دسته راهنما در کتب

اینترنت

بانک ایمیل چیست و چگونه یک بانک ایمیل بسازیم؟

بانک ایمیل چیست و چگونه یک بانک ایمیل بسازیم؟

روزانه بیش از دو سوم مردم جهان ایمیلشان را چک می کنند و در سال های اخیر با فراگیر شدن موبایلهای هوشمند و سهولت دسترسی در هر لحظه این آمار بالاتر نیز رفته است. به همین خاطر ایمیل میتواند یک فرصت و یک ابزار مناسب برای تمام کسب و کارهایی باشد که می خواهند برای محصولشان تبلیغات یا بازاریابی انجام دهند.

ایمیل مارکتینگ به معنای استفاده مناسب از ابزار ایمیل برای تعامل با کاربران وبسایت یا مشتریان یک کسب و کار است و بانک ایمیل مناسب از ارزشمندترین دارایی های هر کسب وکار است. در این مقاله قصد داریم درباره بانک ایمیل مناسب و ویژگی های آن بگوییم و روش های ساخت بانک ایمیل را با هم مرور کنیم.

بانک ایمیل چیست؟

بانک ایمیل لیستی از نام و آدرس ایمیل کاربرانی است که میتوانید برای آنها ایمیل ارسال کنید. هرچه این لیست با عالقمندان کسب وکار شما تناسب بیشتری داشته باشد، ایمیل مارکتینگ موفق تر و فروش بیشتری را به همراه خواهد داشت. در مقابل اگر بانک ایمیل شما شامل افرادی باشد که عالقهای به دریافت ایمیلهای شما ندارند یا حوزه کاری شما را نمی شناسند، نه تنها آورده ای برای کسب وکارتان ندارد بلکه احتمال اسپم شدن ایمیلها را نیز افزایش می دهد. اینجاست که زیان خریداری بانکهای ایمیل و ارسال ایمیل انبوه به صورت بی هدف خود را نشان می دهد.

چرا خرید بانک ایمیل اشتباه است؟

برخی از افراد ترجیح می دهند به جای آن که بانک اختصاصی خود را بسازند، راه به ظاهر ساده تر را انتخاب کنند و بانک ایمیل آماده خریداری کنند. همان طور که پیشتر اشاره کردیم، جمع آوری ایمیل از کاربرانی که خودشان به شما اجازه ارسال ایمیل داده اند یا عالقمند به کسب وکار شما هستند با ارسال ایمیل به صورت بی هدف به یک لیست، نتیجه یکسانی نخواهد داشت اما خریداری بانک ایمیل می تواند برای شما زیان بار نیز باشد:

1 .تضمینی وجود ندارد که ایمیل های این لیست فعال باشند. ممکن است آدرس ایمیلها اشتباه باشد یا غیرفعال شده باشد و نرخ باز شدن و کلیک ایمیل های شما را پایین بیاورد.

2 .ممکن است دریافت کنندگان ایمیل کسانی باشند که به دریافت ایمیل های شما عالقه ای ندارند و با اسپم گزارش کردن ایمیل ها اعتبار فرستنده و آی پی شما را از بین ببرند.

3 .برای اجرای ایمیل مارکتینگ نیاز داریم از سرویس های ایمیل مارکتینگ استفاده کنیم. بسیاری از سرویسهای ایمیل مارکتینگ مانند سرویس میلر لایت، میل چیمپ و … اعتبار بانک ایمیل شما را می سنجند و در صورتی که از بانک ایمیل های خریداری شده استفاده کنید یا نرخ شکایت بالایی داشته باشید، دسترسی شما به حسابتان مسدود خواهد شد.

چرا داشتن یک بانک ایمیل مناسب مهم است؟

بسیاری از کسب وکارها به مزایای ایمیل مارکتینگ و لزوم استفاده از آن آگاهند اما زمانی که می خواهند ایمیل مارکتینگ را شروع کنند و لیست ایمیل ندارند، ناامید می شوند. از یاد نبرید اهمیت ایمیل مارکتینگ آنقدر زیاد است که نمی توان آن را نادیده گرفت. سرویسهای ایمیل مارکتینگ نیز امکانات بسیاری برای دیجیتال مارکتینگ در اختیار شما قرار می دهند. برای مثال سرویس ایمیل مارکتینگ ایرانی نجوا به شما این امکان را می دهد که بدون نیاز به دانش فنی قالبهای جذاب بسازید و برای کاربرانتان بفرستید. به عالوه می توانید مشترکینتان را گروه بندی کنید و هدفمند ایمیل ارسال کنید و با دریافت گزارشهای تحلیلی کمپین های خود را بهتر و بهتر اجرا کنید. این سرویس نسبت به رقبای خارجی نیز مزایایی دارد مانند پشتیبانی قوی فارسی زبان و رفع مشکالتی مانند پرداخت ارزی و تحریم کاربران ایرانی.

حال می خواهیم ببینیم داشتن یک لیست ایمیل اختصاصی در کنار استفاده از یک سرویس ایمیل مارکتینگ مناسب چه مزایایی برای کسب وکارها دارد:

به سادگی و با امکان شخصی سازی با کاربران تعامل می کنید.

زمانی که شما برای کاربرانتان ایمیل ارسال می کنید، به صورت مستقیم و شخصی سازیشده پیامی را به آنها منتقل می کنید و این امکانی است که کمتر ابزار دیجیتال مارکتینگی در اختیار شما قرار می دهد. برای مثال زمانی که محتوایی را در شبکه اجتماعی منتشر میکنید، یک پیام واحد را برای دنبالکنندگان میفرستید.

اما با ایمیل مارکتینگ و یک لیست مناسب میتوانید کاربرانتان را با اسم مخاطب قرار دهید یا برای هریک از آنها یک کد تخفیف اختصاصی بفرستید. به عالوه ممکن است کاربران محتوای منتشرشده در شبکه های اجتماعی یا وب سایت شما را از دست بدهند اما زمانی که ایمیلی برایشان ارسال میکنید، حتما آن را می بینند. منتشرشده در شبکه های اجتماعی یا وب سایت شما را از دست بدهند اما زمانی که ایمیلی برایشان ارسال میکنید، حتما آن را می بینند.

بازدیدکنندگان وبسایتتان را از دست نمی دهید.

بیشتر از ۷۰ درصد بازدیدکنندگان یک وب سایت دیگر به آن بازنمی گردند. کافی است یک فرم عضویت روی وبسایتتان قرار دهید تا کاربران ایمیلشان را در آن وارد کنند و به این ترتیب به بازدیدکنندگان دسترسی خواهید داشت و می توانید با ارسال ایمیل های جذاب آن ها را به وب سایت بازگردانید. برای ترغیب بازدیدکنندگان وب سایت به وارد کردن آدرس ایمیلشان میتوانید از ارائه محصول رایگان مانند یک ایبوک یا سرویس رایگان، کد تخفیف اولین خرید و … استفاده کنید.

به این ترتیب هم کاربران راضی تری خواهید داشت و هم کمکم یک لیست ایمیل پربار برای کسب و کارتان میسازید.

ایمیل مارکتینگ تاثیر زیادی در افزایش فروش دارد

شاید عجیب به نظر برسد اما در مناسبت های ویژه مانند بلک فرایدی ایمیل مارکتینگ بیشترین میزان فروش را دارد؛ بیشتر از شبکه های اجتماعی و حتی بیشتر از جست وجوی گوگل. زمانی که لیست ایمیل شما به صورت اجازه محور درست شده و کاربران به اختیار خود آدرس ایمیلشان را به شما داده اند، هر کاربر یک لید بالقوه برای فروش محصول شماست. به عالوه شما به ابزاری دسترسی دارید تا با ارسال پیشنهادهای ویژه، کدهای تخفیف و اطالع رسانی محصوالت ویژه کاربران را به خرید تشویق کنید.

چه طور یک بانک ایمیل جمع آوری کنیم؟

شما می توانید با ساخت فرم عضویت و قرار دادن آن روی صفحه اصلی وب سایت کاربران را به وارد کردن آدرس ایمیلشان تشویق کنید. به عالوه بسیاری از وبسایت ها مانند فروشگاه های اینترنتی هنگام ثبت نام یا خرید از کاربر آدرس ایمیل می گیرند و به این واسطه به یک لیست ایمیل اختصاصی از مشتریان دسترسی دارند. بنابراین اگر یک فروشگاه اینترنتی دارید، دریافت آدرس ایمیل در مراحل ثبت نام یا خرید را از یاد نبرید.

جالب است بدانید که حتی فروشگاه فیزیکی شما نیز می تواند به بزرگ شدن لیست ایمیلتان کمک کند. در صورتی که فروشگاه فیزیکی دارید، هنگام خرید از کاربران ایمیلشان را دریافت کنید تا جدیدترین محصوالت و آفرها را به آن ها اطالع دهید. فراموش نکنید لحظه خرید، در ارتباط شما و مشتری لحظه مهمی است. چون نشان می دهد مشتری به شما اعتماد کرده و احتمال اینکه آدرس ایمیلش را در اختیار شما قرار دهد نیز بیشتر است.

سعی کنید پس از دریافت ایمیل کاربران برنامه مشخصی برای آنها داشته باشید. مثال یک روز بعد برای آن ها ایمیل خوش آمدگویی بفرستید یا با یک کد تخفیف برای خرید اول رابطه ای پایدار را با کاربرانتان آغاز کنید.

ساخت بانک ایمیل

سخن پایانی

استفاده از یک سرویس ایمیل مارکتینگ مناسب در کنار داشتن یک بانک ایمیل اختصاصی می تواند تاثیر زیادی روی فروش و تعامل با کاربران داشته باشد. سرویس ایمیل مارکتینگ نجوا با ادیتور آسان و پنل کاربری کاربردی می تواند انتخاب مناسبی برای کسب وکار شما باشد. به عالوه امکاناتی مانند گروهبندی و ایجاد سگمنت، شخصیسازی، اتوماسیون و … می تواند ایمیل را به ابزار تعامل هدفمند و طوالنیمدت با کاربران تبدیل کند و یک شبکه از مشتریان وفادار بسازد.

از سوی دیگر بانک ایمیل اختصاصی یک سرمایه ارزشمند برای کسب وکار شماست و اگر نگاهی به شرکتها و برندهای بزرگ جهان مانند فیس بوک، گوگل و … بیندازید، متوجه می شوید که سرمایه گذاری روی لیست ایمیل کاربران و ایمیل مارکتینگ مستمر بخش مهمی از استراتژی مارکتینگ این شرکتها را به خود اختصاص می دهد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *