

عدم تعامل و برقراری ارتباط مستقیم با فروشنده

زمانی که قوانین و مقررات یک فروشگاه های اینترنتی در پیش چشمانتان ظاهر می شود، می بایست شروع به خواندن کلی مطلب کنید که این به نوبه خود می تواند پیچیده و گیج کننده باشد، مخصوصاً هنگامی که به فصل مشروعیت های قانونی می رسید. در خریدهای سنگین تر و مهم، شما نمی توانید با کسی رو در رو صحبت کنید و سوالات خود را از او مطرح کرده و نگرانیهایتان را با او در میان بگذارید.

سرویس مشتریان و مشکلات مرتبط :

گاهی در تجارت الکترونیک به دلیل اینکه با افراد رو در رو نمی شویم و همه چیز مجازی است فراموش می کنیم که برقراری ارتباط با خریدار و مصرف کننده بسیار مهم است و گاهی تعدادی از ارتباطات برقرار نمی شود که منجر به ناموفق بودن در تجارت میشود.

معایب موجود در تجارت الکترونیک، غیر قابل اجتناب نیست. اگر ما مدیریت کافی در مخاطرات داشته باشیم، می توانیم معایب را کم رنگ تر و مزایای بیشتری از تجارت الکترونیک بدست آوریم و با صرف کمترین زمان، بهترین خرید را انجام دهیم.

دیگر معایب جانبی تجارت الکترونیک :

1-باید هزینه ای را برای ارسال محصول پرداخت کنید.
2-ممکن است محصول خریداری شده به صورت آسیب دیده و ناقص به شما تحویل شود به طوری که باز پس فرستادن محصول برای شما هزینه بر می باشد.
3-باید زمانی را برای دریافت محصول در منزل بمانید که این زمان گاهی اوقات نامشخص است.
4- نمی توانید قبل از خرید، کالا را به طور ملموس ومطمئن چک کنید.
5-ممکن است گاهی اوقات فروشگاه ها دقیقا آن محصولی را که سفارش داده اید برای شما ارسال نکنند و یا حتی محصولی قلابی را به جای محصول اصل به شما ارسال کنند.

در هر حال با تمام مزایا و معایب تجارت الکترونیک، امروزه این تجارت بسیار فراگیر شده است و ما باید با برسی بیشتر و برسی تمام موارد موجود به خرید از فروشگاه های مورد اطمینان بپردازیم.

مزایا و معایب تجارت الکترونیک برای مصرف کنندگان، مزایا و معایب تجارت الکترونیک برای مشتریان

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *