دسته راهنما در کتب

سئو

الگوریتم پنگوئن گوگل چیست؟

الگوریتم پنگوئن گوگل چیست؟

.پنگوئن نیز مانند الگوریتم پاندا نام یکی از الگوریتم های مهم گوگل است. الگوریتم پنگوئن مانند یک بازرس عمل می کند و وظیفه آن شناسایی سایت هایی است. که از قوانین گوگل برای بهینه سازی صفحات خود بهره نمی کنند و به جای تولید کردن محتوای مناسب و با کیفیت برای جذب بازدیدکننده از روش های غیرقانونی برای گرفتن بازدید استفاده می کنند. به این نوع تکنیک جعلی برای جذب ترافیک در اصطلاح Black Hat SEO گفته می شود.

الگوریتم پنگوئن

الگوریتم پنگوئن وظیفه دارد وب سایت هایی راشناسایی کند که از تکنیکهای Black Hat SEO برای جذب کاربران استفاده می کنند ، اینگونه وب سایت ها با روش های نامتعارف قصد دارند گوگل و نتایج جستجوی آن را فریب بدهند ، برای مثال در بهینه سازی صفحات وب برای موتورهای جستجو ، یکی از پارامترهای مهم برای موتورهای جستجو تعداد وب سایت هایی است که به وب سایت مورد نظر لینک داده اند که در اصطلاح فنی به آنها بک لینک گفته می شود.

گاها وبسایت های زیادی به وب سایت شخص مورد نظر لینک می دهند در صورتیکه سایت مورد نظر هیچ محتوایی برای ارائه ندارد. اینگونه بکلینکها کاملا جعلی هستند و از وب سایت های نامرتبط فقط برای فریب موتورهای جستجو ایجاد می شوند.

بعضا برخی از افرادی که در زمینه سئو کار می کنند در ازای ایجاد کردن این بک لینکها از شما پول دریافت می کنند و این لینک های جعلی بی ارزش را برای وب سایت شما ایجاد می کنند. گوگل برای جلوگیری از به وجود آمدن چنین مواردی الگوریتم پنگوئن خود که در حال حاضر نسخه سوم آن ارائه شده است را به دنیا معرفی کرد تا به مبارزه با این فرآیند تقلب بپردازد.

در واقع پنگوئن آمد تا با لینک های مصنوعی مبارزه کند. پنگوئن آمد که بگوید، کیفیت بک لینک ها بسیار مهم تر از تعداد بک لینک هاست. پنگوئن مانند پاندا، دارای خاصیت تشویقی و تنبیهی می باشد. به این معنی که سایت هایی که بک لینک های بی کیفیت و غیر طبیعی دارند را از نتایج حذف یا Penalize می کند. سایتهایی که بک لینک های خوب و طبیعی دارند را، به صدر نتایج می رساند یا افزایش رتبه و رنک می دهد.

گوگل در الگوریتم پنگوئن خود موارد زیر را بررسی می کند :

1) لینک هایی که از وب سایت ها یا وبلاگ های ضعیف و بی کیفیت به شما لینک شدند.
2) لینک هایی که از وبسایت ها یا وبلاگ های بی ارتباط به موضوع وب سایت شما به شما لینک دارند.
3) لینک هایی که بصورت پولی و با پرداخت پول به شما لینک دادند.
4) لینک هایی که مبدا فرستنده آنها پر از کلمات کلیدی بی محتوا است و به شما لینک دادند ( Spam Website ).
5) لینک هایی که در وب سایت شما به شدت به همدیگر و صفحات وب سایت خودتان لینک شدند ( Anchor Link های زیاد).

تغییرات در نسخه پنگوئن

بعد از نسخه 1.0 پنگوئن ، گوگل در نسخه بعدی یعنی در پنگوئن 2.0 برای اینکه دقیقتر بتواند وب سایت های اسپمر را شناسایی کند. علاوه بر اینکه صفحه Home Page وبسایت را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد. صفحات دیگر داخلی وب سایت را نیز برای پیدا کردن فرآیند ها و تکنیک های اسپم تجزیه و تحلیل می کرد.

این موضوع باعث شد بسیاری از سایتهای دیگر که گوگل را دور می زدند شناسایی شوند. وب سایت هایی هستند که در انها سئو کلاه سیاه بصورت رسمی آموزش داده می شوند. در این وبسایت ها مطالبی مشاهده می شد که الگوریتم پنگوئن فقط صفحات نخست وبسایتها را برای لینک های ورودی تجزیه و تحلیل می کند.

این وب مسترهای متقلب برای صفحه اول خود بک لینکهای با کیفیت قرار می دادند و در عوض در تمامی صفحات داخلی وب سایت خود از بکلینک های بی کیفیت و بی ارزش استفاده می کردند تا گوگل را فریب بدهند که پنگوئن 2.0 این موضوع را شناسایی و از گسترش آن جلوگیری کرد.

