دسته راهنما در کتب

مذاکره

فرانشیز چیست و به چه معناست

فرانشیز چیست و به چه معناست
فرانشیز به چه معنی است

فرانشیز یا فرانچایز امتیازی است که در قالب قرارداد اعطا می شود که بین فرانشیز دهنده و فرانشیز گیرنده منعقد می گردد. در این قرارداد، حقوق پدیدآورنده بدون انتقال مال صورت می پدیرد و امتیازگیرنده در ازای مبلغی پول و تحت شرایطی خاص، حق ساخت، فروش، استفاده از علایم و نام تجاری را به متقاضی می دهد. لازم به یادآوری است که در این قرارداد می بایستی طرفین تاجر باشند.

فرانشیز چیست

فرانچایز یا حق امتیاز گونه‌ای از کسب و کار است که بر پایه آن به یک شرکت اختیار داده می‌شود که تولیدات یا فراورده‌های شرکت دیگر را بفروشد و در برابر آن مبلغی دریافت کند که به این مبلغ، مبلغ فرانشیز می‌گویند.

فرانشیز یک شبکه ارتباطی میان کسب و کارهای مستقل کوچک می‌باشد که به هر یک از این کسب و کارهای کوچک اجازه می‌دهد که تحت یک نام بازرگانی مشترک و یک هویت فعالیت کنند و همگی از یک متد موفق (که پیشتر آزمایش شده) و بازاریابی مشترک بهره‌گیری کنند. در عمل فرانشیز یک راهبرد کسب و کار برای جذب و نگهداری مشتری است. یک سیستم بازاریابی است که هدف آن ایجاد یک تصویر دربارهٔ فراورده‌ها یا خدمات یک شرکت در ذهن مشتری می‌باشد.

شرکت اصلی پس از راه‌اندازی شعبهٔ شما اقدام به بازرسی‌های دوره‌ای میکند تا از کیفیت ارائه خدمات به مشتریان مطمئن باشد. در ازای آن بنا به توافقات اولیه، درصد کمی از فروش را به صورت ماهانه از شما دریافت می‌کند تحت عنوان (Royalty Fee).

باتوجه به میزان قدرت برند، از روز اول مشتریانی دارید که شما را به خوبی می‌شناسند. و کیفیت محصولات و خدمات شما را تأیید می‌کنند.

تفاوت عمده فرانچایز و حق لیسانس

مهمترین تفاوت بین فرانشیز و واگذاری حق لیسانس در نوع کنترل و نظارتی است که توسط شرکت واگذار کننده اعمال می شود. در واگذاری حق لیسانس شرکت واگذار کننده در روش تولید و نوع عملیات اجرایی دخالتی نمی کند. فقط به بررسی کالاهای تولیدی و اطمینان از رعایت استانداردهای کیفیت می پردازد. اما در فرانشیز شرکت فرانشیز دهنده کنترل دقیق و کاملی بر عملیات و روشهای تولیدی دارد. به عنوان مثال مکان و زمان عملیات، نوع مدیریت و سایر عوامل وابسته به اجرا و تولید محصولات تحت نظر شرکت فرانشیزدهنده قراردارد.

دلیل خرید فرانچایز چیست

گاهی اوقات خرید یک کسب و کار موجود برای خریدار کسب و کار و یا سرمایه گذار توجیه اقتصادی در برندارد و درکنار آن راه اندازی کسب و کار جدید نیز می تواند با هراس و استرس فراوانی برای شخص همراه باشد بنا براین گزینه بعدی می تواند گرفتن فرانچایز باشد. در مدل کسب و کار فرانچایز ، شما باید هزینه اولیه ای پرداخت کنید. و بازای فروش های آینده خود نیز بخشی از درآمد حاصله رو به دهنده فرانچایز می دهد.

مزایا برای فرانشیز گیرنده

  • استفاده از یک برند معروف و عدم نیاز به ایجاد برند از ابتدا
  • استفاده از فرآیندهای مدیریتی مشخص و موفق
  • ریسک شکست کمتر
  • کاهش هزینه های راه اندازی و تبلیغات
  • شانس بیشتر برای دریافت وام و اعتبار مالی
  • حمایت از طرف شرکت فرنچایز دهنده

مزایا برای فرانشیز دهنده

  • توسعه کم هزینه : در صورتی که فرنچایز دهنده بخواهد خودش به توسعه شعب اقدام کند. باید هزینه سرمایه ای زیادی را متحمل شود که به راحتی نمی توان این حجم سرمایه را تامین کرد.
  • دسترسی به پول بیشتر برای تبلیغات

از جمله مزایایی که استفاده از این قراردادها برای فرانشیز دهنده در پی خواهد داشت میتوان به عدم نیاز به سرمایه گذاری مستقیم برای افتتاح واحدهای فروشگاهی برای صاحب امتیاز، رشد سریع زنجیره ای فرانشیز در مناطق مختلف، بهره مندی از اعتبار و حمایت صاحب برند برای ورود به بازار به نفع شرکت های کوچک و متوسط، استفاده از مدیریت یک نظام واحد از کانال صاحب برند و نیز افزایش شهرت و محبوبیت سیستم فرانشیز اشاره کرد.
همچنین استفاده از شهرت قبلی شرکتی که قبلا با موفقیت همراه بوده را میتوان از جمله مهمترین فواید این قراردادها برای فرانشیزگیرنده دانست.

مثال :

شرکت مک دونالد معروف‎ترین شرکتی است که حق امتیاز کسب و کار خود را به فروش رساند. این شرکت در حال حاضر شعبه‌های بسیاری زیادی در سراسر دنیا دارد که بخش قابل توجهی از آنها فرانشیز هستند. مک دونالد مدل , علامت تجاری، مواد اولیه، آموزش، تبلیغات و تجهیزات خود را در اختیار علاقمندان به راه اندازی شعب جدید قرار می دهد. از جمله برندهای معروف دنیا که با این مدل تجاری فعالیت می کنند. میتوان به کی اف سی، استار باکس، برگر کینگ، پیتزا هات اشاره کرد همانطور که مشخص است. این مدل کسب و کار در صنایع غذایی در دنیا بسیار بیشتر مورد توجه است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *