دسته راهنما در کتب

سئو

لایت هاوس یا فانوس دریایی گوگل چیست

لایت هاوس یا فانوس دریایی گوگل چیست

 

گوگل همواره سایتها را بر اساس فاکتورهای مختلفی مورد ارزیابی و به این سایتها امتیاز میدهد. برای رسیدن به جایگاه بالاتر درنتیجه موتور جستجو گوگل لازم است که بتوانیم در ارزیابی های گوگل امتیاز بهتری را کسب کنیم. مشکلات وبسایت را براساس خواستهای گوگل رفع کنیم. تا بتوانیم به استانداردهای گوگل نزدیک تر و رتبه بالاتری را از دید گوگل بدست آوریم. گوگل این فاکتورها را با استفاده از ابزار گوگل لایت هاوس ارزیابی می‌کند. اگر می‌خواهید بدانید Google lighthouse چیست و چه معیارهایی دارد؟ با ما در کتب همراه باشید!

گوگل ابزارهای زیادی را در دسترس همه افراد برای کنترل برخی معیارهای خود قرار می دهد که Google lighthouse نیز یکی از همین ابزارها می باشد. چون برای گوگل عملکرد و سرعت سایت دارای اهمیت زیادی می باشد. باید تمام نکات لازم برای کنترل سرعت سایت خود و افزایش سرعت عملکرد آن را برای این که به نتیجه ی مطلوب برسید در نظر بگیرید.

لایت هاوس گوگل چیست

Google lighthouse یا فانوس دریایی گوگل، یک ابزار کد باز (Open Source) و خودکار برای اندازه‌گیری کیفیت صفحات سایت است. Google Lighthouse با بررسی فاکتورهایی مانند قابلیت دسترسی، عملکرد و میزان بهینه بودن صفحات، شرایط لازم برای بهبود وب سایت شما را فراهم می‌کند.

فانوس دریایی یک اپلیکیشن است که برای وب سایت شما تعدادی ارزیابی انجام می‌دهد. این بازرسی‌ها اطلاعات یک اپلیکیشن وب یا صفحه وب سایت را آنالیز می‌کند و سپس در مورد اینکه عملکرد یک اپلیکیشن یا یک صفحه وب تا چه اندازه خوب بوده، گزارشی ارائه می‌دهد.

کاربرد Lighthouse چیست؟

گوگل لایت هاوس به شما امکان می‌دهد تا عملکرد سایت خود را بررسی کنید. ورژن‌ اولیه این ابزار تنها برای بررسی Progressive Web App مورد استفاده قرار می‌گرفت. در ورژن دوم امکان ارزیابی سئو و عملکرد وب سایت‌های معمولی نیز به این ابزار اضافه شد. در ورژن سوم، Lighthouse صاحب یک قالب جدید به همراه ابزارهایی برای ارزیابی در سطح کدهای برنامه نویسی وب سایت‌ها از طریق مرورگر Chrome شد.

مواردی که لایت هاوس یا فانوس دریایی گوگل بررسی می‌کند

لایت هاوس گوگل فاکتورهایی را مورد ارزیابی قرار می‌دهد که بیشترین تاثیر را بر تجربه کاربری دارند. وقتی گوگل لایت هاوس فرآیند ارزیابی یک صفحه وب را به اتمام می‌رساند، گزارشی را ارائه می‌دهد.

این گزارش شامل امتیازهایی برای هر بخش می‌باشد که از 100 محاسبه می‌شوند. لیستی از موارد، مشکلات و توصیه‌هایی در خصوص حل آن‌ها در این گزارش می آید. هرامتیاز به‌صورت نمودار دایره‌ای آورده شده است که ممکن است قرمز، نارنجی یا سبز باشد. این رنگ‌ها به ترتیب به معنای ضعیف، متوسط و خوب بودن وضعیت سایت در آن زمینه هستند.

1- عملکرد (Performance)

در این شاخصه، فانوس دریایی گوگل به تحلیل سرعت بارگذاری وبسایت می‌پردازد. اینکه کاربران چقدر سریع می‌توانند به محتوای سایت دسترسی پیدا کرده و آن را ببینند. برای اینکار گوگل لایت هاوس به 6 معیار توجه می‌کند:

  1. First Contentful Paint: مدت زمان بارگذاری اولین متن یا تصویر برای کاربران
  2. Speed Index: سرعت بارگذاری محتوای صفحه
  3. Largest Contentful Paint: مدت زمان بارگذاری حجیم‌ترین تصویر یا ترجمه بلوک متنی صفحه
  4. Time to Interactive: زمانی که صفحه بطور کامل بارگذاری شود و کاربران قادرند با آن تعامل کامل داشته باشند.
  5. Total Blocking Time: کل مدت زمانی است که صفحه مسدود می باشد و امکان تعامل کاربر با آن وجود ندارد.
  6. Cumulative Layout Shift: مقدار محتوایی که بعد از رندر شدن یک صفحه، در آن صفحه در حرکت است.

علاوه بر بررسی فاکتورهای بالا، گوگل لایت هاوس بهینه‌سازی‌هایی را برای کاهش مدت زمان بارگذاری وبسایت ارائه می‌کند. این بخش تحت عنوان “Opportunities” و “Diagnostics” به شما نمایش داده می‌شود.

2- قابلیت دسترسی (Accessibility)

در این بخش، میزان مطلوبیت وبسایت برای استفاده افراد دارای ناتوانی‌های جسمانی ارزیابی می‌شود. قابلیت دسترسی، عملکرد عناصری مانند دکمه‌ها و لینک‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد.

برای مثال بررسی می‌کند که آیا کاربر به راحتی می‌تواند آن‌ها را تشخیص دهد یا خیر؟ برای تصاویر، تگ alt به کار میرود تا بتواند آن محتوای دیداری را برای کاربران کم‌بینا نیز توصیف کند؟

3- بهترین اقدامات (Best Practices)

این بخش بر جنبه‌های امنیتی وبسایت تمرکز می‌کند تا اطمینان حاصل کند که بر اساس استانداردهای روز توسعه یافته باشند. چنبه‌هایی که صاحبان وبسایت‌ها باید انجام دهند تا بهترین تجربه ممکن را برای مخاطبان خود به‌وجود آورند. بعنوان مثال، گوگل لایت هاوس در این بخش، بهره‌مندی از پروتکل‌های امنیتی SSL و TLS را ارزیابی قرار می‌دهد؟ و بررسی می‌کند که آیا منابع وب‌سایت از سورس‌های ایمن بهره‌مند هستند یا خیر؟

4- سئوی صفحات وب (SEO)

این بخش برای ارزیابی سئو وبسایت انجام می‌گیرد. و نشان می‌دهد که وب‌سایت موردنظر توسط موتورهای جستجو در چه سطحی از نتایج است. گوگل لایت هاوس بخش زیادی از تمرکز خود را در بهینه‌سازی موتورهای جستجو برای دستگاه‌های تلفن همراه گذاشته است.

5- وب اپلیکیشن‌های پیش‌رونده (Progressive Web App)

این بخش که از ابتدای انتشار این سرویس وجود داشته است را می‌توان هسته اصلی Google Lighthouse به شمار آورد. این بخش به بررسی عملکرد یک وبسایت می‌پردازد تا میزان کارآمدی آن را بعنوان یک وب اپلیکیشن پیش‌رونده ارزیابی کند. بعنوان مثال، گوگل لایت هاوس نحوه صحیح نمایش تمامی عناصر و محتواهای پویا و نیز در دسترس بودن امکانات آفلاین را بررسی می‌کند

پلاگین فانوس دریایی در کروم

رده حسابرسی سئو در فنوس دریایی گوگل، توسعه دهندگان و خبرگان در زمینه وب را قادر می سازد که سلامتی سئو را در هر وب صفحه که قرار است بهبود پیدا کند ارزیابی کنند. پلاگین لایت هاوس گوگل در بروزر کرومتان اجرا می شود و شما را قادر می سازد که حسابرسی سئو را به صورت مرحله ای روی صفحاتی همانند صفحات زنده، صفحات عمومی و صفحاتی که نیاز به تصدیق دارند اجرا کنید.

کلام آخر

گوگل لایت هاوس، از نحوه قضاوت گوگل در مورد صفحات وب سایت اطلاعات کارآمد و مفیدی در اختیار شما قرار می‌دهد. این موضوع نه تنها برای رتبه بندی خوب در موتورهای جستجو اهمیت دارد، بلکه شما را از نحوه تجربه کاربران وب سایت نیز مطلع می‌کند.

پلاگین لایت هاوس کروم، افزونه سئو کروم، فانوس دریایی گوگل، افزونه آنالیز سئو لایت هاوس کروم، فانوس دریایی گوگل کروم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *