دسته راهنما در کتب

سئو

آنالیز وب و فرایند تجزیه و تحلیل ترافیک سایت

آنالیز وب و فرایند تجزیه و تحلیل ترافیک سایت

آنالیز وب سایت یک ابزار اندازه‌گیری، جمع‌آوری، پردازش و گزارش از اطلاعات وب برای هدف درک و بهینه‌سازی کاربردهای آن است. به هر حال، آنالیز وب فقط برای اندازه‌گیری ترافیک نیست، اما ابزاری برای بازاریابی و تجارت و ارزیابی و بهبود عملکرد یک وب سایت محسوب می‌شود. نرم‌افزارهای کاربردی آنالیز وب به شرکت‌ها کمک می‌کنند تا نتیجه کار و کمپین‌های تبلیغاتی خودشان را ببینند؛ و اینکه بعد از ایجاد یک کمپین تبلیغاتی ترافیک به سمت سایت آن‌ها چگونه در حال تغییر است. آنالیز وب شامل اطلاعات تعدا بازدید کنندگان و تعداد دیده شدن صفحات است. این ابزار به اندازه‌گیری ترافیک یک وب سایت و محبوبیت عوام از این سایت کمک می‌کند.

گام های اصلی در فرایند تجزیه و تحلیل ترافیک و آنالیز وب

  • جمع‌آوری اطلاعات: این قسمت مربوط به جمع‌آوری ابتدایی اطلاعات سایت است و اینکه چگونه این اطلاعات جمع‌آوری می‌شود.
  • پردازش اطلاعات جمع‌آوری شده: این قسمت مربوط به تبدیل اطلاعات به انواع نرخ‌ها برای اندازه‌گیری است.
  • گسترش KPI: این قسمت مربوط به استفاده از نرخ‌ها در قسمت قبل، و القا این قسمت با استراتژی‌های تجاری است؛ که به شاخص‌های کلیدی عملکرد اشاره دارد (KPI: Key Performance Indicator).
  • استراتژی فرمول بندی آنلاین: اهمیت این بخش در مورد اهداف، به عینیت در آوردن، و استاندارد سازی برای سازمان‌ها و تجارت‌ها است. این استراتژی‌ها معمولاً برای کسب در آمد، نگهداری درآمد یا افزایش بازار در دسترس است.

تکنولوژی آنالیز وب سایت‌ها

در اینجا حداقل دو مورد آنالیز وب سایت وجود دارد؛ داخل سایت و خارج سایت.

  1. آنالیز اندازه‌گیری خارج سایت به اطلاعات بازدید کنندگان (فرصت‌ها)، اشتراک گذاری (نمایش‌ها) و نظرات آن‌ها مربوط می‌شود
  2. آنالیز داخل سایت، که بیشتر متداول است، مربوط به رفتار کاربران بر روی سایت است.

برای مثال: اندازه‌گیری اینکه کدام صفحه‌های ورود سایت، در خرید آنلاین استفاده شده‌اند. آنالیز داخل سایت به اندازه‌گیری کارایی سایت و محتوای تجاری سایت شما می‌پردازد، و برای بهینه کردن واکنش بازدید کنندگان از طریق کمپین‌های بازاریابی کاربرد دارد. Google Analytics جنبه آنالیزور داخلی سایت را بر عهده دارد.

از نظر تاریخی، آنالیزور وب برای اندازه‌گیری‌های داخلی سایت طراحی شده بوده است. به هر حال، دو تکنیک اساسی برای جمع‌آوری اطلاعات وجود دارد. یک روش روش تجاری است که سرورها فایل های لاگ را از طریق مرورگر هنگامی که یک فایل درخواست می‌شود می خوانند. در روش دوم، تگ‌های صفحه، از جاوا اسکریپت استفاده می‌کنند تا در خواست‌ها را به سرورهای اختصاصی آنالیزور ارسال کنند، هنگامی که یک صفحه به وسیله مرورگر ترجمه می‌شود یا با ماوس کلیکی اتفاق می‌افتد باعث می‌شود تا همه اطلاعات جمع‌آوری شده و ترافیک را گزارش دهند.

منبع اطلاعاتی آنالیز وب

بنای آنالیز سایت‌ ها بر جمع‌آوری داده‌ها و آنالیز آن‌ها در ارتباط با ترافیک وب و استفاده از الگو هاست.

اطلاعات از چهار منبع اصلی می‌آیند:

  1. در خواست‌های مستقیم اطلاعاتی از HTTP: دریافت اطلاعات به طور مستقیم از هدر HTTP.
  2. لایه بندی شبکه و سرورها که اطلاعات مرتبط با درخواست‌های HTTP را جمع‌آوری می‌کنند: یک قسمت از درخواست‌های HTTP نیستند ولی برای انتقال اطلاعات به صورت صحیح لازم هستند، برای مثال آدرس IP درخواست مورد نظر.
  3. لایه اطلاعات نرم‌افزارهای کاربردی با نوع درخواست HTTP: جمع‌آوری و پردازش با نرم‌افزارهای کاربردی لایه ها (مانند PHP, javascript, ASP…) شامل session و آدرس‌های referral نیز می‌شود.
  4. داده‌های خارجی: که می‌توانند با اطلاعات داخلی یک سایت برای رفتار یک سایت و کاربردی بودن یک سایت ترکیب شوند. برای مثال، آدرس IP معمولاً با اطلاعات منطقه‌ای و سرویس دهنده‌های وب یا همان IPSها آمیخته شده است.

آنالیز سایت آنالیز کلیک ها

آنالیز کلیک‌ها یک نوع مخصوص آنالیز وب است که توجه خاصی به کلیک افراد دارد. به طور معمول، آنالیز کلیک‌ها بر روی آنالیز داخلی سایت تمرکز دارد. این برای کارایی سایت مورد استفاده قرار می‌گیرد که کاربران در سایت روی کدام بخش‌ها کلیک می‌کنند. همچنین، click analytics یا آنالیز کلیک‌ها به صورت زنده اتفاق می‌افتد. در سایت‌های پر بازدید مانند سایت‌های خبری، ویرایشگرهای سایت یا طراحان سایت که بر روی قسمت اصلی سایت که به کاربر نمایش داده می‌شود کار می‌کنند. دوست دارند تا رفتار کاربران سایت را در زمان واقعی مشاهده کنند و ببینند که کاربر بر روی کدام قسمت‌های سایت کلیک می‌کند تا بتوانند کارایی سایت را از جهت نویسندگان و تبلیغات ارزیابی کنند.

آنالیز وبسایت، آنالیز رایگان سایت، آنالیز و بررسی سایت، آنالیز سئو سایت، آنالیز بازدیدکنندگان وبسایت

منبع : ویکی پدیا

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *