ساختار شکست کار در مدیریت پروژه و مهندسی سیستمها، ابزاری برای مشخص کردن و طبقهبندی کردن اجزای کاری میباشد به صورتی که کمک به سامان دادن و مشخص کردن وسعت کلی کار در پروژه میکند. در اجرای پروژههای بزرگ، علاوه بر کارکنان پروژه، عواملی چون سرمایه گذاران، تامینکنندگان مالی، پیمانکاران، در بعضی موارد سازمانهای دولتی و موسسات با دانش تکنولوژیکی پیچیده، دخالت و مشارکت دارند که بیشتر از گذشته به اطلاعات چندگانه و متمرکز نیاز دارند. رعایت الزامات حکومتی و مقررات قانونی و مسوولیت نظارتی سازمانها، به اطلاعات و زبان مشترک نیاز دارند.
ساختار شکست کار چیست
ساختار شکست کار را میتوان بدین ترتیب تعریف کرد: یک ساختار شبکهای یا درختی به صورت گرافیکی است برای نشان دادن روش تولید محصول یا خدمت شامل، بخشهای سختافزار، نرمافزار، خدمات و سایر وظایفی که یک سازمان یا شرکت انجام میدهد مانند کارهایی که باید انجام شود تا یک محصول یا خدمت مشخص تولید یا ارائه شود.
در این تعریف منظور از «کارهایی که باید انجام شود» انجام و اتمام یک پروژه با بودجه و زمان مشخص است. تدوین ساختار شکست کار به عنوان یک نظام کاری، برای اطمینان از مشارکتکنندگان در اجرای پروژه، اعم از کارفرما، پیمانکاران / فروشندگان است که همگی بدانند چه عملیاتی برای تکمیل پروژه مورد نیاز است. استفاده از ساختار شکست کار به عنوان یک شالوده اطلاعاتی، برقراری ارتباط صحیح دربارهٔ پروژه را برای گروههای کاری و سازمانهای حکومتی ناظر بر پروژه و سایر فرایندهای قانونی، از طریق کاربرد یک مبنای مشترک، تسهیل میکند.
در تأمین دادههای مورد نیاز برای تدوین ساختار شکست کار، دو گروه شامل گروه عملیاتی پروژه و گروههای حاکمیتی و مسوول دخالت دارند. گروههای عملیاتی شامل، طراحی و مهندسی، ساخت و اجرا، مدیریت مالی، اداری و تأمین تجهیزات و گروههای حاکمیتی و مسوول مانند، کارفرما/صاحبکار، سازمانهای دولتی و پیمانکاران هستند. یک ساختار شکست کار خوب طراحی و تدوین شده، گروههای عملیاتی و مسوول را قادر میسازد که ارتباطات دقیق و منظمی با هم داشته باشند.
نحوه تهیه ساختار شکست کار
برای تهیه یک ساختار شکست کار کامل و بدون نقص، دادهها و مواد اولیه باید گردآوری شود. این دادهها که در زمینههای مختلف است به قرار زیر هستند:
- بودجه: نحوه و مقدار تأمین مالی و جریان نقدینگی (Cash Flow) سالیانه را مشخص میکند.
- برآورد هزینه: میزان هزینههای پروژه را بر مبنای تأمین خدمات فنی و مهندسی، تأمین کالا و تجهیزات و هزینههای ساخت، اجرا و نصب و راهاندازی را تعیین میکند.
- بهرهوری: نرخ بهرهوری مورد انتظار برای عوامل درگیر در اجرای پروژه عامل مهمی در تدوین ساختار شکست کار است.
- زمانبندی: جدول و برنامه زمانبندی و ترتیب انجام فعالیتهای پروژه از ابتدای کار تا خاتمه پروژه عامل مهمی در تعیین روش کار است.
- منابع: برای اجرای پروژه از منابعی مانند سرمایه، ماشینآلات، تجهیزات، نیروی انسانی و مواد مصرفی استفاده میشود که اطلاعات آنها برای تدوین ساختار شکست کار ضرورت دارد.
پس از آنکه کلیه دادههای پیش گفته فراهم شد، آنگاه کارشناسانی که ساختار شکست کار را تنظیم میکنند، کلیه ردیفها و ردههای عملیاتی را تعریف و تدوین میکنند. این تعاریف علاوه بر آنکه کلیه عوامل را قادر میسازد که حول یک شالوده مشترک اقدام و حرکت کنند، موجب ارتباط سه جانبه هزینه، زمانبندی و بهرهوری بر محور ثابت و در نهایت باعث اندازهگیری مناسب پیشرفت کار و کنترل پروژه میشود. گردآوری مجموعه اینگونه اطلاعات بر مبنای مشترک، در مورد قابل قیاس بودن عملیات انجام شده با خطوط مبنای معین، اطمینان ایجاد میکند.
اطلاعات حاصل از گروههای مختلف، علاوه بر آنکه در تهیه بودجه، زمانبندی و برآورد هزینهها کاربرد دارد در تدوین خطوط مبنای برآورد هزینه و زمانبندی ساخت و اجرا مؤثر است؛ بنابراین ساختار شکست کار از مرحله شروع تا انتهای پروژه در برنامهریزی، اجرا و کنترل و اصلاح بکار میرود. ساختار شکست کار ابزاری است برای کلیه کاربران پروژه تا بر تأمین خدمات و تجهیزات، اجرا و اتمام موفقیتآمیز پروژه نظارت و کنترل داشته باشند.
مراحل تدوین ساختار شکست کار
- مشخص کردن موضوع و هدف کلی کار
- تقسیمبندی موضوع تعیین شده به دستههای رده دوم از نظر اهمیت
این شاخهها باید نمایانگر احتیاجات و فعالیتهایی باشند که مستقیماً به هدف اولیه ختم میشوند یا برای تکمیل کار حتماً باید انجام شوند.
تیم تدوین مداوماً باید سوالات زیر را مطرح کند که:
- برای رسیدن به این هدف چه چیزهایی مورد نیاز میباشد؟
- سپس چه اتفاقی خواهد افتاد؟
- چه چیزهایی باید مورد توجه قرارگیرد؟
- برای هرکدام از عناوین مهم فوق جزئیات بیشتری در نظر بگیرید.
- WBS تدوین شده را از نظر کامل بودن و سیر منطقی آن کنترل کنید.
ساختار شکست کار به عنوان زیربنای ماتریس توزیع مسؤولیتها، زمانبندی شبکهای، تخمین و تخصیص هزینه، آنالیز ریسک، چارت سازمانی، هماهنگی اهداف، کنترل (شامل مدیریت پیمان) بکار میرود.
مطالب مرتبط
آخرین مطالب کتب
اهمیت یادگیری مهارت نرم برای دانش آموزان
امروزه، با پیشرفت روزافزون فناوری مهارت نرم به یکی از عوامل مهم و تعیینکننده برای موفقیت در زندگی تبدیلشدهاند. در مدارس، دانشگاهها و محیط کاری یادگیری این مهارت بیشتر از هر مکان دیگری احساس میشود و نقش مهمی در موفقیت دانش آموزان دارد. در…