دسته راهنما در کتب

مدیریت

معرفی 10 استراتژی از تکنیک های مدیریت زمان

معرفی 10 استراتژی از تکنیک های مدیریت زمان

تکنیک های مدیریت زمان تا بحال به این فکر کرده‌اید که چگونه برخی افراد زمان کافی برای انجام همه‌ی کارهایی که مدنظرشان است را دارند، اما برخی دیگر با اینکه همیشه در انجام کارها عجله دارند، اما هیچ وقت  آنها را به پایان نمی‌رسانند. واقعیت این است که دسته‌ی اول افرادی هستند که از زمان خود به صورت موثرتر و بسیار پربارتر استفاده می‌کنند. این افراد تمرینات و مهارت‌های مدیریت زمان را به خوبی یاد گرفته‌اند. و آنها را هر روزه در زندگی شخصی و کاری به صورت عادت به کار می‌گیرند.

بهترین تکنیک های مدیریت زمان

کمبود زمان یکی از دغدغه‌های مهم و همه‌روزه بسیاری از ما است. بنابراین تدوین و اتخاذ استراتژی‌های موثر در مدیریت زمان یکی از ضروریات زندگی حرفه‌ای و شخصی است که همیشه نیاز به آن احساس می‌شود. مدیریت زمان مجموعه ای از مهارت ها است که شما را در استفاده از زمان کمک می کند. احتمالا روشن ترین دلیل عدم استفاده از مدیرت زمان این است که مردم نمی دانند زمان چیست. دلیل دوم سستی و تنبلی است، بعضی ها فاقد هدف و انگیزه هستند.

این مقاله با ارائه نکات و چند تکنیک در قالب مدیرت زمان به شما کمک می کند. تا بتوانید درجهت تبدیل شدن به یک مدیر موفق گام بردارید. استفاده از زمان ضرورتی اجتناب ناپذیر برای موفقیت است. در بحث مدیریت نیز باید یادآور شویم که مدیریت زمان بسیار حائز اهمیت است زیرا اگر ما نتوانیم زمان را در اختیار داشته باشیم. کسب و کار ما با مشکل جدی مواجه خواهد شد. راه های مختلفی برای درک ما از زمان وجود دارد.

شناسایی و معرفی تکنیک های مدیریت زمان

معرفی 10 تکنیک کاربردی در مدیریت زمان

۱- ابتدا کارهای مهمتر را انجام دهید

این یک قانون طلایی در مدیریت زمان است. سعی کنید هر روز دو یا سه کار بسیار مهمی را که حتماً باید انجام شوند، تعیین کنید. و الویت خود را انجام آنها بگذارید؛ هنگامی که این کارها را تمام کردید، روزتان به خوبی پیش خواهد رفت. می توانید به سراغ دیگر کارها بروید و یا آنها را به فردا موکول کنید. به هر حال شما کارهای مهم خود را به پایان رساندید.

۲- طرح یا نقش کاری داشتن

هنگامی که به محل کارتان می‌روید اگر هیچ ایده‌ای برای انجام کار ندارید در این صورت هیچ کاری انجام نخواهید داد. هر روز ده الی پانزده دقیقه را قبل از شروع کار اختصاص دهید به اینکه  چه کاری را باید امروز انجام دهید. برخی افراد فکر کردن به این موضوع را هر روز صبح زمانی که تا محل کارشان رانندگی یا پیاده‌روی می‌کنند انجام می‌دهند. و برخی دیگر زمانی که می‌خواهند بخوابند آن را بررسی می‌کنند.

وقتی که فکر کردن درباره‌ کارهای روز بعد یا روزهای بعد را به زمان خواب موکول می‌کنیدک. این امر باعث می‌شود تا شما به صورت ناخودآگاه در هنگام خوابیدن به طرحی که دارید فکر کنید. درنتیجه روز بعد با ذهنی بازتر و آماده‌تر به سوی مقصدتان قدم برخواهید داشت. این چند دقیقه‌ای که صرف برنامه‌ریزی می‌کنید شما را بیشتر به سمت موثر بودن و سازنده بودن سوق می‌دهد. هر زمانی که تصمیم گرفتید که چه کاری می‌خواهید انجام دهید شروع به اجرای طرح کنید.

3- «نه» گفتن را یاد بگیرید

پایبند بودن به زمان، به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید درک درستی از زمان در دسترس خود داشته باشید. و این ویژگی ارزشمندی است که هر فرد می تواند با اندکی تلاش در خود ایجاد کند. شما می توانید متفاوت از سایرین باشید، باید یاد بگیرید که به بسیاری از فرصت ها «نه» بگوییدیکی از مهمترین تکنیک های مدیریت زمان. به یاد داشته باشید هرگاه زمان کافی برای انجام کاری داشتید. آنرا قبول کنید چراکه در غیر اینصورت ممکن است نتوانید آن کار را به موقع انجام دهید.

4- عملکرد چند وظیفه‌ای

مهارت انجام چند کار با هم یا چند وظیفه‌ای، یک استعداد درون‌داشتی است. که همه‌ی ما قادر به انجام آن نیستیم. درک اینکه شما قادر به انجام چنین کاری هستید یا نه بسیار مهم است. اگر فکر می‌کنید استعداد انجام چنین کاری را دارید، در این صورت یک فرصت استثنایی در اختیار خواهید داشت. تا همیشه یک گام جلوتر از دیگران حرکت کنید اما اگر نمی‌توانید، هیچ‌وقت به خودتان زحمت انجام آن را ندهید.

برخی افراد در تلاش برای انجام چند تکلیف با هم (زمانی که نمی‌توانند آنها را انجام دهند) نتیجه‌ای بسیار بدتر از انتظار به دست می‌آورند. انجام چند کار باهم موجب می‌شود هیچ یک از پروژه‌های مختلفی را که شروع کرده‌ایم به پایان نرسانیم.  در نهایت همه‌ کارها درهم و برهم میشود و از اتمام کار ناامید می‌شویم.

۵- به موقع دست به کار شوید

تقریباً همه ما در طول زندگی چوب به تاخیر انداختن کارهای خود را خورده ایم. اصلاً سخت نیست! اگر به موقع شروع به انجام کاری کنید، قادر خواهید بود به نحو احسن آن را تا پایان مدیریت کنید. مطمئناً اگر به موقع شروع به انجام کاری کنید، خیلی بهتر آن را به سرانجام می رسانید و استرس کم تری خواهید داشت. به خاطر داشته باشید انجام هیچ کاری مشکل نخواهد بود، اگر و تنها اگر مصمم به انجام آن باشید.

تکنیک های مدیریت زمان

6- اسیر جزئیات کم اهمیت نشوید

اغلب ما در انجام امور دچار وسواس میشویم و بیشتر از آن چیزی که نیاز هست، به جزئیات اهمیت می دهیم. معمولاً افراد ایده آل گرا دچار چنین حالتی می شوند. بهترین روش این است که با نگاهی به عملکرد قبل خود، از آن درس بگیریم. سعی کنیم به آینده و کاری که قرار است انجام دهیم معطوف شویم تا بتوانیم بسیاری از امور را اصلاح نماییم.

7– کم کردن وقفه هنگام کار

یکی دیگر از تکنیک های مدیریت زمان، اینکه در زندگی سعی کنید چیزهایی که شما را از حرکت باز می‌دارند بشناسید. و آنها را کاهش دهید. اگر واقع‌بینانه بنگریم اگرچه شاید همه‌ی ما نتوانیم تعداد بسیاری از این موارد را کاهش دهیم. اما شیوه‌ مواجهه و برخورد با آنها را می‌توانیم تغییر دهیم.

مثلا فرض کنید که در حال انجام یک پروژه مهم هستید. در حین انجام این پروژه یکی از همکاران‌تان به شما کاری را محول می‌کند که می‌توانید بعدا برای آن وقت بگذارید.

در چنین شرایطی بهترین کار این است که پروژه‌ای را که شروع کرده‌اید، تمام کنید و سپس کار جدید را شروع کنید. اما ممکن است همیشه شرایط به این گونه نباشد. برای مثال اگر رئیس‌تان هنگام انجام کاری مهم به شما زنگ بزند و از شما بخواهد تا او را ملاقات کنید. در این حالت کارفرمای شما حرف اول و آخر را می‌زند.

8- زمان معینی را برای انجام هر کار در نظر بگیرید

فرض کنید کار یا پروژه ای به شما محول شده است؛ بجای آنکه با نگرانی بنشینید و در مورد آنها فکر کنید. این جملات را به خود بگویید:

«من روی این پروژه کار می کنم تا انجام شود». «من می خواهم ۳ ساعت روی این پروژه کار کنم».
بخاطر داشته باید که محدودیت زمانی سبب تمرکز بیشتر شما در انجام کارها خواهد شد. و در نتیجه بهره وری تان نیز افزایش پیدا می کند. اگر نتوانستید در وقت مقرر کاری را انجام دهید، بازگردید و با دقت و تمرکز بیشتری، سعی کنید آن را به پایان برسانید.

تکنیکهای کاربردی مدیریت زمان

9- وقت استراحتی بین کارها داشته باشید

هنگامی که در انجام کارها عجله کنید، نمی توانید درک درستی از آنچه که انجام می دهید داشته باشید. و اگر نتیجه دلخواهتان رخ ندهد، مطمئناً تمرکز و انگیزه خود را از دست خواهید داد. سعی کنید در حین انجام کارهایتان، زمانی را برای استراحت و آرامش داشته باشید تا مغزتان بتواند نفسی تازه کند. پیشنهاد می شود کمی قدم بزنید، آرام باشید و ذهن خود را از عوامل خسته کننده دور کنید.

10-در همان ابتدا به لیست کلی وظایف خود نگاه نکنید

یکی از بدترین عواملی که سبب دلسردی شما می شود این است که در همان ابتدا به لیست کارهای انجام نشده خود، نگاه بیاندازید. آه بکشید و با خود بگویید که «هرکاری کنم باز هم وقت کافی برای انجام تمام آنها را ندارم». در این مرحله بهترین کاری که می توان کرد این است که روی انجام یک کار متمرکز شوید. و بعد از اینکه آنرا تمام کردید به سراغ مرحله بعد بروید.

مطالب مرتبط

یک دیدگاه

  1. ریحانه ربیعی

    برای مدیریت زمان نرم افزار بهتایم را هم امتحان کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *