بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) از دو دهه پیش تاکنون به عنوان زیرمجموعهای از مدیریت بازاریابی و نیز مدیریت تبلیغات مورد اشاره قرار میگیرد. بازاریابی دیجیتال شامل مجموعه همه ابزارها و فعالیتهایی است که برای بازاریابی محصولات و خدمات در بستر دیجیتال (وب، اینترنت، موبایل یا سایر ابزارهای دیجیتال) مورد استفاده قرار میگیرند.
شرکتها از کانالهای دیجیتالی مانند جستجوی گوگل، شبکههای اجتماعی، ایمیل و وبسایتهای خود برای ارتباط با مشتریان فعلی و آینده خود استفاده میکنند. واقعیت این است که مردم در مقایسه با ۱۲ سال پیش، بیشتر از ۲ برابر وقت خود را بصورت آنلاین صرف میکنند. وقتی که این را میگوییم، یعنی شیوهی خرید مردم تغییر کرده است، بدین معنی که بازاریابی آفلاین مانند قبل موثر نیست. بازاریابی همواره در مورد ارتباط با مخاطبتان در مکان و زمان درست است. و این امروزه بدین معنی است که شما آنها را در جایی ملاقات کنید که بیشتر وقتشان را آنجا صرف می نمایند: در اینترنت.
ابزارهای بازاریابی دیجیتال
موارد زیر، نمونههایی از ابزارهای بازاریابی دیجیتال محسوب میشوند:
- بازاریابی توسط موتورهای جستجو (SEM)
- بهینه سازی برای موتورهای جستجو (سئو)
- بازاریابی محتوا (Content Marketing)
- بازاریابی درونگرا (Inbound Marketing)
- بازاریابی شبکه های اجتماعی (Social Media Marketing)
- تبلیغات بر اساس کلیک (PPC)
- تبلیغات بنری (Banner Advertising)
- ایمیل مارکتینگ
- بازاریابی موبایل (Mobile Marketing)
- تبلیغات پیامکی (SMS Advertising)
- بازاریابی از طریق همکاری در فروش (Affiliate Marketing)
- بازاریابی ویروسی دیجیتال (Digital Viral Markreting)
دیجیتال مارکتینگ چه فایده ای دارد؟
بدیهی که رسانههای دیجیتال فوقالعاده پر مخاطبند و نباید این فرصت را از دست داد. اگر درست ببینیم، میفهمیم که شیوه تصمیم گیری مردم عوض شده است و اگر دنبال این مسئله را بگیریم، واکنش مشتریان نسبت به حرفهایی که برندها در قالب تبلیغات و… میزنند هم تغییر پیدا کرده است! آن ها به حرف شما خیلی کمتر از کامنتهای مردم در شبکههای اجتماعی درباره محصول یا خدمات برندتان اهمیت میدهند! و بسیاری از موارد این چنینی که شما نباید از آن غافل شوید.
در واقع این طور نیست که بازاریابی دیجیتال برای شما صرفا یک کمک کننده باشد؛ بلکه شما نیاز دارید تا در رسانههای دیجیتال حضور داشته باشید. از اینرو انتخاب یک آژانس دیجیتال مارکتینگ خوب می تواند در طی کردن این مسیر برای شما یک مزیت فوق العاده محسوب شود
مشکلات پیش روی بازاریابی دیجیتال
دیجیتال مارکتینگ هم مانند سایر روشهای دیگر دارای چالشهاییست. سه تا از مهمترین آنها را در این بخش میخوانیم:
- مشتریان همه جا پخش هستند: تنوع بسیار زیاد رسانهها، وجود انواع مختلف دستگاههای دیجیتال با روشهای بیان، روشهای تبلیغاتی و نمایشی مختلف، که هر کدام در زمانی خاص و متفاوت با نوع دیگر و در موقعیتی خاص و متفاوت، استفاده میشود.
- مشتریان بیمحلی میکنند: جلب توجه مخاطب در رسانههای دیجیتال بسیار سختتر شده است!
علاوه بر شرکت شما، بینهایت شرکت دیگر در این کانال ارتباطی سهم دارند و دلیل آن هم ارزان قیمت بودن این روش نسبت به روشهای تبلیغاتی سنتیست. - مشتریان مرموز شدهاند: دسترسی به اطلاعات مخاطب سختتر شده است! البته این اتفاق به خاطر امنیت بالای رسانههای دیجیتال نیست! موضوع چیز دیگریست…
آن قدر اطلاعات به جا مانده از مشتریان در رسانههای دیجیتال زیاد شده که تحلیل “یک” نفر هم احتیاج به یک بررسی روانشناسانه و جامعهشناسانه دارد!!
برخی از موارد مهم در بازاریابی دیجیتال
بازاریابی دیجیتال : بهینه سازی موتور جستجو (سئو)
روند بهینه سازی وب سایت شما به منظور رتبه بندی بالاتر در صفحات نتایج موتورهای جستجو است، بنابراین، این به معنی افزایش حجم ترافیک ساماندهی شده (یا آزاد) است که وبسایت شما دریافت میکند.
بازاریابی دیجیتال : بازاریابی محتوا
ایجاد و ارتقاء محتوا به منظور آگاهسازی از نام تجاری، رشد ترافیک، ارتقاء و پیشبرد تولید یا افزایش مشتریان. بازاریابی محتوا روشی است که در آن شما میتوانید با تولید محتوای باکیفیت برای کاربران خود، فروش بیشتری را به دست آورید. ارسال پیام در توییتر، آپلود ویدیو در یوتیوب و نوشتن مطالب مختلف در وبسایت، از مصادیق بازاریابی محتوا هستند. این روش دارای کارایی بسیار خوبی است چراکه محتوای شما را با روشهای دیگری از قبیل بازاریابی سئو و شبکههای اجتماعی ادغام میکند و در نتیجه، بهرهوری کار افزایش مییابد.
توجه داشته باشید که باید محتوای تولیدی خود را در تمام پلتفرمهای شبکههای اجتماعی به اشتراک بگذارید. این کار، میزان بازدید و بازخوردها را به حداکثر میرساند. بازاریابی محتوا، یک فعالیت مداوم محسوب میشود. این روش، رابطه مستقیمی با فروش ندارد بلکه هدف اصلی آن، تعامل و آموزش به مشتریان به منظور ایجاد اعتماد، شناخت و ارزش برند است.
بازاریابی شبکه های اجتماعی
در دنیای دیجیتالی امروزی، شبکههای اجتماعی نقش مهمی را در بازاریابی کسب و کارهای مختلف بازی میکنند و اهمیت آنها در ایجاد یک استراتژی بازاریابی مناسب بر کسی پوشیده نیست. با این وجود، نکته اساسی در بهرهگیری صحیح از شبکههای اجتماعی، شناخت کافی ورودیها و خروجیهای بازاریابی در این روش است. «بازاریابی شبکههای اجتماعی» (Social Media Marketing)، محصولات و خدمات شما را بیش از بیش در معرض دید کاربران قرار میدهد و امکان برقراری ارتباط نزدیک با مشتریان را برایتان فراهم میکند. در این روش تعامل، شما میتوانید بازخوردهای ارزشمند مشتریان خود را دریافت کنید و با استفاده از اطلاعات به دست آمده، کیفیت خدمات و محصولات و همچنین نحوه ارائه آنها را بهبود بخشید.
بازاریابی تاثیرگذار یا اینفلوئنسر مارکتینگ
یکی از جدیدترین روشهای دیجیتال مارکتینگ، «بازاریابی تأثیرگذار» (Influencer Marketing) است. در این روش، از افراد مشهور یا دارای دنبال کنندههای زیاد در شبکههای مجازی برای جذب کاربران بیشتر و بهبود فروش محصولات استفاده میشود. بازاریابی تأثیرگذار، در کانالهای شبکههای مجازی (اینستاگرام، تلگرام و غیره) از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است. به عنوان مثال، شرکتهای مختلف با استخدام کاربران پرطرفدار و مشهور اینستاگرام، از آنها میخواهند که با ارسال چند تصویر، محصولات یا خدمات مشخصی را تبلیغ کنند.
بازاریابی دیجیتال : بازاریابی درونسوی
بازاریابی درونسوی به رویکرد “قیف کامل” برای جذب مشتریان، وابسته کردن آنها و لذت بردن مشتریان از محتوای آنلاین اشاره دارد.
بازاریابی شبکه اجتماعی به تبلیغ برند و محتوا در کانالهای شبکه اجتماعی برای افزایش آگاه سازی در مورد برند، افزایش ترافیک و پیشبرد کسب و کارتان اشاره دارد.
پرداخت به ازای هر کلیک PPC یک روش افزایش ترافیک در وبسایت، پرداخت هزینه به منتشر کننده تبلیغ شما، به ازای هر بار که روی آگهی شما کلیک میشود، است. یکی از رایج ترین تبلیغات در گوگل Google AdWords می باشد.
بازاریابی ویروسی یا وایرال مارکتینگ
«بازاریابی ویروسی» (Viral Marketing)، روشی است که در آن از تولید محتوایی جذاب، طنز یا حتی عجیب برای افزایش به اشتراکگذاری مطالب و جذب بازدیدکنندههای بیشتر استفاده میشود. بازاریابی ویروسی، ترافیک وبسایت را در یک بازه زمانی کوتاه به طور قابل توجهی افزایش میدهد. انجام این روش بسیار دشوار است اما ارزش امتحان کردن را دارد. شرکتهایی با مدل کسب و کار B2C بیشترین علاقه را به این نوع بازاریابی از خود نشان میدهند. این شرکتها میتوانند با استفاده از حسابهای شبکههای اجتماعی خود در پلتفرمهای مختلف، بازدیدکنندههای بسیار زیادی را جذب کنند.
بازاریابی وابسته
یک نوع تبلیغات مبتنی بر عملکرد که در آن شما برای تبلیغ محصولات یا خدمات دیگران در وبسایت خود حق کمیسیون دریافت میکنید.
اتوماسیون بازاریابی دیجیتال
اتوماسیون بازاریابی به نرم افزارهایی اطلاق میشود که هدف آن خودکارسازی فعالیتهای بازاریابی است. بسیاری از بخشهای بازاریابی باید کارهای تکراری مانند ایمیل، شبکههای اجتماعی و سایر فعالیتهای وبسایت را به صورت خودکار در بیاورند.
بازاریابی از طریق ایمیل
شرکتها از بازاریابی ایمیل به عنوان راهی برای برقراری ارتباط با مخاطبان خود استفاده میکنند. ایمیل اغلب برای تبلیغ محتوا، تخفیفها و مراسمهای خاص و همچنین سوق دادن افراد به سوی وبسایت کسب و کار استفاده میشود. ایمیل مارکتینگ یکی از قدیمی ترین و موثر ترین روش های بازاریابی دیجیتال برای تجارت های مختلف می باشد. بسیاری از برندهای بزرگ و تجارت های بسیار پر بازده از این روش بازاریابی به عنوان گام اصلی خود در جهت موفقیت یاد می کنند.
ایمیل مارکتینگ همچنین برای مواقعی که شما می خواهید شاخه های جدیدی در تجارت خود اضافه نمایید و قصد دارید افراد را از وجود این شاخه های جدیدی در تجارت خود مطلع سازید می تواند بسیار مفید باشد. اگر شما از روش های درستی برای جمع آوری ایمیل های لیست ارسال ایمیل خود استفاده نمایید و همچنین ایمیل های مناسبی برای هر گروه از کاربران خود بفرستید و گروه بندی های دقیق و صحیحی در لیست ایمیلی خود ایجاد نمایید، می توانید با ارسال ایمیل هایی که به خوبی برای کاربران بهینه سازی شده اند میزان فروش خود را چند برابر نمایید.
PR آنلاین
روابط عمومی(PR) آنلاین این است که تضمین پوشش آنلاین نشریات دیجیتالی، وبلاگها و سایر وبسایتهای مبتنی بر محتوا را تأمین کند. این بسیار شبیه روابط عمومی سنتی، اما در فضای آنلاین است.
بازاریابی دیجیتال چیست؟ ابزارهای بازاریابی دیجیتال، استراتژی بازاریابی دیجیتال، بازاریابی اینترنتی یا دیجیتال مارکتینگ
تعریف بازاریابی دیجیتال، دیجیتال مارکتینگ چیست، مدیریت بازاریابی دیجیتال
مطالب مرتبط
2 دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ
آخرین مطالب کتب
اهمیت یادگیری مهارت نرم برای دانش آموزان
امروزه، با پیشرفت روزافزون فناوری مهارت نرم به یکی از عوامل مهم و تعیینکننده برای موفقیت در زندگی تبدیلشدهاند. در مدارس، دانشگاهها و محیط کاری یادگیری این مهارت بیشتر از هر مکان دیگری احساس میشود و نقش مهمی در موفقیت دانش آموزان دارد. در…
عالیه مطالب
این روز ها تجارت الکترونیک واقعا مهم و کاربردی است. با تشکر از این اطلاعات مفیدی که به صورت رایگان در اختیار ما قرار می دهید