دسته راهنما در کتب

اینترنت

ابزار گوگل وبمستر تولز – Google Webmaster Tools

ابزار گوگل وبمستر تولز – Google Webmaster Tools

 گوگل وب مستر سرویس رایگان شرکت گوگل است. که باعث کمک به کسب و کارهای مختلف می‌شود؛ بدین صورت که می‌توانید با جستجوی وبسایت خود مشاهده کنید گوگل سایت شما را چگونه می‌بیند و جهت بهینه‌سازی سایت خود چه مواردی باید رعایت شود. بنابراین می‌توانید وبسایت خود را با توجه به معیارهای شرکت گوگل با هدف افزایش کیفیت طراحی کنید. برای اینکه بتوانید از گوگل وب مستر استفاده کنید نیاز به یک حساب gmail دارید.

Google Webmaster Tools درواقع ابزار دیگری است که اطلاعات ارزشمند بسیاری را به راحتی در دسترس شما قرار می دهد. اگر از قبل وبسایت خود را در گوگل آنالیتیکس راه اندازی کرده باشید، می توانید به راحتی آنرا به گوگل وبمستر تولز اضافه کنید.

گوگل وبمستر تولز

ابزار وبمستری گوگل به انگلیسی: Google Webmaster Tools یک ابزار رایگان گوگل برای مدیران تارنماها می‌باشد که امکان دسترسی به دیدن وضعیت ایندکس و نمای بهینه شده وبگاه‌هایشان را می‌دهد. همچنین توسط این ابزار می‌توان نقشه وب‌گاه را به موتور جستجوی گوگل معرفی کرد. همچنین آخرین بازدید گوگل و آمار کلمات کلیدی و تعیین نحوه نمایش دامنه در نتایج جستجو به صورت www یا بدون www نیز از دیگر امکانات موجود در این ابزار گوگل است. این ابزار کمک بسیار زیادی به وب مسترها، برنامه نویسان و افرادی که نیاز به خدمات سئو دارند می‌نماید.

گزینه های ابزار گوگل وبمستر تولز

تب Search Appearance در وبمستر

۱-    Structured Data : در این صفحه شما اگر اطلاعات ساختار یافته(کد های Rich Snippets) برای صفحات خود نوشته باشید می توانید مشاهده کنید و اگر مشکلی در آنها وجود داشت به صورت دقیق نمایش میدهد تا بتوانید آنها را اصلاح کنید.

۲-    Data Highlighter : در این قسمت می توانید اطلاعات ساختار یافته را به کمک وبمستر تولز برای سایت خود بنویسید.

۳-    Html Improvements : اگر شما در سایت خود مشکلات کپی صفحات داشته باشید، مثلا اگر متا تگ توضیحات و یا تگ عنوان دو صفحه مانند هم باشد، در این بخش می توانید به راحتی آنها را پیدا و اصلاح کنید.

۴-    Sitelinks : اگر سایتی آمار بازدید بالایی داشته باشد، گوگل در زمان جستجوی آن تعدادی از منو های پر بازدید آن را در زیر نتیجه جستجو نمایش می دهد. شما اگر تصمیم دارید منویی که علاقه به نمایش آن ندارید در این بخش برای گوگل تعریف کنید تا دیگر آن را نمایش ندهد.

تب Search Traffic در وبمستر

۱-    Search Analytics : در این بخش که بخش بسیار مهمی می باشد شما می توانید آمار دقیق تعداد نمایش سایت، تعداد کلیک ها، تعداد درخواست های موجود در سایت و رتبه هر صفحه را مشاهده کنید.

۲-    Links To Your Site : تعداد لینک هایی که به سایت ارجاع دادرند را می توانید به همراه تعداد آنها و منبع آنها مشاهده کنید. در این بخش حتی تعداد لینک های ورودی به هر صفحه نمایش وجود دارد.

۳-    Internal Links : شما با ورود به این قسمت می توانید ساختار لینک بیلدینگ داخلی سایت خود را ارزیابی کنید.

۴-    اگر سایت شما به هر دلیلی اسپم باشد یا مشکلاتی از دید گوگل، در این قسمت نمایش می دهد.

۵-    International Targeting : موقیت شناسی سایت شما جهت تجارت محلی در این بخش انجام می شود و اگر از کد های محل در سایت خود استفاده کنید در این بخش نمایش داد.

۶-    Mobile Usability : اگر قالب سایت شما از لحاط ریسپانسیو ایرادی داشته باشد، محل و نوع آن به صورت کامل برای شما مشخص می شود.

گوگل وبمستر تب Google Index

۱-    Index Status : در این قسمت شما وضعیت ایندکس شدن سایت خود را توسط گوگل به صورت روانه مشاهده می کنشد.

۲-    Content Keywords : در این قسمت کلمات کلیدی استفاده در سایت با الویت بیشترین به کمترین نمایش میگیرند. نکته مهم در این قسمت این می باشد که حروف اضافه مانند به,از و… بصورت اتوماتیک توسط گوگل در نظر گرفته نمی شود.

۳-    Blocked Resources : در این بخش منابعی که توسط شما به صورت دستی بلاک شدند وجود دارد.

۴-    Remove Urls : آدرس هایی که توسط شما در فایل روبوت برای حذف تعریف شدند نمایش دارد.

وبمستر گوگل تب Crawl

۱-    Crawl Error : خطاهایی که توسط خزنده های گوگل یافت می شود در این بخش نمایش دارند تا شما بتوانید آنها را اصلاح کنید.

۲-    Crawl Stats : وضعیت کرال سایت در ۹۰ روز اخیر نمایش داده می شود.

۳-    Fetch As Google : یکی از مفیدترین ویژگی ها در گوگل وبمستر همین بخش می باشد. شما می توانید url های سایت ود را در این بخش وارد کنید تا خزنده ها در سریع ترین زمان ممکن آنها را ایندکس کنند.

۴-    Robots.txt tester : فایل روبوت خود را می توانید به صورت آنلاین در این قسمت تغییر دهید.

۵-    Sitemaps : در این بخش می توانید ساخت سایت مپ خود را نهایی کنید. به این صورت که پس از آپلود سایت مپ در روت سایت، جهت ثبت سایت مپ باید آنها را در این قسمت وارد کنید.

۶-    Url Parameters : اگر روبات های گوگل مشکلی در سایت شما پیدا کردند در این بخش به اطلاع شما می رسانند.

لینک های داخلی Internal Links

لیست صفحاتی که در داخل سایت به یکدیگر لینک هستند بهمراه تعداد لینکها و صفحات وجود دارد.

توضیحات منوی امکانات عیب شناسی Diagnostics

خطاهای خزنده Crawl errors

در این قسمت خزنده یا همان ربات گوگل وقتی وارد سایت شما می شود تا اطلاعات آن را ارزیابی کند و با خود ببرد خطاهایی که در این هنگام کنکاش درون سایت مواجه می شود را نمایش میدهد. این خطاها به چهار دسته Web ،Mobile-Chtml ،Mobile-Xhtml تقسیم بندی گردیده است. اگر مشکلی در صفحات وب سایت شما رخ دهد گزارش کاملی در این قسمت در اختیار شماست و این گزارشات را جدی بگیرید ! چون حساسیت گوگل به این خطاها بالاست.

در قسمت “Restricted by robots.txt” لیست صفحاتی که توسط robot.txt پاک گردیده اند را نمایش میدهد.

گزارش وضعیت خزنده Crawl stats

در این صفحه شما گزارشی از وضعیت صفحات مورد جستجو توسط خزنده یا همان ربات موتور جستجوگر بر روی سایت را دارید. که شامل صفحات جستجو درهرروز ،میانگین مدت زمان صرف برای دریافت صفحات ، کیلوبایت صفحات دانلودی هر روز است.

مطالب مرتبط

یک دیدگاه

  1. صفی

    من مرور کردم گوگل درست می‌گوید چیز های خوب وآمموزنده نوشته بود

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *