دسته راهنما در کتب

بازاریابی

تبلیغات چریکی چیست؟ پارتیزانی

تبلیغات چریکی چیست؟ پارتیزانی

تبلیغات چریکی چیست : اگر بخواهیم یک تعریف و توضیح ساده از بازاریابی چریکی داشته باشیم، می‌توانیم این طوری بیان کنیم که بازاریابی چریکی یا پارتیزانی (Guerilla Marketing) یه روش نامتعارف برای تبلیغات هست آنهم زمانی که بودجه‌ تبلیغاتی ما خیلی کم باشد.

حالا روش نامتعارف یعنی چی؟ خب بذارید اول از اسم بازاریابی چریکی شروع کنیم . جنگ های چریکی یا همون پارتیزانی جنگ هایی هستن که قدرت یکی از طرفین دعوا از دیگری خیلی کمتر هست. بنابراین نمیتونه به صورت کلاسیک با طرف مقابلش درگیر بشه. اینجاست که جنگ پارتیزانی معنی پیدا می‌کنه و کمک میکنه با دشمن هایی درگیر بشیم که از ما خیلی قوی تر هستن.

تبلیغات چریکی چیست؟

تبلیغات چریکی به‌گونه‌ای از تبلیغات گفته می‌شود که ساختار های مرسوم را دستخوش تغییرات می‌کند. نوآورانه بودن و خلق اثری متفاوت ویژگی بارز این نوع‌ تبلیغات است و به‌جرات می‌توان گفت که نام درستی بر روی این نوع تبلیغات گذاشته‌اند. تبلیغ چریکی همواره به دنبال بیشترین میزان تأثیرگذاری در کنار جلب توجه مصرف کنندگان و مشتریان است.

ویژگی بارز و بسیار مهم تبلیغات چریکی این است که مخاطبی که با این‌ تبلیغات پارتیزانی روبه‌رو می‌شود. حتی اگر به محصول و یا خدمت شما علاقه و نیازی نداشته باشد. به قدری تحت تأثیر قرار خواهد گرفت که یا از طریق تبلیغات‌ دهان به دهان شما را در گوشه و کنار مطرح می‌کند و یا تا زمان بسیار زیادی شما را در ناخودآگاه خود نگاه خواهد داشت تا روزی به شما و کسب و کارتان رجوع کند.

حالا برگردیم به بازاریابی و تبلیغات. زمانی که بودجه‌ تبلیغاتی شما کم باشد یا رقیبای خیلی گردن کلفتی داشته باشید، مسلما نمی‌توانید مستقیما با انها وارد رقابت تبلیغاتی شوید. چون هیچ شانسی برای پیروزی وجود ندارد. لذا برای این جور موقعیت ها از بازاریابی چریکی استفاده می‌کنیم.

تبلیغ چریکی برای کسب و کارهای کوچک

یکی از موضوعات کلیدی که باعث جلب توجه کسب و کارهای کوچک و بزرگ به بازاریابی چریکی شده، پیاده‌سازی آسان و هزینه کم این روش است. این هزینه کم به خصوص در آغاز راه برای کسب و کارهای کوچک اهمیت زیادی دارد. گاهی یک جمله یا یک طرح خلاقانه و ساده روی دیوار یا زمین، می‌تواند بیشتر از هر تابلو تبلیغاتی در شهر، مشتریان را به خود جلب کند.

ویژگی این طرح‌های خلاقانه که به عنوان نمونه‌های جدید مطرح می‌شوند، باعث می‌شود که تبلیغ های چریکی، اگر به درستی اجرا شود، به سرعت مشتریان را جذب کند. بنابراین، بازاریابی و تبلیغات چریکی می‌تواند با کمترین هزینه، بیشترین تأثیر را بر مشتریان داشته باشد تا آنها را به خرید محصولات و خدمات مورد نظر ترغیب کند.

هنر جلب توجه با تبلیغات پارتیزانی

تبلیغات چریکی هنر جلب توجه مشتریان و مصرف کنندگان، فارغ از هرگونه قید و بند های مرسوم در تبلیغات و از طریق شیوه های خلاقانه، و غیره منتظره است. این نوع تبلیغ چریکی معمولا جایی که مخاطب انتظارش را ندارد وارد شده و مخاطب را غاقلگیر می کند. شیوه تبلیغات چریکی با استفاده از ایده های ساده و انعطاف پذیر، بر خلاف الگوهای معمول و سنتی تبلیغاتی، در تلاش است تا با جذب مخاطبان، در قلب آنان نفوذ کند. و با صرف کمترین هزینه، بیشترین سود آوری را کسب نماید.

بر اساس این تعریف، چنین استراتژی بیش از هر چیز، به ایده های خلاقانه هنری برای حرکت در مسیر ناشناخته ها و نامتعارف ها نیاز دارد . تبلیغات را می توان به عنوان مناسب ترین ابزار بازاریابی برای کسب و کارهای کوچک و متوسط و رو به رشد در دنیای امروزی معرفی کرد.

دلیل این امر سرعت تأثیر گذاری، انعطاف پذیری و نیاز کم این نوع از تبلیغات چریکی به صرف هزینه و سرمایه گذاری است. به بیان ساده، بازاریابی چریکی و تبلیغات چریکی و پارتیزانی، به مفهوم استفاده اثر بخش از مسائل و امکانات غیر معمول، اما در دسترس است.

مزایای تبلیغات چریکی

تبلیغات چریکی (Guerilla Marketing) از روش‌های نوین و خلاقانه در بازاریابی است که با هزینه کم و اثربخشی بالا، به ویژه برای کسب و کارهای کوچک و استارتاپ‌ها مناسب است. مزایای این نوع تبلیغات عبارتند از:

  1. هزینه کم: یکی از مهمترین مزایای تبلیغات چریکی، هزینه کم آن است. با استفاده از ابزارهای خلاقانه مانند پوسترها، نقاشی‌ها یا حتی اجرای رویدادهای خاص، می‌توان به صورت موثری با هزینه کم مشتریان را جذب کرد.
  2. اثربخشی بالا: این نوع تبلیغات به دلیل خلاقیت و نوآوری‌اش، اثربخشی بالایی دارد. طرح‌ها و ایده‌های جالب تر غالباً بیشتر به یاد می‌مانند و بیشترین تأثیر را بر مخاطبان دارند.
  3. تمرکز بر نوآوری: تبلیغات چریکی اغلب بر ایده‌های خلاقانه و نوآورانه تأکید دارد که به کسب و کار امکان می‌دهد از رقبا تمایز پیدا کند و در ذهن مشتریان بیشتر جا بگیرد.
  4. انعطاف پذیری: این روش انعطاف پذیری بالایی دارد و به کسب و کار این امکان را می‌دهد که با تغییرات در بازار یا شرایط خود، به راحتی راهکارهای تبلیغاتی خود را تغییر دهد.
  5. تعامل با مخاطب: یکی از ویژگی‌های جالب تبلیغات چریکی، تعامل بیشتر با مخاطب است. این نوع تبلیغات معمولاً مخاطبان را به فعالیت‌هایی مشارکتی دعوت می‌کند که باعث ایجاد ارتباط عمیق‌تری با آنها می‌شود.

به طور کلی، تبلیغات چریکی به عنوان یک روش خلاقانه و موثر در بازاریابی مطرح است که به کسب و کارها، به ویژه کسب و کارهای کوچک، امکان می‌دهد با استفاده از ایده‌های خلاقانه و با هزینه کم، تأثیر بزرگی را در بازار ایجاد کنند.

انواع تبلیغات چریکی

این روش تبلیغ چریکی را می توان به صورت های مختلفی مورد استفاده قرار داد. که از رایج ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • بازاریابی های ویروسی
  • بازاریابی مردمی
  • راه اندازی کمپین
  • مخفی کاری
  • حضور در محیط
  • بازاریابی پروجکشن
  • بازاریابی در خیابان ها
  • خرده فروشی

کلام آخر

با کمی خلاقیت توسط کمپین تبلیغات پارتیزانی و چریکی میتوانید بهترین بازخورد تبلیغ های چریکی را با کمترین هزینه داشته باشید. این روش تبلیغاتی به دلیل استفاده از ترفندهای جذاب تحریک کننده است. و تاثیر زیادی بر احساسات مصرف کنندگان دارد. بسیاری از کسب و کار های کوچک در سراسر جهان در ابتدای راه با استفاده از همین نوع بازاریابی و تبلیغات پارتیزانی توانسته اند به سرعت مسیر رشد و توسعه را طی کنند. و امروزه به عنوان یک برند محبوب شناخته شوند.

کلمات مرتبط: تبلیغات چریکی چیست ، درباره تبلیغات پارتیزانی بیشتر بدانیم ، بازایابی چریکی ،انواع تبلیغ چریکی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *