بازاریابی محتوا یا Content Marketing در واقع نوعی از بازاریابی درونگرا (Inbound Marketing) است که به فرایند تولید و به اشتراکگذاری محتوایی که باعث حفظ مشتریان قبلی و بدست آوردن مشتریان جدید میپردازد. این محتوا و اطلاعات میتواند به انواع مختلفی چون اخبار تحلیلی، ویدئو، کتاب الکترونیکی، اینفوگرافی، مطالعه موردی، راهنما و دستورالعملها، سوالات و پاسخ، مقالات و تصاویر و… تولید و منتشر گردد.
بازاریابی محتوا چیست
بازاریابی محتوا یکی از رویکردهای استراتژیک بازاریابی و توسعه کسبوکار است که بر تولید و توزیع محتوای ارزشمند، مرتبط و سازگار با اهداف برندها متمرکز شده است. بازاریابی محتوا به دنبال جذب، حفظ و تعامل با مخاطبانی است که به وضوح تعریف و شناخته شده هستند و مخاطبان هدف شما به حساب میآیند. این عمل با هدف هدایت کاربران برای انجام اقداماتی سودده صورت میگیرد.
استراتژی بازاریابی محتوا باعث میشود محتوایی ارزشمند که ارتباط کاملی با موضوع کسب و کار دارد، به وجود بیاید. چنانچه بازاریابی محتوا قدرتمند باشد، مخاطبان جدیدی جذب موضوع و کسب و کار موردنظر شده و مخاطبان قبلی نیز به قوه خود باقی میمانند. محتوای ارزشمند و باکیفیت میتواند مخاطبان بیشتری را به سمت خود جذب کند.
باید به این نکته توجه داشت که محتوا مختص چه کسانی تولید میشود و مخاطب از محتوای ایجاد شده چه سودی خواهد برد و یا قرار است کدام یک از مشکلات خود را با کمک محتوای تولید شده برطرف کند. افرادی که در امر این نوع بازاریابی فعالیت دارند، باید مراحلی را مدنظر قرار دهند که بتوانند به وسیله آنها بهترین عملکرد را داشته باشند.
بازاریابی محتوا را می توان به سه بخش تقسیم کرد
- محتوای مفید
- محتوای آموزنده
- محتوای سرگرم کننده
محتوای مفید: هدف از تولید این محتوا این است که به مخاطبین خود یک کار و مهارتی را آموزش داده و یا اطلاعات مفید و ارزشمندی در راستای کسبوکار خود به آنها ارائه دهید.
محتوای آموزنده (حاوی اطلاعات): هدف شما از تولید محتوای این چنینی این است که به مخاطبین خود مهارتی تازه بیاموزید یا نوع دید جدیدی را به آنها معرفی کنید یا شاید بتوانید در تصمیمات به آنها کمک کنید.
محتوای سرگرم کننده: احساسات از قبیل خنده و شادی ارزش محسوب میشوند و در محتوای سرگرم کننده نقش مهمی دارند
انواع بازاریابی محتوا
انواع مختلفی از محتوا وجود دارد که میتوانید از آنها به عنوان بخشی از استراتژی بازاریابی خود استفاده کنید، مانند:
- پستهای وبلاگ: شامل مقالات منتشر شده در وبلاگ وبسایت شما میشود.
- مقالات خارج از سایت: مقالاتی که در خارج از وبسایت شما نوشته و منتشر میشوند.
- ویدیوها: محتواهای ویدیویی کوتاهی که در کانالهای مختلفی مانند یوتیوب، اینستاگرام، آپارات و … به اشتراک گذاشته یا در خود سایت بارگذاری میشوند.
- پادکستها: محتوای شنیداری که اطلاعات، راهنماییها و نکات مفیدی را ارائه میدهد.
- اینفوگرافیک: تصاویری توضیحی که از ترکیب اشکال، آمارها و نمودارها در ساخت آنها استفاده میشود.
- محتوای تولید شده توسط کاربر: محتوای متنی، تصویری، ویدیویی یا هر نوع محتوای دیگری که توسط کاربران ایجاد شده و سپس توسط برندها به اشتراک گذاشته میشود.
- مطالعات موردی: نظر سنجی یا مصاحبههای رو در رو با مشتریان که اغلب به صورت پستهای وبلاگی منتشر میشوند و شامل داستانهای موفقیت مشتریان و رضایت استفاده کنندههای محصولات شما هستند.
- کتابهای الکترونیکی: کتابهای آنلاینی که معمولاً به صورت PDF قابل دانلود هستند و اطلاعات دقیق یا راهنماییهای کارآمدی را در مورد کسب و کار شما ارائه میکنند.
- اوراق سفید (White Papers): مقالاتی شامل گزارشهای عمیق و سطح بالا در مورد یک موضوع خاص هستند که شباهت زیادی به یک مقاله تحقیقی دارند.
- وبینار: ارائههای ویدیویی آنلاین که اغلب به صورت زنده انجام میشوند و به بینندگان این امکان را میدهند که به صورت مجازی مشارکت داشته باشند و حتی از ارائه دهنده سؤالات خود را بپرسند.
- اسلایدها: اسلایدهایی مشابه با پاورپوینتها که راهنماییها و اطلاعات و نکات را در اختیار مشتریان قرار میدهند.
استراتژی بازاریابی محتوا چیست
به طور کلی می توان ویژگیهای استراتژی بازاریابی محتوا را به سه دسته تقسیم کرد:
1- افزایش میزان آگاهی از برند
2- کاسته شدن هزینهها
3- بالا رفتن فروش
4- وفاداری بیشتر مشتریان
چرا به بازاریابی محتوا نیاز داریم؟
سوال اصلی اینجاست که چرا باید بازاریابی محتوایی انجام دهیم؟ معنی و مفهوم بازاریابی محتوایی چیست؟ هدف نهایی از بازاریابی محتوا چیست؟ بازاریابی محتوایی چه مزایایی دارد؟ دلایلی بسیاری جهت استفاده از بازاریابی محتوا درخصوص کسب و کارهای مختلف وجود دارد که اصلی ترین آنها ارتقا ترافیک سایت و تولید لید است که از منابع معتبر و به صرفه استفاده می نمایند.
از دیگر دلایلی که موجب می شود بازاریابی محتوا به عنوان امری ضروری احساس شود ارتقاء سطح آگاهی از برند است. دراصل هدف اصلی بازاریابی محتوا دیده شدن محتوای تولید شده توسط مخاطبان و عکس العملی است که نسبت به آن نشان خواهند داد.
مثالی از بازاریابی محتوا
پلتفرم دیجیتال مارکتینگ HubSpot یکی از رهبران اصلی در زمینه بازاریابی محتوایی به حساب میآید. در هاب اسپات شما میتوانید در مورد هریک از موضوعات دیجیتال مارکتینگ پستهای وبلاگی بسیار مفیدی را پیدا کنید. هاب اسپات با مخاطبین هدف خود ارتباط بسیار خوبی برقرار میکند و محتوای مرتبط و کاربردی مناسبی را در اختیار آنها قرار میدهد. علاوه بر پستهای رایگان، تعدادی پست پولی نیز در این سایت وجود دارد که به صورت عمیقتری یک مسئله را بیان و حل میکند.
علاوه بر تنوع بالایی که در محتوای نوشتاری این سایت دیده میشود، هاب اسپات سرویس دیگری به نام HubSpot Academy دارد که در آن محتوای ویدیویی آموزشی در زمینه بازاریابی محتوا، سئو و … را ارائه میکند. این کورس های ویدیویی معمولاً در قسمتهای کوتاهی تهیه میشوند و با درگیر کردن مخاطبان باعث میشوند مخاطبها سایت را رها نکنند و بعداً نیز به سایت سر بزنند.
مطالب مرتبط
آخرین مطالب کتب
اهمیت یادگیری مهارت نرم برای دانش آموزان
امروزه، با پیشرفت روزافزون فناوری مهارت نرم به یکی از عوامل مهم و تعیینکننده برای موفقیت در زندگی تبدیلشدهاند. در مدارس، دانشگاهها و محیط کاری یادگیری این مهارت بیشتر از هر مکان دیگری احساس میشود و نقش مهمی در موفقیت دانش آموزان دارد. در…