دسته راهنما در کتب

سئو

AMP یا صفحات موبایلی پرشتاب مزایا و معایب آن

AMP یا صفحات موبایلی پرشتاب مزایا و معایب آن

AMP چیست؟ AMP یا همان Accelerated Moblie Pages از فوریه 2015 جز نتایج رتبه بندی گوگل در نظر گرفته شد. گوگل با درک اهمیت سرچ موبایل و فرایند های بهینه‌سازی سایتها، برای موبایل فریم ورکی به نام AMP را ارائه نمود که برنامه‌نویسان سراسر دنیا می‌توانند به کمک آن سایت های بهینه‌سازی شده‌ای را برای موبایل طراحی کنند که سرعت بارگذاری بسیار بالایی داشته باشد.

AMP چیست؟

AMP مخفف عبارت Accelerated Mobile Pages یعنی لود سریع صفحات در تلفن همراه است گوگل پروژه AMP را در اکتبر سال ۲۰۱۵ رونمایی شد. پروژه متکی بر HTML AMP می‌باشد که یک چارچوب باز جدید بر‌مبنای فناوری‌های موجود در وب می‌باشد. که حجم وب سایت‌ها هنگام لود شدن در توسط تلفن‌های هوشمند کاهش یابد. به طور خیلی خلاصه، باعث کاهش حجم صفحات وب سایت شما در تلفن‌های همراه می‌شود.

پروژهٔ صفحات موبایلی پرشتاب و یا به اختصار AMP یک وبگاه متن‌باز است که ارائه دهنده فناوری‌هائی است که سبب بهبود عملکرد محتوای وب و تبلیغات می‌گردد. پروژهٔ AMP توسط گوگل و به عنوان رقیبی برای پروژه مقالات آنی فیس‌بوک و نیز چندین پلتفرم بزرگ اجتماعی، جستجو و نشر وب در سراسر جهان ارائه شد. این پروژه به برنامه نویسان کمک می‌کند صفحات اچ‌تی‌ام‌ال با حجم کم ایجاد کنند؛ این کدها به راحتی در صفحات موبایل لود می‌شوند، تا با لود سریع محتوای صفحات وب (تا ۴برابر حد معمول سریع‌تر) براحتی برای کاربران قابل مشاهده باشد. بهینه سازی سایت برای موبایل

AMP درواقع فریم‌ورک کامپوننت وب، مشابه React و Angular و Vue است، با این تفاوت که تمرکز آن فریم‌ورک‌ها روی اپلیکیشن‌های بسیار سفارشی‌سازی‌شده‌ی وب است؛ ولی AMP را به‌گونه‌ای طراحی کرده‌اند تا فریم‌ورکی سبک برای صفحات موبایلی باشد.

مدیر پروژه AMP گوگل David Besbris می‌گوید:

از روز اول، هدف ما از توسعه AMP افزایش سرعت سایت بوده است. مسلما یکی از بدترین چیز‌ها در موبایل سرعت پایین وب سایت ها می‌باشد – با توجه به تحقیق گوگل 53 درصد کاربران اگر وب سایتی زیر ۳ ثانیه لود نشود، آن وب سایت را ترک می‌کنند. سرعت پایین در وب سایت‌ها هنگام لود در تلفن‌های هوشمند مشکلی جهانی برای تمامی کاربران، کسب و کار‌ها، ناشران و وب سایت‌ها درست کرده است.

بخش‌های اصلی فناوری AMP

این فناوری از ۴ بخش تشکیل شده‌است به صورت ذیل:

WEBSITE

STORIES

ADS

EMAIL

هر کدام از این بخش‌ها مأموریت مخصوص به خود را دارند. که می‌تواند به تنهایی بخش مربوط به خود را توسعه دهد. به‌طور مثال امپ وبسایت یک ظرفیت بسیار بالایی است که به سایت‌های خبری و فروشگاهی اضافه می‌شود و باعث ساخت صفحات جدیدی خواهد شد. که محتوای یکسانی با صفحات سایت دارد. ولی این صفحات خلاصه ای از محتوای هر صفحه است که از تجملات و افکت‌های اضافی جلوگیری می کند. همین موضوع باعث بالا رفتن سرعت و نمایش بهتر در نتایج گوگل می‌شود.

مزایای گوگل AMP

گوگل با استفاده از AMP، باعث افزایش سرعت ارائه محتوا در ابزارهای موبایل شده است بدون اینکه کاربر را مجبور کند کل محتوای سایت را مشاهده نماید. در واقع صفحاتی که از تکنولوژی AMP در موبایل استفاده می کنند، از نظر رتبه یک سروگردن از بقیه بالاتر قرار خواهند گرفت.

  • پروژه AMP گوگل کاملا رایگان و متن باز است.
  • پروژه AMP گوگل می‌تواند سرعت لود وب سایت شما در تلفن‌های همراه را افزایش دهد و توجه داشته باشید که سرعت لود یکی از فاکتور‌های رتبه بندی وب سایت می‌باشد.
  • قرار گیری بهتر در نتایج صفحات موتور‌های جستجو
  • پروژه AMP گوگل به عملکرد وب سایت بسیار کمک می‌کند، برای مثال نیازی به لود شدن فریم‌ورک‌های حجیم CSS و JS ندارد.
  • می‌تواند باعث افزایش نرخ تبدیل وب سایت شما شود.
  • با‌ توجه به پیشرفت هر روزه AMP ، به تازگی امکان اضافه کردن تبلیغات نیز به آن اضافه گردیده است که با‌توجه به آن می‌توانید از طریق Adsense برای خود در‌آمد داشته باشید.
  • به صورت خودکار تصاویر را فشرده سازی می‌کند. (تصاویر برای نمایش به فرمت WebP تبدیل می‌شوند)
  • AMP Lite باعث افزایش سرعت در اتصالات ضعیف می‌شود. گوگل می‌گوید که این تکنیک تا ۴۵ درصد وب سایت را نسبت به قبل فشرده تر می‌کند.

معایب گوگل AMP

  • کاملا وابسته به سرور های گوگل
  • عدم امکان استفاده از جاوا اسکریپت بصورت دلخواه
  • اگر شما یک توسعه دهنده وب نباشید فعالسازی AMP در وب سایتتان کمی سخت است
  • نمی توان صفحات شتاب دهنده را با اخذ تاییدیه اعتبار سنج W3C ایجاد کرد
  • ممکن است که به نرخ تبدیل شما آسیب بزند یا نتیجه‌ای منفی برایتان به وجود آورد.
  • ممکن است شما را نگران کند که پس از بهینه سازی چه بر سر وب سایتتان می‌آید؟
  • گزارشات مشکلات برای مثال صفحات ۴۰۴ در گوگل آنالیز نیز ثبت می‌شود.
  • بعضی‌ها در میزان مشارکت و میزان نرخ دفع کاربری (Bounce rate) دچار مشکل شدند.
  • از اسکریپت‌های ثالث و برنامه‌هایی استفاده می‌کنند که شاید هنوز توسط بعضی از مرورگر‌ها پشتیبانی نشوند.
  • ممکن است در بعضی از مرورگر‌های قدیمی مانند Internet Explorer 11 پشتیبانی نشود.

محدودیت‌های AMP

فناوری AMP قطعا باعث افزایش سرعت بارگذاری‌ سایت شما روی گوشی می‌شود. ولی محدودیت‌های زیادی نیز دارد. برای مثال، AMP استفاده از جاوا اسکریپت را شدیدا محدود می‌کند. تمامی جاوا اسکریپت به‌طور هم‌زمان اجرا می‌شود و شما می‌توانید از هر نوع جاوا اسکریپت سفارشی خارج از <amp-script> استفاده کنید؛ هرچند عملکردش هنوز در حد آزمایشی است.

تمام کاری که AMP می‌کند، اجتناب از محاسبات مجدد و افزایش تمرکز روی بهینه‌سازی رندرینگ است. بنابراین، چندین محدودیت دارد. تمامی منابع باید اندازه‌ی ثابتی داشته باشند. یعنی تغییر اندازه با CSS نداشته باشیم و تمامی CSS باید درون‌برنامه‌ای (inline) باشد. این بدان معنا است که به‌جای بودن در فایلی خارجی، باید در هِدِر و حداکثر حجمش ۵۰ کیلوبایت باشد. به‌علاوه، نمی‌توان از اصلاح‌کننده‌ی اصلی در CSS استفاده کرد؛ زیرا استایلینگ ضروری AMP را زیاده نویسی یا (Overwrite) می‌کند.

چنین محدودیت‌هایی باعث می‌شود AMP بیشتر برای موبایل مناسب باشد تا دستگاه‌های دیگر؛ زیرا امکان ایجاد نرم‌افزار پیچیده‌ی تحت‌وب با آن امکان‌پذیر نیست. بااین‌حال، برای نمایش محتوهایی که در اصل برای بارگذاری آن‌ها طراحی شده است. بسیار رضایت‌بخش کار می‌کند؛ مانند اخبار، مقاله‌ها و هرچیز دیگری که بتوان با وردپرس اجرا کرد.

انتقادات به AMP

این پروژه به دلیل تلاش جهت گسترش دامنه نفوذ گوگل در اینترنت و تحمیل ایده خود برای چگونگی طراحی صفحات وب و کسب درآمد از آن‌ها و نیز برای گیر انداختن ناشران در بوم‌سازگان گوگل، به‌طور گسترده توسط بسیاری از فعالان صنعت فناوری اطلاعات مورد نقد واقع شده‌است. همچنین AMP به عنوان بخشی از تلاش گوگل برای از رده خارج کردن URLها دیده شده‌است. به این ترتیب، کاربران نخواهند توانست بلافاصله تشخیص دهند که آیا در حال دیدن صفحه وب در وب آزاد هستند یا یک صفحه موبایلی پرشتاب که روی کارسازهای گوگل میزبانی می‌شوند.

جوشوا بنتون، مدیری آزمایشگاه خبرنگاری نیمن در دانشگاه هاروارد معتقد است:

این گونه احساس می‌شود که AMP، نسخه گوگل‌ساختهٔ وب است. ما، از دنیایی که می‌توانستید هر چیزی روی وبگاه خود بگذارید. در حال حرکت به سمت دنیایی هستیم که نمی‌توانید چنین کنید چون گوگل چنین می‌گوید.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *