بایدو (Baidu) یک جستجوگر چینی است که دهها خدمات گوناگون از قبیل جستجو، شبکههای اجتماعی، ترجمه و سرویسهای بازاریابی را در اختیار کاربران قرار میدهد.یک وبگاه جستجوگر چینی است که دارای ۵۷ خدمت گوناگون، از جستجو تا شبکههای اجتماعی میباشد.
این وبگاه قابلیت جستجو در اینترنت، شامل عکس و فایلهای صوتی مانند MP3 و… را فراهم میکند. از دیگر قابلیتهای این وبگاه نوشتن عبارت مورد نظر به خط پین یین و برگرداندن آن بهطور خودکار به چینی نوشتاری و جستجو بر اساس آن میباشد. سایت الکسا، بایدو را محبوبترین سایت چینی و چهارمین سایت پربازدید دنیا به شمار آورده است.
موتور جستجو بایدو
60 درصد از کاربران اینترنت در چین در بایدو جستجو می کنند. بایدو موتور جستجوی درجه یک در چین محسوب می شود. یک بهینه سازی خوب موتور جستجو در بایدو راه حلی بهینه برای امکان دید شما در وب داخلی است. بهینه سازی در بایدو کم و بیش بی شباهت با گوگل نیست که شامل SEO و SEM (بازاریابی موتور جستجو ) می شود.
کافیست که شما بهترین استراتژی را در انتخاب بهترین کلید واژه ها به کار برید. در گوگل شما می توانید نتایج خود را با یک سیستم تحلیلی چک کنید. بهینه سازی موتور جستجو در بایدو کار ساده ای نیست و مستلزم مهارت در زبان ماندارین و رویکردهای محلی می باشد. بایدو ۷۴۰ میلیون صفحه، ۸۰ میلیون عکس و ۱۰ میلیون فایل چند رسانهای را به صورت ایندکس دارد.
سهم موتور جستجوگر بایدو در بازار چین
چین با بیش از ۷۲۰ میلیون کاربر اینترنت و ۳۰۰ میلیون مصرفکنندهی چینی که هرکدام در سال حداقل یک محصول یا سرویس را خریداری میکنند. و این آمار به سرعت در حال افزایش است، یک بازار بزرگ برای ارائه کنندگان خدمات و محصولات محسوب میشود. با توجه به رشد صنعت اینترنت هم از نظر مقیاس و هم میزان نفوذ در میان مردم، ارائهدهندگان خدمات اینترنت برای موفقیت در بازار چین، لازم است. با ایجاد نوآوری و بومیسازی، به نیازها، سلایق و تمایلات مدام در حال تغییر مردم پاسخ دهند.
واضح است که گوگل به عنوان رهبر بازار موتورجستجو و دارندهی بیشترین سهم در جستجو در بسیاری از کشورهای دنیا محسوب میشود، اما این جستجوگر نتوانسته نقشش را در بازار جستجوی چین به خوبی ایفا کند تا آنجا که در میان جستجوگرهای کشور چین در ردهی پنجم قرار دارد.
در واقع اگر بازار جستجو در چین را مورد بررسی قرار دهیم، جستجوگر بایدو نقش اصلی را در میان دیگر بازیکنان با سهم ۵۵٪ در اختیار خود گرفته است. دیگر جستجوگر بومی چین با نام Qihoo 360 نیز نزدیک به ۲۸ درصد از بازار این کشور را در اختیار دارد. به بیانی دیگر از سال ۲۰۱۰ که گوگل فعالیت چندانی در فضای جستجو در چین ندارد. بازار جستجو در چین به یکی از معدود بازارها در سطح جهانی تبدیل شد که گوگل با سهم بازار ۳ درصدی تسلطی بر آن ندارد.
تاریخچهی بایدو
معمولا زمانی که یک ایده توسط مفاهیم و موضوعات جدیدتر و محبوب تر تحتالشعاع قرار میگیرد. بسیاری از مردم ایدههای اصلی خود را رها میکنند و بر روی موضوعات جدید دیگر تمرکز میکنند. اما داستان بایدو کمی متفاوت از این موضوع است. تاریخچه بایدو به زمانی برمیگردد که گوگل هنوز در حال توسعه بود.
سال ۱۹۹۴، Robin Li(رابین لی) پژوهش خود را در مورد الگوریتمهای موتورهای جستجو آغاز کرد. در سال ۱۹۹۶ الگوریتم RankDex که برای رتبهبندی صفحات وب بود را توسعه داد. در همان زمان بود که Sergey Brin و Larry Page نوع مشابهی از الگوریتم رتبهبندی را طراحی کردند که در گوگل مورد استفاده قرار گرفت. لی پس از چند سال کار برای Infoseek، در سال ۱۹۹۹ با ایده راهاندازی بایدو به چین بازگشت.
در آن زمان استفاده از اینترنت در چین به تازگی آغاز شده بود و فرصت بسیار خوبی برای پیادهسازی این ایده به نظر میآمد. بایدو در ابتدا با ارائهی سرویس جستجوی پولی برای شرکتهای بزرگ کار خود را آغاز کرد. پس از یک سال، بایدو به عنوان یک سرویس مستقل بر روی وب توسط لی، موسس این شرکت، راهاندازی شد.
در طول این زمان لی و تیمش برای بهبود بایدو سخت تلاش میکردند. و در عرض یک سال توانستند نمایهسازی صفحات قابل جستجو را به دو برابر نزدیکترین رقیب خود در چین برسانند. کم کم بایدو بر بازار اینترنت و موتورهای جستجو در منطقه چیره شد و رتبه یک پورتال جستجو در چین را از آن خود کرد.
در سال ۲۰۰۵ بایدو در حالی افتتاح شد که از سال ۲۰۰۰ بزرگترین عرضهکننده سهام بود. در روز افتتاحیه سهام فوقالعادهای به دستآورد به گونهای که در پایان روز افتتاحیه بازگشت سرمایه ۳۵۴٪ برای بایدو رقم خورد. 13 سال پس از تولدش، بایدو به اولین وبسایت در چین و ۶ امین وبسایت در دنیا تبدیل شد.
اکتبر ۲۰۱۲ بایدو در رتبه بندی الکسا پس از فیس بوک، گوگل، یوتیوب و یاهو در جایگاه پنجم قرار گرفت. هماکنون نیز بایدو با ارتقای یک رتبه بالاتر در جایگاه چهارم و پس از گوگل، یوتیوب و فیسبوک قرار گرفته است.
جستجو در وب و تکنولوژی تبلیغات دو فناوری کلیدی بایدو هستند. بر اساس مدلهای موتور جستجو، بایدو با استفاده از متد(HVV(Hyperlink Vector Voting، جنبه کیفیت را به رتبهبندیهای خود که صرفا بر اساس تعداد و توضیحات لینکهای یک سند بود، اضافه کرد.
درواقع HVV روشی جدید برای نمایهسازی و بازیابی اسناد است. که از محتوای لینکهای یک سند برای رتبهبندی و تعیین میزان ارتباط آن ها با عبارت مورد جستجو استفاده میکند. فهم عمیق بایدو از زبان و فرهنگ چینی و به کارگیری تکنولوژیهای هوشمند برای نمایش نتایج. و آپدیت بر اساس سلایق و ترجیحات محلی، مهمترین عامل موفقیت این جستجوگر در چین است. تا آنجا که بایدو به بهترین گزینه برای پاسخگویی به نیازهای کاربران چینی زبان تبدیل شد. برای مثال در زبان چینی حداقل ۳۸ مدل برای بیان حرف “i” وجود دارد. جستجوگر بایدو با شناسایی این تلفظها، مرتبطترین نتایج جستجو را تولید میکند.
جستجوگر بایدو ، موتور جستجوگر بایدو، جستجوگر چینی بایدو، جستجوگر محلی بایدو، موتور جستجوی چینی
منبع : ویکی پدیا
مطالب مرتبط
آخرین مطالب کتب
اهمیت یادگیری مهارت نرم برای دانش آموزان
امروزه، با پیشرفت روزافزون فناوری مهارت نرم به یکی از عوامل مهم و تعیینکننده برای موفقیت در زندگی تبدیلشدهاند. در مدارس، دانشگاهها و محیط کاری یادگیری این مهارت بیشتر از هر مکان دیگری احساس میشود و نقش مهمی در موفقیت دانش آموزان دارد. در…