ورژن 2 به بعد پنگوئن گوگل

طبق امار، بعد از استفاده از الگوریتم پنگوئن 2.0 بیش از 2.1 درصد از جستجوهایی که در اینترنت به زبان انگلیسی انجام می شد. تحت تاثیر این الگوریتم قرار گرفت و باعث شد کیفیت جستجوها بصورت قابل توجهی افزایش پیدا کند. بیشتر سایتهایی که از چندین لینک برای اشاره کردن به یک دامین در صفحه اصلی خود استفاده می کردند تحت تاثیر منفی الگوریتم پنگوئن قرار گرفتند.

سایر تاثیراتی که الگوریتم پنگوئن بر روی نتایج جستجو اعمال کرد مربوط به سایتهایی مثل بازیهای آنلاین، سایتهای مستهجن و … اعمال شد. و اینگونه وب سایت ها با ارائه شدن الگوریتم پنگودن 2.0 به شدت در رتبه بندی نتایج گوگل دچار افت شدند.
به طور کلی کار پنگوئن گوگل رسیدگی به اوضاع سئو خارجی یک وب سایت است که مهمترین آن می توان به بک لینک ها اشاره کرد، اما علاوه بر آن گزینه های دیگری هستند که پنگوئن انها را هم در نظر می گیرد.

اهداف الگوریتم پنگوئن

الگوریتم پاندا گوگل

بک لینک ها : شناسایی بک لینک از سایت های بی کیفیت و غیر مرتبط. با هدف شبیه سازی اعتبار بالا و فریب گوگل برای کسب رتبه بهتر، جز اهداف این الگوریتم است. بعنوان مثال یک شرکت بیمه با پر کردن فرومهای اینترنتی از کامنت های اسپم و با ارجاع این لینک ها به سایت خود با انکر تکست “بهترین شرکت بیمه” گوگل را فریب دهد.

تا سایت خود را در عبارت مورد نظر به رتبه های بالای گوگل برساند. یا شاید آن شرکت با خرید بک لینک از سایت هایی که کاملا بی ربط با موضوع بیمه هستند، قصد داشته باشد که داشتن اعتبار زیاد در اینترنت را شبیه سازی کند.

استفاده افراطی از کلمات کلیدی (Keyword Stuffing) : پر کردن یک صفحه با بی شمار کلمه کلیدی مشخص با هدف کسب رتبه بهتر در نتایج جستجو است.

چگونه بفهمیم که توسط الگوریتم پنگوئن جریمه شدیم؟

در ابتدا مهم است که تفاوت بین جریمه لینک سازی غیر طبیعی را با پنالتی توسط گوگل درک کنید. به شکل خلاصه، پنگوئن فیلتری در خروجی گوگل است که بر روی همه وبسایت ها اعمال می شود. اما جریمه شدن، به دلیل اسپم کردن و بر روی یک سایت خاص اعمال می شود.

جریمه ها ممکن است بر اثر گزارش کاربران نسبت به اسپم بودن سایت شما اتفاق بیفتد. از دیگر علت های جریمه شدن، بررسی خود گوگل در مورد کلمات کلیدیست که میزان اسپم کردن در آن بسیار بالاست.

اگر سایت شما با افت ترافیک شدیدی در زمان اجرای الگوریتم پنگوئن و آپدیت هان آن مواجه است. احتمالا تحت تاثیر این فیلتر قرار دارد. اطمینان حاصل کنید که این کاهش ترافیک، ناشی از مناسبت های زمانی خاص مانند عید نوروز نباشد. و اگر دچار این حالت شدید، بک لینک های خود را بررسی کنید.

چگونه از جریمه پنگوئن خارج شویم؟

در حالت پنالتی شدن معمولی، نیاز است که ابتدا مشکلات سایت را بر طرف کنید. سپس درخواستی را به گوگل مبنی بر تجدید نظر درباره سایت خود ارائه دهید. اما در حالتی که توسط الگوریتم پنگوئن جریمه می شوید، نیازی به این نوع درخواست ها نیست. صرفا مشکلات احتمالی را حل کنید و منتظر بمانید تا گوگل در پایش مجدد خود، سایت شما را از این فیلتر خارج کند. راه حل های خروج از این فیلتر عبارتند از:

  • حذف بک لینک های غیر طبیعی که به واسطه پرداخت پول یا به شکل های نامتعارف دیگر ایجاد کرده اید.
  • Disavowl کردن لینک های اسپمی که بر روی آن ها کنترلی ندارید
  • بازبینی محتوای سایت با هدف پاک کردن کلمات کلیدی اضافی. همینطور حذف صفحاتی که بین عنوان صفحه و کلمات کلیدی مورد استفاده، رابطه ای وجود ندارد.

الگوریتم پنگوئن به این دلیل به وجود آمد تا الگوریتم کلی گوگل را تصحیح کند. همچنین سایتهایی که با استفاده افراطی از کلمات کلیدی و بکلینک های پولی به رتبه های بالا رسیدند را از SERP حذف کند. برای جلوگیری از به گرفتاری در فیلتر پنگوئن، تمام مطالبی را که منتشر می کنید بایست اصولی و کاربرپسند باشد. و سیستم لینک سازی شما نیز کاملا طبیعی جلوه کند.

منابع: seocial.net – radzad.com

مطالب مرتبط

یک دیدگاه

  1. آبرنگ

    الگوریتم جالبی هست واقعا که گوگل شرکت خفنیه 🙂

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *