گوگل ترندز اطلاعات بسیاری را در اختیار شما قرار می دهد؛ اطلاعاتی از قبیل: جستجوهایی که در حال حاضر محبوب هستند، اطلاعات گوگل اینسایتس درباره ی کلیدواژه ها و ترندهای ترافیکی وبسایت ها زمانی که وبسایت خاصی را جستجو می کنید. همچنین می توانید چند وبسایت را با افزودن کاما میان آن ها در گوگل ترندز جستجو، و ترافیک آنها را با یکدیگر مقایسه کنید. توجه داشته باشید که ترندهای ترافیکی تنها برای وبسایت هایی با حجم قابل توجهی از ترافیک، در دسترس هستند.
معرفی گوگل ترندز
گوگل ترندز یکی از امکانات تحت وب شرکت گوگل و بر اساس جستجو در گوگل است که میزان محبوبیت در جستجوی کلمات و عبارات کلیدی در موتور جستجوی گوگل را به نمایش میگذارد. گوگل ترندز این قابلیت را به کاربران میدهد تا نتایج را بر اساس یک موقعیت جغرافیایی یا یک زبان خاص فیلترگذاری کنند.
زمانی که «کلمه کلیدی» را در گوگل ترندز وارد کنند، اطلاعات مرتبط با آن عبارت در یک نمودار به نمایش گذاشته میشوند. محور افقی نمودار، محور زمان است (از سال ۲۰۰۴ تا امروز) و محور عمودی نمایشگر محبوبیت جستجوی آن کلمه کلیدی است.
در زمان جستجوی یک کلمه کلیدی در گوگل ترندز میتوان چهار متغیر یا پارامتر را برای جستجو تنظیم کرد. این فیلترگذاریها کمک میکنند تا نتایج دقیقتری از میزان جستجوی کلمه کلیدی مورد نظر به دست آورد.
این چهار متغیر عبارتند از:
نوع جستجو: جستجوی صفحات وب – جستجوی تصویر در گوگل – جستجوی اخبار – جستجوی محصول – جستجو در یوتیوب
منطقه جستجو: با استفاده از این گزینه میتوان میزان جستجوی کلمه کلیدی را به یک کشور خاص محدود کرد (ایران هم جزو این کشورها دستهبندی شده است).
بازهٔ زمانی جستجو: ۲۰۰۴ تا امروز – ۷ روز گذشته – ۳۰ روز اخیر – ۹۰ روز اخیر – ۱۲ ماه اخیر – انتخاب یک سال مشخص یا انتخاب یک بازه زمانی مشخص
دستهبندی موضوعی جستجو: هنر و سرگرمی – اتومبیل و وسایل نقلیه – زیبایی و تناسب اندام – کتاب و ادبیات – تجارت و صنعت – رایانه و الکترونیک – مالی – غذا و نوشیدنی – بازیها و مانند آنها
همچنین، گوگل ترند به کاربران اجازه میدهد تا میزان محبوبیت جستجوی ۵ عبارت کلیدی را با یکدیگر مقایسه کنند. این قابلیت در یافتن مناسبترین کلمات کلیدی جهت بهینهسازی سایت برای موتورهای جستجو ضروری است.
شکی نیست ابزار Keyword Planner گوگل می تواند هزاران کلمه کلیدی مرتبط را برای کسب و کار شما به دست آورد. با این وجود، زمانی که صحبت از محتوای رقابتی به میان می آید، استفاده از Keyword Planner به تنهایی کافی نیست.
آشنایی با گوگل ترندز
گوگل ترندز کلیه سوالات شما را در مورد انتخاب کلمات کلیدی در کشورهای مختلف، شهرهای مختلف پاسخ می دهد. و به شما آنالیز بسیار مناسبی در مورد مقایسه کلمات کلیدی می دهد. یکی از بهترین و سریع ترین ابزارهای کاربردی در سئو و بهینه سازی وب سایت است.
اگر شما بخواهید تنها از یک ابزار سئو برای طراحی کمپین بازاریابی اینترنتی استفاده کنید، گوگل ترند یکی از برنامه هایی است که می تواند چنین خدماتی به شما ارائه کند. این سرویس به نسبت سایر خدمات گوگل اوج و فرودهای زیادی را تجربه کرده. نام آن به شکلهای مختلف تغییر کرده، در مقاطعی سرویس آن غیرفعال بوده است.اما به هر حال گوگل ترندز به شدت مورد استفادهی کاربران در فضای مجازی قرار میگیرد.
بیشتر افراد تلاش می کنند برای به دست آوردن ایده های جدید و ناب در زمان طوفان فکری از Google Trends استفاده کنند. با کمک این ابزار رایگان گوگل می توانید هر موضوعی که گرایش زیادی دارد یا به اصطلاح تِرِند است را پیدا کنید. همچنین قادر هستید با بررسی بخش Stories Trending Now، اخبار و موضوعات داغی که با تجارت تان هماهنگی دارند را پیدا کنید و رویکرد جدیدی در رابطه با تولید محتوایتان اتخاذ کنید.
استفاده از گوگل ترند در بهینه سازی سایت
جداول نتیجه ها یکی از بهترین منابع برای دستیابی به ایده های محتوا است. جداول برترین ایده هایی که افراد واقعاً به آنها علاقه مند هستند را به شما نشان می دهند. یکی از مهم ترین مسایل برای گوگل استفاده از محتوای موضوعی تازه است. Google Trends یکی از چند ابزار عالی است که می تواند ایده های عالی به شما ارائه کند. این ایده های عالی به معنای جذب ترافیک سایت و لینک بیلدینگ خواهد بود. اگر هنوز برای سئو از این ابزار استفاده نکرده اید، حتما همین الان این برنامه را امتحان کنید.
در ۵ آگوست سال ۲۰۰۸، گوگل ابزار تحت وب دیگری به نام گوگل اینسایت برای جستجو را راهاندازی کرد. که اطلاعات پیچیدهتر و پیشرفتهتری از میزان محبوبیت جستجوی یک عبارت در موتور خود را ارائه میکرد. در ۲۷ سپتامبر سال ۲۰۱۲، شرکت گوگل ابزار گوگل اینسایت را با گوگل ترندز ادغام کرد.
استفاده از گوگل ترندز برای کارشناسان سئو
در نهایت، استفاده از ابزار گوگل ترندز کمک بسیار زیادی به مدیران سایت ها و کارشناسان سئو خواهد کرد. زیرا با استفاده از این ابزار می توانید کلمات کلیدی مناسب و میزان جستجوی هر کلمه در مناطق مختلف جغرافیایی را بدست آورید. تولید محتوای دست اول بدون کپی برداری از عواملی است که سایت را برای موتورهای جستجو بهینه و برای کاربر جذاب میکند.
بنابراین با استفاده از گوگل ترندز میتوانید تحلیل های مناسبی برای سایت خود انجام دهید تا تعداد بازدیدکنندگان سایت خود را افزایش دهید. گوگل بیان میکند آماری که از گوگل ترندز مشخص میشود آماری غیرمطلق و نرمال سازی شد است. بنابراین میتوانید از گوگل ترندز برای میزان رشد و افت کلمات کلیدی استفاده کنید. ولی برای تشخیص رقابت کلمات کلیدی یا تخمین دقیق میزان ترافیک روی سایت، ابزار مناسبی نیست.
مطالب مرتبط
آخرین مطالب کتب
اهمیت یادگیری مهارت نرم برای دانش آموزان
امروزه، با پیشرفت روزافزون فناوری مهارت نرم به یکی از عوامل مهم و تعیینکننده برای موفقیت در زندگی تبدیلشدهاند. در مدارس، دانشگاهها و محیط کاری یادگیری این مهارت بیشتر از هر مکان دیگری احساس میشود و نقش مهمی در موفقیت دانش آموزان دارد. در…