دسته راهنما در کتب

سئو

الگوریتم پاندا چیست ؟ الگوریتم گوگل پاندا

الگوریتم پاندا چیست ؟ الگوریتم گوگل پاندا

الگوریتم پاندا تمام تمرکز خود را بر روی محتوای وب سایت ها میگذارد. سایت هایی که محتوای بی کیفیت و یا کپی در سایت خود تولید می کنند. موجب ناراحتی و بعضی اوقات هم موجب عصبانی شدن این پاندای مهربان می شوند. پاندا یکی از الگوریتم های گوگل است. پاندا برای تغییر رتبه سایتها، حذف اسپم ها و سایتهایی که دارای محتوای قدیمی و کپی می باشند مورد استفاده قرار می گیرد.

دوستانی که در بهینه سازی سایت برای موتور های جستجوگر تخصص دارند حتما تغییرات چشمگیر رتبه و رنک سایتهای مختلف را مشاهده کرده اند. سایت هایی که تا دیروز در صفحه نخست جستجوی گوگل حضور داشتند، هم اکنون دیگر به چشم نمی خورند! تمام این سیاستها به خاطر ضعف گوگل در جستجو ها بود.

الگوریتم پاندا چیست

پاندا یکی از الگوریتم‌های مفید گوگل است که چند سالی است وظیفه بررسی محتوا را بر عهده دارد. در سال‌های گذشته که این الگوریتم وجود نداشت، نتیجه جستجوها بر اساس یک اصل ساده بود: کدام سایت بیشترین تعداد از آن کلمه را داراست تا به صفحه اول گوگل راه پیدا کند.

این رویکرد اشتباه باعث شده بود که در صفحه اول گوگل مطالب غیرمرتبط یا محتواهایی که از کیفیت پایینی برخوردار بودند ظاهر شوند. کم کم گوگل متوجه این خلا خود شد و الگوریتم پاندا را به میان میدان فرستاد و باعث شد محتوای صفحه اول گوگل موفق‌تر، باکیفیت‌تر و مرتبط‌تر ظاهر شود.

با ورود الگوریتم پاندا دیگر از سایت هایی که کپی برداری میکنند و یا اطلاعات نامربوط در اختیار بازدید کنندگان میگذارند خبری نیست. میتوان اینگونه بیان کرد که، پاندا برای سالم سازی وب سایت ها با مطالب با کیفیت ایجاد شده است.

برخی از نکات کلیدی که باید رعایت شود تا سایت شما ترافیک و رتبه خود را از دست ندهد :

  • صفحات تکراری با کلمات کلیدی یکسان نداشته باشید.
  • لینکهای یکسان در دایرکتوری های وب ندهید.
  • مطالب قدیمی را حذف یا ویرایش کنید و وب سایت خود را بروز نگه دارید.
  • کپی مطالب از سایتهای دیگر ممنوع.
  • مطالب با کیفیت پایین را از سایت خود حذف کنید
  • بنرهای تبلیغاتی بیش از حد در سایت نداشته باشید.
  • در میان مطالب خود تصاویری اضافه نمایید چراکه بازدیدکنندگان نیز برای خواندن مطلب شما وقت بیشتری را درسایت سپری میکنند و پاندا این را دوست دارد.

تمام این موارد و بسیاری دیگر باید در طراحی سایت شما رعایت شوند.

الگوریتم گوگل

کپی کردن محتوا از دید پاندای گوگل :

کپی کردن محتوا تا چه میزان مشکلی ایجاد نمی‌کند؟ شاید خیلی‌ها فکر کنند که با کپی محتوا و تغییر فعل و فاعل آن می‌توانند از این موضوع عبور کنند. یا با تغییر اول و آخر مقاله و حذف یک سری عبارات میتوان محتوا را از کپی بودن آن خارج کرد. باید به شما بگوییم که گوگل خیلی باهوش‌تر از شما عمل می‌کند و ویرایش‌های جزیی شما را نادیده می‌گیرد و برچسب کپی بودن را به مطلب شما می‌زند.

به همین خاطر رتبه سایت شما نه تنها بهبود نمی‌یابد بلکه بدتر هم می‌شود. اگر از منابع خارجی استفاده نمی‌کنید و می‌خواهید مطالب مورد نیازتان را از منابع فارسی به دست آورید، سعی کنید به زبان خودتان آن را تایپ کنید و در صورت امکان از منابع غیرفارسی هم جهت تکمیل مطلبتان بهره ببرید.

البته موضوع انتخابی هم جایگاه ویژه‌ای دارد؛ چرا که در صورت تکراری بودن موضوع باید در نظر داشته باشید صدها و هزاران سایت وجود دارند که محتوای مورد نظر شما را قبلا به ثبت رسانده‌اند. حال از خود بپرسید چه دلیلی دارد گوگل در نتیجه صفحه اول، سایت شما را نمایش دهد؟ آن هم با محتوای کپی!

نباید های تولید محتوا در الگوریتم پاندا:

یکی از عوامل مهم عدم وجود یک استراتژی خاص و هدفمند برای تولید محتوا است. هدفگذاری در تولید محتوا و مرتبط بودن مقالات خیلی مهم هستند. همواره سعی کنید یک محتوا باکیفیت و یونیک تولید کنید بگونه ای که مخاطبتان را بتوانید براحتی جذب نماید. اگر موضوع مقالات شما در راستای ساختار موضوعی سایتتان باشد هم بازدید کنندگان به مطالب بیشتر اعتماد کنند هم مطالب سایت تخصصی تر خواهد بود.

مثلا برخی از سایت هایی که ارتباطی با موضوعات سئو ندارند مقالات خدمات سئو را در سایتشان قرار میدهند وقتی شما یک مطلب در سایتتون درباره بهینه سازی ندارید یا رتبه خوبی در بهینه سازی سایت ندارید چگونه میتوانید روی سئو تمرکز کنید یا حتی مطلب بگذارید.

خوب حالا چه اتفاقی میافتد مطالب شما رتبه نمی اورد و روی مطالب مرتبط و مفید سایت هم تاثیر منفی میگذارد. از دیگر روش ها برای این الگوریتم میتوان به روز رسانی مدوام و پشتکار سایتی که تازه تاسیس است اشاره کرد. اگر همه عوامل بالا را رعایت کردید و نتیجه نگرفتید در این حالت شما باید در بهینه سازی سایت صبور باشید.

مشاهده میشود مطالبی که مفیدند بعد از مدتی به صفحات اول راه پیدا میکنند. پس یادتان باشد برای سایت هدف مشخصی انتخاب کنید. در تولید محتوا باید هدف داشته باشید زیرا که هم بازدید کننده ها را سردرگم نمیکنید هم محتوا مترکز تولید میکنید.

اهداف الگوریتم پاندا

الگوریتم پاندا چند پدیده مشکل دار در نتایج جستجو را هدف میگیرد. این اهداف شامل موارد زیر می گردند:

  • محتوای بسیار کم: صفحات اینترنتی که دارای محتوای مرتبط بسیار کمی هستند و از نظر متنی نیز بسیار قلیل می باشند. مانند صفحاتی که دارای موضوعات متنوع اما اطلاعات بسیار کمی در هر مورد هستند.
  • محتوای تکراری: محتوای کپی در بسیاری از جاهای اینترنت وجود دارد. تکرار محتوا حتی در سایت خود شما هم می تواند اتفاق بیفتد. زمانی که یک متن مشخص را در چندین صفحه به صورت تکراری کپی می کنید، احتمالا با این مشکل مواجه خواهید شد. بعنوان مثال یک شرکت ممکن است 10 صفحه با نام ده شهر ایجاد کند و خدمات خود را به یک شکل در هر ده صفحه تکرار کند.
  • محتوای ضعیف: صفحاتی که شامل اطلاعات بسیار کمی درباره موضوع خود هستند.
  • فقدان آتوریتی و اعتبار: محتوایی که توسط منابعی تولید می شوند که دارای اعتبار بالا نیستند. گوگل در این زمینه تاکید کرده است که سایت هایی که نمی خواهند تحت تاثیر منفی الگوریتم پاندا قرار گیرند، می بایست تلاش کنند تا با انتشار اطلاعات مفید، اعتبار خود را در بین کاربران افزایش دهند.
  • مزرعه محتوا (Content Farming): صفحات بسیار زیاد بی کیفیت که اغلب محتوای خود را از سایت های دیگر جمع آوری می کنند. سایتهایی که محتوای بی ارزشی را تولید میکنند بدون اینکه خواسته کاربران را در نظر بگیرند.
  • ایجاد محتوای بی کیفیت توسط کاربران: بعنوان مثال وبسیاتهایی که صرفا پست های مهمان که معمولا بسیار کوتاه نیز هستند منتشر می کنند. این پست ها معمولا پر از غلط های املایی بوده و فاقد اطلاعات ارزشمند می باشد.
  • نسبت تبلیغ به محتوای بالا: صفحاتی که مملو از تبلیغات هستند اما محتوایی ندارند.
  • محتوای ضعیف پیرامون لینک های مشخص: محتوای ضعیفی که صرف با هدف لینک به یک سایت مشخص ایجاد میشود.
  • سایت هایی که توسط کاربران بلاک میشوند: سایت هایی که کاربران انسانی به صورت مستقیم در نتایج جستجو بلاک میکنند.
  • محتوای نامرتبط با عبارت مورد جستجو: صفحاتی که مطالب مرتبط با عبارت مورد جستجو ارائه می دهند اما با ورود به آن با چیز دیگری مواجه می شوید.

بعنوان مثال می توان به صفحاتی اشاره کرده که تخفیف رستوران ارائه می دهند اما در بدو ورود متوجه می شوید. که هیچ تخفیفی در این صفحه وجود ندارد و صرفا با تبلیغات پر شدند.

مزایای بهینه سازی

چگونه بفهمیم که توسط الگوریتم پاندا جریمه شدیم؟

یکی از اصلی ترین نشانه های جریمه شدن توسط الگوریتم پاندا، افت شدید ترافیک در روزهاییست که آپدیت هایی برای این الگوریتم عرضه می شوند. اما همیشه در ذهن داشته باشید که عوامل زیادی در کاهش ترافیک سایت موثرند. این مسئله می تواند علتی مانند حضور یک رقیب جدید داشته باشد که از شما جلو افتاده است. جریمه های دستی گوگل را چک کنید تا احیانا متوجه شما نشده باشد. تغییرات فصلی را نیز در نظر بگیرید، چون بسیاری از این تغییرات بر میزان فروش و ترافیک سایت تاثیرگذارند. گاهی آپدیت های دیگری نیز ممکن است عامل کاهش ترافیک سایتتان باشد.

در هنگام آپدیت های جدید گوگل، جزییات مرتبط با آن را حتما مطالعه کنید. تا از سلامت سایت خود در این آپدیت ها باخبر شوید. اگر احیانا بعد از آپدیت مشخصی دچار کاهش ترافیک شدید و مطمئن بودید که علت این امر ناشی از قصور شماست. مشکل مورد نظر را حل کرده و از طریق وبمستر درخواست بخشش از گوگل کنید.

چگونه از جریمه پاندا رهایی یابیم؟

در صنعت سئو اغلب میگویند که خارج شدن از جریمه پاندا بسیار دشوار است. با این حال، مشکل اصلی الگوریتم پاندا با محتوای سایت شماست رفع مشکل در صفحات سایتتان میتواند قدم اول رهایی از جریمه پاندا باشد. برای بخشش از گوگل کارهای زیر را انجام دهید:

  • ممنوعیت ایجاد مزرعه محتوا
  • اورهال محتوای وبسیات و ایجاد محتوای مفید و جذاب
  • بازنگری درباره میزان تبلیغات و تعداد لینک های یک صفحه
  • کسب اطمینان از بابت ارتباط محتوا و عبارت مورد جستجو
  • حذف محتوای تکراری از سایت
  • ارزیابی و ویرایش محتوایی که توسط کاربران سایت عرضه میشود
  • استفاده از نوایندکس و نوفالو برای بلاک کردن دسترسی موتورهای جستجو به محتوای تکراری داخل سایت

در مجموع سایت هایی که همواره محتوای با کیفیت و اورجینال منتشر می کنند از این گونه آپدیت ها هیچ هراسی نبایست داشته باشند. اما اگر در جایی از وبسیات خود مشکلاتی ایجاد کرده باشید، ممکن است تحت جریمه الگوریتم پاندا قرار گیرید. از دید عملی، بهترین کار برای جلوگیری از پنالتی شدن توسط پاندا توسعه برندتان است. تا به عنوان یک سایت معتبر توسط کاربران و موتورهای جستجو شناخته شوید. برای تبدیل شدن به این حالت می بایست با تولید محتوای با کیفیت، به عنوان منبعی در حیطه کاری خود شناخته شوید.

سخن آخر گوگل پاندا :

نکات ذکر شده را رعایت کنید و برای بیشتر دیده شدن و بهبود رتبه سایتتان، سئو را به هیچ وجه دست کم نگیرید. سئو دنیای گسترده‌ای دارد و هر کسی به تنهایی نمی‌تواند از پس آن برآید. برای دیدن تغییرات مثبت بزرگ، کار کوچک دیروز جواب نمی‌دهد

 

منابع : respinatech.com – radzad.com

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *