دسته راهنما در کتب

سئو

الگوریتم گوگل چيست؟ معرفی انواع الگوریتم گوگل

الگوریتم گوگل چيست؟ معرفی انواع الگوریتم گوگل

الگوریتم گوگل برای بهینه سازی و سئو در گوگل مورد استفاده قرار می گیرد. الگوریتم های گوگل شامل معادلات گوناگون و متفاوت و تابع است که برای کاربر نمایش داده شود. خزنده موتور های جستجو همه اطلاعات را گرد آوری، ذخیره و نگهداری می نماید. در حقیقت اگوریتم ها به شکل ریاضی می باشند که محتویات و اطلاعات توسط آنها طبقه بندی میشود تا زمانی که به این اطلاعات کاربر احتیاج داشته باشد.

الگوریتم گوگل چيست

کسانی که دارای وب سایت هستند و فعالیت خود را از طریق وب سایتشان انجام می دهند. خواستار این هستند زمانیکه کاربران بدنبال اطلاعات می باشند از سایت او استفاده شود و برای کاربر اطلاعات موجود در سایت نشان داده شود. این عمل سبب رقابت بین دارندگان وب سایت میشود تا سایت آنها در نتیجه جستجوی موتورهای گوگل در رنکینگ بالا قرار گیرد.

الگوریتم گوگل،عامل کلمات کلیدی را به کار می برد. بستگی به تعداد کلمات کلیدی بکار رفته در صفحه، موتور جستجوگر گوگل نیز به آن صفحه امتیاز می دهد. و این امتیاز همان رتبه سایت است وقتی کاربران جستجوی اطلاعات خود را می کنند.

به هر حال برای تمام مدیران و ادمین های سایت مهم می باشد. که در نتایج جستجوی گوگل سایت آنها در مرتبه نخست قرار بگیرد. چون این مسئله بر روی بازدید کاربران از سایت اثر مستیم دارد. این یعنی تعداد بازدید کنندگان و ترافیک ساایت خیلی بالا می باشد و موضوعی خوش حال کننده برای دارندگان سایت می باشد.

هر از چند گاهی الگوریتم گوگل تغییر می یابد و این کار برای پیشگیری از ترفندهایی است که سایت ها می زنند تا در نتیجه های جستجو در رتبه بالا قرار بگیرند و سایت هایی که ارتباطی با جستجو ندارند رد نمایند و این عمل به نفع کاربران است که همیشه به اطلاعاتی دست یابند که مرتبط و هماهنگ با جستجوی آنها است نه اطلاعاتی که بدردشان نمی خورد و زاید است .

گوگل فاکتورهای متعددی را برای ایجاد تفاوت میان وب سایت ها در نظر می‏گیرد. این فاکتورها گاهی پیچیده میشود و در قالب الگوریتم وارد دنیای اینترنتی و مدیریت می‏شوند. اهمیت الگوریتم گوگل بهینه سازی و سئو سایت بدون توجه به این الگوریتم ها امکان پذیر نیست. در زیر به مهمترین الگوریتم های گوگل اشاره می‏کنیم:

انواع الگوریتم گوگل

الگوریتم پاندا (Panda algorithm)

الگوریتم پاندا در سال 2011 راه اندازی شد. این الگوریتم گوگل برای نمایش سایت های باکیفیت بالا و معتبر را نشان می‏دهد. الگوریتم پاندا می‏تواند رتبه سایتهای با کیفیت پایین را کاهش دهد. تغییراتی که توسط این الگوریتم صورت می گیرد، هیچ نام خاصی ندارد اما برخی نام “Farmer” یا کشاورز را بر آن نهاده اند که بر محتواهای وب سایت تاثیر می‏گذارد و می‏توانست صفحاتی که محتوای کپی شده منتشر می‏کنند را شناسایی کند. با این وجود الگوریتم پاندا تنها بر روی تعدادی از سایت ها تاثیرگذار است. به همین دلیل برخی از سایت هایی که از این الگوریتم استفاده می کنند، دچار افت رنکینگ می شوند. اما سایت هایی نیز هستند که توانسته اند با استفاده از الگوریتم گوگل پاندا، رتبه بالایی را در گوگل کسب نمایند.

الگوریتم پاندا می‏تواند چندین صفحه سایت را تحت تاثیر قرار دهد. این در حالی است که گوگل کیفیت کل سایت را معیار رتبه بندی خود قرار می‏دهد. بنابراین نمی توان گفت الگوریتم پاندا بدون نقص است.

این الگوریتم برخی شاخصه ها و فاکتورها را برای رتبه بندی سایت ها در نظر می‏گیرد که عبارتند از:

  • مشکلات فني وب سايت
  • استفاده از قالبهای بی کیفیت
  • استفاده بيش از حد از تبليغات
  • محتواي کيفيت پايين در کل سايت
  • متاتگ ها و تگ هاي نامناسب در سايت
  • زمان کوتاه حضور هر کاربر بر روي سايت
  • محتواي کيفيت پايين در بخشي از سايت
  • استفاده بيش از حد از يک تگ يا تگ هاي نامربوط در يک صفحه
  • لينک هاي منقطع؛ برای مثال لينک هايي که دچار خطاي 404 مي شوند.

بهینه سازی سایت پس از افت توسط الگوریتم پاندا

ممکن است در اثر بی توجهی وبمسترها به معایب و نقایص الگوریتم پاندا، سایت دچار کاهش رتبه شود. گوگل تقریبا هر ماه الگوریتم گوگل پاندا را بروزرسانی می‏کند. در گذشته زمانی که این الگوریتم Refresh و بروزرسانی می‏شد، گوگل اعلام می‏کرد اما در حال حاضر به دلیل افزایش پیچیدگی در تغییرات و حجم گسترده آن، امکان اطلاع رسانی آن وجود ندارد. در بروزرسانی الگوریتم پاندا، گوگل با نگاهی تازه به وب سایت ها می نگرد و معیارهای جدیدی را برای تعیین رتبه سایت در نظر می‏گیرد. اگر وب سایت پیشتر اثرات منفی این الگوریتم را اخذ کرده باشد، مدت زمان زیادی طول می‏کشد تا وب سایت بتواند به حالت اولیه بازگردد. چرا که گاهی الگوریتم گوگل پاندا توانایی دریافت بروزرسانی سایت را در یک نوبت را ندارد. و با گذشت چندین ماه می‏تواند تلاش وبمستر برای ارتقا رتبه و seo سایت را دریافت نماید. 

الگوریتم پنگوئن

الگوریتم گوگل پنگوئن نیز از دیگر معیارهای گوگل برای ارتقا رتبه سایت می‏باشد. که توجه خود را بر روی لینک های غیر طبیعی معطوف کرده است. بطوری که می‏تواند با استفاده از لینک دهنده های غیر طبیعی (unnatural backlinks) که قصد فریب دادن گوگل را دارند را شناسایی نماید. لینک مانند یک رای برای سایت عمل می‏کند و اگر از یک سایت معتبر به سایت شما لینک شود، این یک توصیه و پیشنهاد برای سایت خواهد بود که الگوریتم پنگوئن آن را به گوگل گزارش می‏دهد. این در حالی است که اگر سایت های ناشناخته به سایت شما لینک دهند، اگر چه در رتبه بندی سایت موثر است اما به اندازه پیوند لینک سایت های معتبر، حاوی اعتبار نخواهد بود. 

با وجودی اینکه لینکهای اشتباه بعنوان مهمترین فاکتور در الگوریتم پنگوئن است. برخی پارامترهای دیگر نیز بی اهمیت نیستند از جمله:

  • شناسایی صفحات راه در رو
  • تغییر مسیرهای فریب کارانه
  • مخفی کاری برخی سایت ها
  • بررسی متن یا لینک های پنهانی
  • ارسال پرس و جو های اتوماتیک به گوگل
  • بررسی محتواهایی که خودکار تولید میشوند
  • شناسایی صفحات با کلمات کلیدی بیش از حد
  • ایجاد صفحات با رفتارهای مخرب مانند فیشینگ، تروجان ها، نصب ویروس ها و سایر بدافزارها

توسعه سایت پس از افت توسط الگوریتم پنگوئن

پنگوئن به مانند یک فیلتر عمل می‏کند که در آن سایت ها برای دوره های زمانی مختلف، بررسی می‏شوند. این الگوریتم گوگل نیز همچون پاندا، برای دوره های زمانی مختلف بروز رسانی می‏شود که آخرین بار در سال 2013 آپدیت شد. جهت ارتقا رتبه سایت و بازیابی آن، باید ابتدا لینکهای غیرطبیعی که وارد سایت شدند، شناسایی و آنها را حذف نمایند. در صورتی که امکان حذف آنها ممکن نباشد، باید از گوگل درخواست نمود تا نسبت به آنها بی توجه باشد. این کار با استفاده از ابزار disavow tool صورت می‏گیرد. برای بازگشت مجدد رتبه سایت، نگرانی زیادی نداشته باشید چرا که ممکن است تا 6 ماه طول بکشد.

الگوریتم پنگوئن گوگل بر معانی پشت کلمات تمرکز و برای کلمات، مترادف پیدا می‌کند. از دیگر قابلیت های الگوریتم مرغ مگسخوار استفاده از مترادف ها برای جلب توجه مخاطبان است. همچنین قابلیت تعیین مکان و موقعیت قرارگیری محصولات را نیز دارد. برای مثال توانایی تشخیص و بررسی گوشی های هوشمند در سایت های مختلف از جمله امتیازات این الگوریتم گوگل است. به این معنا که با جستجوی یک محصول توسط کاربران، می‏تواند به راحتی و در کمترین زمان ممکن آن را پیدا کند.

الگوریتم مرغ مگس خوار (Hummingbird)

الگوریتم مرغ مگس خوار در سپتامبر سال 2015 ایجاد شد. این الگوریتم گوگل کاملا متمایز از دو الگوریتم پاندا و پنگوئن عمل می‏کند. اگر چه برخی بر این نظرند که الگوریتم مرغ مگس خوار باعث کاهش رتبه سایت می‏شود، اما باید گفت با رعایت این الگوریتم می‏توان ترافیک زیادی را به سمت سایت روانه ساخت. این الگوریتم گوگل یک بازسازی و تعمیر اساسی برای گوگل محسوب می‏شود.

پاندا و پنگوئن به عنوان الگوریتم های تغییر شناخته شده اند. اما الگوریتم مرغ مگس خوار تنها یک بخش جدید نیست. بلکه یک موتور کاملا جدید محسوب می شود که در حال حاضر از بسیاری از بخش های الگوریتم های پاندا و پنگوئن استفاده می‏کند.

الگوریتم کبوتر گوگل

الگوریتم کبوتر قابلیت تمایز آیتم های مختلف را داراست که می‏تواند وب سایت ها و صفحات آنها را از یکدیگر تشخیص دهد. به عبارت دیگر، الگوریتم کبوتر با جمع آوری اطلاعات از گروه های مختلف، فرایند جستجو را در مدت کوتاهی انجام می‏دهد. نحوه عملکرد این الگوریتم گوگل بدین صورت است که توانایی کشف خوشه های مختلف را دارد و سپس آن ها را با منقار خود نوک می زند که با این کار، به صفحه مورد نظر رتبه داده می‏شود. گوگل الگوریتم کبوتر را مسئول جمع آوری نتایج مفیدتر و مرتبط تر به صورت محلی، از نتایج جستجو می‏کند. 

منبع : activeidea.ir – papgroup.ir

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *