دسته راهنما در کتب

بازاریابی, سئو, کسب و کار

ايميل مارکتينگ چيست؟ + مزایای ایمیل مارکتینگ

ايميل مارکتينگ چيست؟ + مزایای ایمیل مارکتینگ

در این مقاله از کتب سعی داریم تا در خصوص ایمیل مارکتینگ و اهمیت آن در بازاریابی صحبت کنیم. بازاریابی به اشکال مختلفی انجام شود. در گذشته بازاریابی از طریق پخش بروشور، کاتالوگ، چاپ بنر و … صورت می‏گرفت. پس از مدتی شیوههای دیگری نیز روی کار آمد؛ از جمله، استخدام بازاریابان حضوری بودند که مسئولیت آنان، حضور در بازارهای تجاری و صحبت مستقیم با مشتریان بود. در این روش بازاریاب باید از فن بیان و آراستگی ظاهری برخودار باشد. تا بتواند بر مشتریان تاثیرات مطلوب بر جای گذارد و آنان را برای خرید محصولات ترغیب نماید.

ورود اینترنت به زندگی بشر، شاهد ایجاد بازاریابی اینترنتی به بازارهای تجاری هستیم. در حال حاضر این شیوه بازاریابی به یکی از مشاغل تخصصی و در عین حال پردرآمد تبدیل گردیده است. در بازاریابی اینترنتی، داشتن قلم روان و تسلط بر فنون نویسندگی، تاثیر زیادی بر معرفی محصولات به بهترین شکل ممکن دارد.

به این نوع بازاریابی، بازاریابی محتوا گفته می‏شود. اینترنت یک شبکه سراسری است که بصورت گسترده در اختیار کاربران قرار گرفته است و می‏توان به اشکال مختلف از آنها استفادههای تجاری نمود. با توجه به این امر، بازاریابی محتوا تنها یک روش برای تبلیغات و معرفی محصولات در فضای اینترنتی محسوب می‏شود و در کنار آن باید روشهای دیگری از قبیل راه اندازی کمپین تبلیغاتی، وبلاگ، ساخت بنر، تبلیغات در سایر سایتها و …. مورد توجه قرار بگیرند.

ایمیل مارکتینگ چیست

بازاریابی ایمیلی به معنای ارسال ایمیل با سرعت بالا به میلیون ها نفر در سطح کشور است که با هدف معرفی محصولات صورت می گیرد و حاصل آن افزایش تعداد بازدیدکننده سایت می‏باشد. ایمیل مارکتینگ نیز یکی از روشهای تبلیغاتی در دنیای اینترنتی به شمار می‏رود که در سالهای اخیر مورد توجه فعالان حوزه اقتصادی و تجاری قرار گرفته است. در این روش، مطالب مورد نظر بازاریاب ها، از طریق ایمیل به مشتریان ارسال می‏شود.

ایمیل می‏تواند یک متن خلاصه شده به همراه لینک صفحه، تصویر، متن کامل، توضیحات اولیه و … باشد. در هر صورت باید بتواند مشتریان را به سمت خود جذب نماید. در ایمیل مارکتینگ، ایمیلها بصورت مجزا و جداگانه به مشتریان ارسال می‏شوند. زمانی که بوسیله این ایمیلها بتوان محصولات جدید خود را به کاربران ارسال کرد، بازاریابی ایمیل انجام شده است. در غیر اینصورت ارسال ایمیل، به معنای خبررسانی خواهد بود. 

علت اهمیت ایمیل مارکتینگ

بازاریابی با ایمیل یا ایمیل مارکتینگ یک ابزار با کارآمدی بالا محسوب می‏شود که علت این امر به شکل زیر قابل بررسی است:

به جای انتظار برای بازدید مشتریان از سایت، می‏توان آنها را در مدت زمان کوتاهی به سمت سایت خود هدایت نمود.

مدیران سایت خود تعیین کننده زمان بارگذاری و انتشار محتویات می‏باشند. از اینرو ممکن است مشتریان اطلاعی از انتشار محتویات جدید سایت نداشته باشند که با ایمیل مارکتینگ، می توان آنها را مطلع نمود.

ایمیل ابزاری عالی برای تعقیب یک نامه مستقیم یا عملیات بازاریابی از راه دور محسوب می‏شود و از اینرو می‏تواند سرعت پاسخگوئی و سرمایه فروش را افزایش ‏دهد. به عنوان مثال، با ارسال یک ایمیل می‏توان در هفته بعد پاسخ آن را دریافت نمود.

شرایط بازاریابی ایمیلی

باید توجه داشت که تمامی ایمیلهای ارسالی به قسمت INBOX دریافت کنندگان وارد شوند و نه در بخش Spam  ایمیل آنها.

  • ایمیلها باید به روز، معتبر و با استفاده از روشهای حساب شده جمع آوری شده باشند.
  • زمان ارسال ایمیلها باید منطقی باشد و در عین حال از زیاده روی و مزاحمتهای بیش از حد جلوگیری شود.
  • محتوای ایمیلها باید منطبق بر واقعیت باشند و از جنجالهای تبلیغاتی خودداری شود.
  • دریافت کننده ایمیل باید بتواند با اختیار خود از لیست دریافت کنندگان پیام، خارج شود.
  • در متن های ارسالی، باید آدرس سایت قرار بگیرد.
  • بیان آماری از میزان ایمیلهای ارسال شده، بازدیدکنندهها و مواردی از این دست به دریافت کننده ایمیل، تاثیر شگرفی بر تاثیر گذاری ایمیل مارکتینگ دارد.
  • ایمیلهای ارسالی باید طبقه بندی شده باشند.

مزایای بازاریابی ایمیلی

از طریق بازاریابی ایمیل یا ایمیل مارکتینگ، شرکتها می‏توانند محصولات و خدمات خود را با كمترين هزينه و زمان، به میليون ها نفر در سرتاسر جهان معرفي کنند. در این روش، با توجه به نوع خدمات و محصولات مي توان قشر خاصي از كاربران را براي معرفي محصولات انتخاب نمود. و اين خود دليلي است بر هدفمند بودن اين شيوه تبليغاتي می باشد.

دسته بندی ایمیلها در بازاریابی

خبرنامه که توسط بسیاری از شرکتها و گروههای تجاری و غیر تجاری مورد استفاده قرار می‏گیرد تا بهتر و بیشتر با مخاطبان خود ارتباط برقرار نمایند و آنها را از آخرین مطالب و اخبار سایت خود مطلع سازند.

 دایجست (DIGEST) که در آنها خلاصه ای از فعالیتهای انجام شده و پیشنهادات برای هفتهها و یا ماههای آتی، پیش بینی می‏شود.

ایمیلهای اختصاصی که تنها در رابطه با یک موضوع خاص اطلاعاتی در اختیار مخاطبان قرار می‏دهند، مورد استفاده بسیاری از شرکتها قرار می گیرند تا در مورد محصولی که به تازگی منتشر کرده اند اطلاع رسانی نمایند و کاربران را دعوت به استفاده از آنها کنند.

ایمیلهای تبلیغاتی زمانی استفاده می‏شوند که مثلا به یک وب سایت وجوهی را پرداخت می‏کنید تا در خبرنامه خود برای شما تبلیغات نماید.

نمونه دیگر ایمیلهای تبادلی در پایان عملیاتی که کاربر برای عضویت در سایت انجام داده است، برای وی ارسال می‏گردد. برای مثال، زمانی که کاربر در یک وب سایت عضو می‏شود، برای وی ایمیل تبریک خوش آمدگویی ارسال می‏شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *