دسته راهنما در کتب

کسب و کار

حمل و نقل با کانتینر

حمل و نقل با کانتینر

حمل و نقل کانتینر ، کانتینراسیون تکنیک یا عملیات قرار دادن محموله ها، در کانتینرهای دارای یک شکل و اندازه برای حمل و نقل است که این کانتینرها قابل استفاده مجدد هستند به طور خلاصه حمل کالا با کانتینر و یا قرار دادن در کانتینر تعریف می شود. محموله ها گاهی ممکن است در شکل و اندازه های غیر متعارف و متفاوتی باشند اما وقتی درون کانتینرها قرار گرفته و حمل می شوند، می توان آن ها را به صورت یک واحد منفرد حمل کرد که در نتیجه مزایای بسیاری را برای حمل آسانتر فراهم می کنداین امر شامل کاهش هزینه و زمان نیز می شود.

حمل و نقل کانتینری

کانتینراسیون همچنین امکان حمل و نقل چند وجهی (ترکیبی) را هم ممکن می سازد یعنی حمل کل مسیر از مبدا تا مقصد با استفاده از روشهای گوناگون حمل و نقل مانند جاده ای، ریلی، دریایی و هوایی امکان پذیر است و همچنین می توان از ترکیب این روش ها استفاده کرد. با عرضه کانتینراسیون، فرستندگان شروع به چیدن کالاهای شان در کانتینرها و تحویل آن ها به محوطه چیدمان کانتینرهای بندر برای ارسال کردند.

کشتی هایی که به بندر می رسیدند می توانستند بسته به تعداد کانتینرهای حمل شده توسط آن ها طی یک الی دو روز اقدام به تخلیه و بارگیری کانتینرها کرده و به سفر خود ادامه دهند. موسسه استاندارد بین المللی ISO که یک سازمان بین المللی است که از نمایندگان سازمان های استاندارد دیگر کشورها جهت اتخاذ استانداردهای یکسان در ۲۳ فوریه سال ۱۹۴۷ بوجود آمده است یک کانتینر حمل محموله عبارت است از : “یکی از تجهیزات حمل بار که جهت تسهیل حمل کالاها بوسیله یک یا چند روش حمل و نقلی بدون بارگیری واسطه ای بکار می رود.”

انواع کانتینر در حمل و نقل

کانتینرها دارای انواع و اشکال مختلفی هستند. پیشنهاد و توصیه ایزو کانتینرهایی با طول ۱۰، ۲۰، ۳۰ و ۴۰ فوت است اما رایج ترین نوع کانتینرها ۲۰ و ۴۰ فوتی هستند. اما در حال حاضر چند خطوط کشتیرانی آغاز به استفاده از کانتینرهای ۴۵ فوتی کده اند عرض یک کانتینر همیشه هشت فوت( ۴۳/۲ متر) و استاندارد ارتفاع ۶/۸ فوت (۶۲/۲متر) و ۶/۹ فوت (۹۲/۲متر) است.

کانتینر ها در حمل و نقل دریایی

کانتینرهای دریایی که ما امروز می بینیم در نیمه دوم ۱۹۵۰ ظاهر شدند این کانتینرها زاییده افکار شخصی بنام Malcolm MacLean بود که به عنوان پدر کانتینراسیون خوانده می شود مکلین یک راننده کامیون در کارولینای شمالی بود که از سال ۱۹۵۵ با خرید شرکتPan Atlantic Steamship (شرکت کشتیرانی با کشتی های بخاری که آن زمان وجود داشت) به عرصه کشتیرانی وارد شد و آن را متحول ساخت.

مکلین ایده استفاده از کانتینرها برای حمل و نقل کالاها را سال ها قبل هنگامی که در کنار کامیونش در اسکله منتظر رسیدن نوبتش بود در حین مشاهده تخلیه کالاها از کامیونها و انتقال به درون کشتی در ذهن خود پروراند. او به این مسئله می اندیشید که اگر بجای تخلیه و بارگیری کامیونها این امکان وجود داشت که خود کامیون را با کمی تغییر و اصلاح تخلیه و بارگیری کرد چقدر این فرآیند راحتتر، سریعتر و به صرفه تر بود.

او بعد از خرید دو شرکت دیگر کشتیرانی شروع به انجام آزمایشاتی در مورد بکارگیری کانتینرها در کشتی های تانکری خود کرد . سرانجام در ۲۶ آوریل ۱۹۵۶ یک تانکر که Ideal X نامیده شد از بندرNewark در نیوجرسی به هوستون سفر کرد این کشتی ۵۸کانتینر در ابعاد ۳۵ فوت را حمل می کرد که محموله آن مایعات بود.

بعد از موفقیت کشتی مذکور، شش کشتی حمل کالا در سال ۵۸-۱۹۵۷ به Trailerships تبدیل شدند. Ideal X از جرثقیل های مستقر در ساحل استفاده می کردند اما این کشتی های تغییر شکل داده شده به جرثقیل هایی مجهز شده بودند که می توانست کانتینرها را از اسکله بلند کرده و به درون “سلولها” که بخش های کوچکتری از انبارهای کشتی بود قرار دهد این کشتی ها توانایی حمل ۲۲۶ کانتینر ۳۵ فوتی را داشتند.

کانتینر حمل بار

در سال ۱۹۶۰ ، یک کشتی کالابر تغییر شکل داده شده بنام SantaEliana متعلق به خطوط Grace، وقتی که از نیویورک به ونزوئلا سفر کرد اولین کشتی کانتینری در تجارت بین المللی شد. در همان سال مکلین نام شرکت خود را بهSealand Services Inc (این شرکت در حال حاضر جزئی از گروه مرسک است)تغییر داد.

در ساحل غربی آمریکا، Matson Navigation یک بازیگر اصلی در تجارت بین کالیفرنیا-هاوایی اقدام به مطالعه جزئیات کانتینراسیون در سال ۱۹۵۶ کرد و تصمیم گرفت آن را انجام دهد. بنابراین در ۳۱ آگوست ۱۹۵۸ یکی از کشتی های باری کلاس C۳ ، ناوگان تجاری هاوایی از سانفرانسیسکو به هاوایی با جعبه های ۲۴ فوتی روی عرشه سفر کرد.

در سال ۱۹۶۰، کشتی Hawaiian Citizen اولین کشتی تمام کانتینری شد در همان زمان بندر نیویورک پیش بینی نیاز بالقوه در تجارت کانتینری را تشخیص داده و اقدام به ایجاد اولین پایانه انحصاری کانتینری در کنار بندر نیویورک کرد و آنرا پایانه دریایی الیزابت نامید. مکلین موفق به تشویق دیگر شرکتهای کشتیرانی جهت ورود به تجارت کانتینری شد. بزودی شرکتهای راه آهن نیز اقدام به ارائه خدمات واگن های مسطح جهت حمل کانتینرها بر روی واگن های بی لبه کردند.

هدف دیگر مکلین اروپا بود . ابتدا او شروع به ایجاد یک شبکه از نمایندگان برای جمع آوری مشتریان نمود او بندر روتردام را شناسایی کرد و اولین بندر کانتینری در سال ۱۹۶۶ را ایجاد کرد. از ابتدای پروژه انتقادات زیادی از او شد و وقتی مکلین یک بخش را در تسهیلات جدید پرده برداری کرد، مهمانان همه او را هو کردند.

در آوریل ۱۹۶۶ اولین سرویس فرا اقیانوسی با حرکت SS Fairland از بندر الیزابت در نیوجرسی آغاز شد. این سفر صنعت کشتیرانی را شوک زده کرد، چرا که کالاها چهار هفته زودتر از موعد همیشگی به مقصد رسید. و این گونه سرانجام دنیای کشتیرانی به سودمندی و اهمیت کانتینراسیون اعتراف کرد.

دیگر خطوط نیز یکی پس از دیگری وارد تجارت شدند American ExportIsbrandsten ،Moore-McCormack و خطوط ایالات متحده همه وارد این عرصه شدند. در ژاپن نیز Matson Navigation شروع به تبلیغ در این زمینه کرد.

تحقیقات در زمینه حمل و نقل کانتینر

حمل و نقل کانتینر : بر اساس مطالعاتي كه در سال 1954 توسط گروه تحقيقاتي Matson با هدف توسعه حمل و نقل و سيستم توزيع كالا صورت گرفت مشخص گرديد كه تقريبا 50 درصد از هزینه های حمل و نقل کالا (از ابتدا تا انتها) مستقيما مربوط به تخلیه و بارگیری از كشتي بوده است.

اولین بار در سال 1956 یک کامیون دار به نام Mclean تصمیم گرفت با ابتکار جالبی زمان و هزینه تخلیه و بارگیری را کاهش دهد.
وی با جمع کردن تعدادی تریلر کامیون با بار عدل پنبه  و قراردادن آنها روی کشتی اقدام به بارگیری کالا از مبدا در این تریلرها نمود.
با این ابتکار هزینه و زمان تخلیه کالا در مقصد کاهش چشمگیری پیدا کرد. بدين ترتيب اولین کشتی تغيير يافته کانتینری با نام Ideal X با 58 باکس كه در واقع اولين نوع از کانتینر به شمار مي رود در سال 1956 وارد بندر هوستون شد.
آقاي مك لين در واقع يك شبه باعث ايجاد انقلابي در صنعت حمل و نقل و تغيير چشمگيري در اقتصاد حمل و نقل كالاهاي جنرال گارگو گرديد.
بر اساس محاسبات آقاي مك لين در همان زمان هزینه تخلیه و بارگیری كشتي Ideal X 6 دلار در هر تن بود كه با اجراي ابتكار استفاده از كانتينر، این میزان به 16/0 دلار در هر تن (براي يك كشتي جنرال كارگو متوسط) کاهش یافت.
ایشان بعد از مدتی شرکت کشتیرانـی Sea Land  را ایجاد نمود و در اواخر 1990 این شرکت را به شرکـت کشتیرانی Maersk  فروخت و نام کمپانی به Maersk Sealand تغییریافت. آقای مک لین پدر سیستم کانتینری در سن 87 سالگی درمی  سال 2001 در گذشت.
بدین ترتیب اولین کشتی کانتینری با 58 باکس کانتینر در سال 1956 وارد بندر هوستون آمریکا و نیز اولین کشتی کانتینری در سال 1966 وارد اروپا شد.

برچسب : حمل بار توسط کانتینر ، حمل و نقل با کانتینر ، حمل و نقل بار  با کانتینر ، تاریخچه کانتینر ، حمل بار دریایی با کانتینر ، تاریخچه حمل و نقل ، انواع کانتینر ، حمل کانتینر با کشتی ، حمل کانتینر با کامیون ، حمل کانتینر

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *