دسته راهنما در کتب

اینترنت

جستجوگر گوگل – نحوه عملکرد موتور جستجوی گوگل

جستجوگر گوگل – نحوه عملکرد موتور جستجوی گوگل

جستجوگر گوگل یک موتور جستجوی وب است که در مالکیت گوگل است. گوگل از راه این وب‌گاه روزانه صدها میلیون دلار درآمد به‌دست می‌آورد. این وب‌گاه در سال ۱۹۹۷ بنیاد نهاده شد. دامنهٔ اصلی این سایت در ماه مهٔ ۲۰۰۸ ۱۳۵ میلیون بار بازدید شده‌است. این موتور جستجو بیشترین بازدیدکننده در بین کاربران را دارد.

جستجوگر گوگل

موتور جستجوگر گوگل روزانه چندصدمیلیون بار به طرق مختلف استفاده می‌شود. مهم‌ترین هدف گوگل، یافتن متن موردنظر در میان صفحات وب است. اما انواع دیگر اطلاعات به وسیلهٔ قسمت‌های دیگر آن مثل جستجوی تصاویر گوگل، نیز مورد جستجو قرار می‌گیرند.

جستجوگر گوگل توسط لَری پیج و سرگئی برین در سال ۱۹۹۷ ساخته شد. این جستجوگر به‌جز جستجوی واژگان، ۲۲ حالت جستجوی دیگر نیز دارد؛ مانند جستجوی مترادف‌ها، پیش‌بینی هوا، محدوده‌های زمانی (وقت محلی)، قیمت سهام، اطلاعات زلزله، زمان نمایش فیلم‌ها، اطلاعات فرودگاه و… همچنین مختص اعداد، امکانات ویژه‌ای وجود دارد؛ مانند بازه (۷۰…۸۰)، دماها، واحدهای پول و تبدیل اینها به هم، عبارات محاسباتی ( tan ⁡ 30 + ln ⁡ y 3 {\displaystyle \tan 30+\ln y^{3}} {\displaystyle \tan 30+\ln y^{3}}) و…

ترتیب قرارگرفتن نتایج جستجوی گوگل بستگی به عاملی به نام رتبهٔ یا rank صفحه دارد. جستجوی گوگل با به‌کاربردن عملگرهای جبر بولی مانند شمول و عدم شمول، گزینه‌های زیادی را برای کاربران قابل تنظیم کرده‌است.

نحوه عملکرد موتور جستجوگر گوگل

بخش اول: ربات خزنده و ایندکس صفحات

جستجو با وب شروع میشود. ۶۰ تریلیون صفحه منحصر به فرد در فضای اینترنت وجود دارد که البته بطور مداوم در حال رشد هستند. گوگل صفحات وب را بوسیله ربات خزنده پیمایش میکند.

ربات خزنده بوسیله لینک از یک صفحه به صفحه دیگر میرود و در واقع این صاحبان سایت ها هستند که مشخص میکنند ربات گوگل سایت آنها را پیمایش کند یا نه.

گوگل صفحات سایت را بر اساس محتوا و فاکتورهای دیگر مرتب میکند و مسیر تمام این صفحات را نگهداری میکند که حجم آنها بیش از ۱۰۰ میلیون گیگابایت است.

بخش دوم: الگوریتم ها در جستجوگر گوگل

گوگل از برنامه ها و فرمول های پیشرفته ای استفاده میکند که بهترین نتیجه ممکن را حاصل میکنند.

بعد از ورود کلیدواژه الگوریتم ها برای درک بهتر منظور شما شروع به کار میکنند، این الگوریتم ها شامل روش های مختلف جستجو، کامل کردن اتوماتیک کلمات یا جملات، اصلاح تلفظ کلمات، تشخیص کلمات مترادف یا هم معنی، درک و استنباط از طریق پرس و جو و جستجو در لحظه میباشند.

گوگل بر اساس تحلیل های انجام شده توسط الگوریتم ها مطالب مرتبط را دسته بندی و پس از آن اقدام به رتبه بندی نتایج میکند.

الگوریتم های گوگل به طور مداوم در حال تغییر هستند و این تغییرات از ایده های مهندسین گوگل شروع میشوند.

رتبه بندی بر اساس کیفیت صفحات سایت، به روز بودن آنها، امنیت سایت ها، شبکه های اجتماعی و محیط های کاربری، ترجمه ها، جستجوهای جهانی و موارد دیگر انجام میشود. در این مرحله بیش از ۲۰۰ فاکتور برای رتبه بندی بررسی میشود.

بخش سوم: مبارزه با اسپم ها

گوگل در تمامی ایام هفته و ساعات شبانه روز به مبارزه با اسپم ها برای حفظ نتایج بدست آمده، میپردازد. بیشتر اسپم ها بصورت اتوماتیک حذف میشوند. سایر اسناد مشکوک توسط مهندسین گوگل بررسی میشوند و در صورت مشاهده اسپم آنرا بصورت دستی حذف میکنند.

زمانی که گوگل اقدامی در این مورد انجام دهد آنرا به اطلاع صاحبان سایت ها میرساند و آنها میتوانند سایت خود را بررسی و مشکلات آنرا رفع نمایند سپس به گوگل اطلاع دهند.

گوگل موارد زیر را اسپم و رتبه منفی در نظر میگیرد:

سایت اسپم : سایت هایی که بصورت اتوماتیک ایجاد میشود و یا تنها به قصد ایجاد هرزنامه بوجود آمده اند.

  • سایت های هک شده
  • متن یا کلمات مخفی شده در صفحه
  • اسپم های ایجاد شده توسط کاربر
  • محتوای کم و بی ارزش
  • تغییر مسیر و پنهان سازی

هاستینگ های رایگان اسپم: سایت هایی که توسط یک سرویس رایگان میزبانی میشود و یا فراهم کننده DNS های داینامیک است که بخش قابل توجهی از اسپم را شامل میشود.

لینک های غیر طبیعی : استفاده از سایت هایی که لینک غیر طبیعی به سایت میدهند و یا قرار دادن لینک های غیر معمول در سایت.

دامنه های پارک شده : با توجه به اینکه از دامین های پارک شده برای نمایش محتوای سایت دیگر استفاده میشود و این باعث عدم یکتا بودن اطلاعات میشود، گوگل معمولا دامنه های پارک شده را در نتایج خود در نظر نمیگیرد.

جستجوگر گوگل، موتور جستجو گوگل، جستجوی گوگل، موتور جستجوگر گوگل، ربات خزنده گوگل

منابع : ویکی پدیا +Google inside search

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *