دسته راهنما در کتب

سئو

الگوریتم مرغ مگس خوار چیست ؟

الگوریتم مرغ مگس خوار چیست ؟

الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل ابتدا در 20 آگوست 2016 راه اندازی شد. برخلاف الگوریتم های پاندا و پنگوئن گوگل که به عنوان یک آپدیت عرضه شدند، مرغ مگسخوار به به عنوان یک اورهال در هسته اصلی الگوریتم جستجوی گوگل است. با اینکه در طی این فرایند، بسیاری از اجزای اصلی الگوریتم گوگل دست نخورده باقی مانده اند، اما سیگنال هایی از گوگل مشاهده شده که درک خود را نسبت به فهم خواسته کاربر افزایش داده است. با این هدف که بهترین و مرتبط ترین نتایج جستجو را به کاربران ارائه دهد.

الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل

گوگل، الگوریتم مرغ مگس خوار را در 26 سپتامبر 2013 معرفی کرد، اما به نظر می آید که این تغییرات در یک ماه قبل اجرا شده بود. در حالی که بعد از اجرای آپدیت های پاندا و پنگوئن، تغییرات زیادی در مقدار ترافیک بسیاری از سایت ها ایجاد شد، اما بعد از راه اندازی الگوریتم مرغ مگسخوار، گزارش خاصی از تغییرات شدید در میزان ترافیک از وبسایتی ارائه نگردید. درحال کلی این طور تصور می شود که بعد از اجرای مرغ مگس خوار، دقت و فهم گوگل ارتقا یافته است. با این حال بعضی از کارشناسان سئو این تئوری را مطرح کرده اند که این مسئله تاثیر زیادی بر روی سئو محلی داشته است.

زمانیکه بدنبال موضوعی مشخص هستیم در ابتدا یک عبارت را در گوگل جستجو میکنیم و براساس نتایجی که نمایش داده میشود معمولا تغییراتی در عبارت جستجو شده ایجاد میکنیم. بنظر میرسد که گوگل نیز متوجه این رفتار کاربران در هنگام جستجو شده و توجه ویژه ای به آن نشان میدهد.

الگوریتم های قبلی بصورت ناگهانی بر رتبه بندی سایت شما در نتایج گوگل تاثیرگذار بودند و شما به راحتی تاثیر مثبت یا منفی آنها را درک میکردید، بسیار شنیده ایم که سایتی با جریمه توسط الگوریتم پنگوئن به طور کامل بازدید خود از موتورهای جستجو را از دست داده است.

روش کار الگوریتم مرغ مگس خوار

در واقع روش کار الگوریتم مرغ مگس خوار بدین صورت است که بر روی مفهوم عبارت جستجو شده کار می کند. بدین صورت که ابتدا برای کلمه مورد نظر مترادف پیدا کرده سپس از طریق آن به هدف جستجوی مخاطب دست پیدا خواهد کرد و بهترین نتایجی را که می تواند مخاطب را راضی نگه دارد به او ارائه می دهد.

بطور مثال شما در گوگل عنوان ” خرید موبایل” را تایپ می کنید. در این مرحله مرغ مگس خوار شروع به کار می کند و مترادف کلمات “خرید” و “موبایل” را جستجو می کند. برای خرید از کلمه “بازار” و برای موبایل از “گوشی تلفن همراه” استفاده می کند. سپس نتایجی را که به کاربر ارائه خواهد داد لینک صفحاتی است که در محتوای آن در مورد خرید و بازار تلفن همراه توضیحاتی ارائه داده شده است.

هدف گوگل از انتشار الگوریتم مرغ مگس خوار

به طور کلی هدف گوگل برای انتشار الگوریتم های خود این است که جستجو های خود را دقیق تر کند تا کاربران را در سریع ترین زمان ممکن به بهترین نتیجه برساند. هدف از معرفی الگوریتم مرغ مگس خوار هم همین موضوع است.

زمانی که کاربر یک عبارت را در گوگل جستجو می کند، و وقتی به نتایج دلخواه خود نمی رسد (یعنی عنوان ها و توضیحاتی که ما درباره مقاله خود داده ایم کاربر را جذب نکرده است)، عبارت دیگری را جستجو می کند و این بار هم همان نتایج برای او نمایش داده می شود اما عنوان و توضیحات طبق خواسته او تغییر داده می شود و این کار توسط مرغ مگس خوار انجام می شود.

این اتفاق زمانی رخ می دهد که مرغ مگسخوار تشخیص دهد، نتایجی که در SERP (لیست نتایج گوگل) نمایش داده شده است، همان محتوایی است که کاربر دنبال آن است. بنابراین مرغ مگس خوار عنوان و توضیحاتی که ما برای آن مقاله تنظیم کردیم را تغییر می دهد تا کاربر به خواسته خود دست یابد.

این موضوع جای خوشحالی دارد چون گوگل یک شانس دوباره به وب سایت ما داده است، اما اگر در شانس دوم هم نتوانیم نیاز کاربران را پاسخ دهیم، احتمال این که رتبه سایت ما کاهش پیدا کند، بسیار زیاد است.

لازم به ذکر است که پیش بینی رفتار های الگوریتم مرغ مگس خوار بسیار دشوارتر از الگوریتم هایی نظیر پاندا و پنگوئن هست، چون این الگوریتم به صورت ناگهانی بر رتبه سایت ما تأثیر نمی گذارد، اما قطعاً در طولانی مدت تأثیرات قابل توجهی در وب سایت ما خواهد گذاشت.

چگونه با استفاده از الگوریتم مرغ مگس خوار رتبه سایت خود را افزایش دهیم؟

نکات بسیاری در این حوزه وجود دارد که در اینجا به دو مورد از مهم ترین آن ها می پردازیم:

نکته اول: باید در انتخاب عنوان و توضیحات متای وب سایت خود دقت ویژه داشته باشیم و طوری بنویسیم که در کاربران احساس نیاز بوجود آوریم و کاربران ترغیب شوند، وارد وب سایت ما شوند.

البته باید کیفیت محتوای خود را هم افزایش دهیم تا کاربرانی که وارد وب سایت ما می شوند، نیاز خود را رفع کنند.

نکته دوم: در وب سایت خود بخش FAQ را قرار دهیم. این بخش همان بخشی است که در آن سوالات متداول کاربران وجود دارد و ما به آن سوالات پاسخ های جامع می دهیم.

این قسمت به ربات گوگل کمک می کند تا هوشمندتر شود و درک بیشتری از اصطلاحات و عبارات رایج کاربران داشته باشد.

تفاوت روش جستجو بر اساس کلمه کلیدی و تحلیل کلمه در چیست؟

در گذشته نتایج جستجو صفحاتی را شامل می شد که در متن خود از کلمه کلیدی جستجو شده و عبارت مورد نظر بهره می برد.

بطور مثال کاربر ” کامپیوتر” را جستجو می کند سپس بعد از جستجو، گوگل صفحاتی را که در محتوای آن از کلمه “کامپیوتر” بهره می برد به نمایش می گذارد. اما امروزه با استفاده از مرغ مگس خوار علاوه بر کلمه کلیدی، بر مفهوم آن و متنی که به کلمه کلیدی مربوط می شود هم دقت کرده و به سرعت صفحاتی را که بیشترین ارتباط با کلمه جستجو شده دارند برای کاربر لیست و به نمایش در می آورد.

بطور مثال هنگام جستجوی “کامپیوتر” در الگوریتم جدید، صفحاتی لیست می شود که در متن آن از کامپیوتر، رایانه و تمام عباراتی که مترادف با “کامپیوتر” می باشد استفاده کرده و در نتیجه کاربر صفحاتی را مشاهده می نماید که بیشترین ارتباط را با عبارت جستجو شده ی خود دارد.

در روش جستجو بر اساس کلمه کلیدی، کاربر گاهاً شاهد آن بود که نتایج متفاوت با عبارت مورد نظرش می باشد. در این روش تمام کلمات و حتی حروف اضافه عیناً مورد بررسی قرار می گرفت. بطور مثال اگر در عبارت جستجو “از”، “را” و غیره را به کار بریم موتور جستجو آنها را نیز به عنوان کلمه کلیدی در نظر می گرفت. در نتیجه کاربر شاهد محتوایی بود که از هدفش فاصله دارد به همین منظور می توان پدید آمدن این اتفاق را از مشکلات و معایب این روش در نظر گرفت.

اما در روش جستجوی تحلیلی(استفاده از مرغ مگس خوار)، صفحاتی که در نتایج گوگل برای کاربر لیست می شود کاملا مرتبط با عبارت جستجو شده بوده و کاربر با بیشترین سرعت به بهترین نتایج دست خواهد یافت.

منابع : netmarko.com – webirooni.com

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *