دسته راهنما در کتب

بازاریابی

معرفی انواع بازاریابی که برای برند شما لازم است

معرفی انواع بازاریابی که برای برند شما لازم است

بازاریابی، دانش و هنر کشف، خلق و ارائه‌ی ارزش،با هدف تأمین نیازهای یک بازار هدف، هم‌زمان با کسب سود است. بازاریابی، نیازها و خواسته‌های تأمین نشده را تشخیص می‌دهد. آنها را تعریف و حجم این بازار را اندازه گیری و سود بالقوه‌اش را برآورد می‌کند.

مارکتینگ عبارت است از یک استراتژی که توسط یک شرکت در جهت برقراری ارتباط با مشتری استفاده می‌شود. درواقع بازاریابی فرآیند جذب افراد به محصول یا خدمات شرکت شما است. بازاریابی به کلیه جنبه های یک تجارت، از جمله: توسعه محصول؛ روش های توزیع؛ فروش، تبلیغات و برندینگ مرتبط است.

بکارگیری انواع بازاریابی باید در سه سطح برنامه ریزی شود. بلندمدت، میان مدت و کوتاه مدت. یک نکته حائز اهمیت است و آن اینکه انواع بازاریابی در طول زمان و بر اثر کمبودهای موجود در سازمان از نظر بودجه ، بازار ، وسعت جغرافیایی ، زمان و …. بوجود آمده اند. در ادامه شرح به بیان انواع بازاریابی خواهیم پرداخت.

انواع بازاریابی که برند تجاری شما می تواند در آن سرمایه گذاری کند

(قسمت اول)

بازاریابی سنتی

بازاریابی سنتی به تبلیغ برند در کانال های آفلاین مثل بیلبوردها ، بروشورها ،رادیو و تلویزیون که قبل از ظهور اینترنت وجود داشته ، اشاره دارد.

از آنجا که در گذشته اطلاعات به آسانی در دسترس نبود ، اکثر بازاریابی های سنتی به تاکتیک های خروجی مانند چاپ ، تبلیغات تلویزیونی و بیلبوردها تکیه می کردند.

بازاریابی خروجی

بازاریابی خروجی به تبلیغاتی که همانند یک عامل مزاحم ایفای نقش می کردند مانند تماس های تلفنی، ارسال ایمیل به لیست خریداران و تبلیغات چاپی اشاره دارد.

این روش بازاریابی “خروجی” نامیده می شود زیرا شامل پیغام رسانی به مصرف کنندگان برای افزایش آگاهی از محصولات یا خدمات شما – صرف نظر از علاقه ی مصرف کننده است.

بازاریابی ورودی

از سوی دیگر بازاریابی ورودی ،بیشتر بر جذب مشتریان متمرکز است تا اینکه آنها را متوقف کند. اکثر تاکتیک های بازاریابی ورودی تحت بازاریابی دیجیتالی قرار می گیرند، زیرا مصرف کنندگان این قدرت را دارند که در طول خرید خود، به صورت آنلاین تحقیق کنند و تصمیم بگیرند.

این نوع از بازاریابی بر سه اصل ساخته شده است. جذب، درگیر کردن و لذت بردن. هدف اولیه شما، ایجاد محتوا و تجربیات ارزشمند است که برای مخاطبان شما طنین انداز شده و آنها را به سمت تجارت شما جذب می کند.

مورد بعدی این است که آنها را از طریق ابزارهای مکالمه مانند بازاریابی ایمیلی و رباتهای چت و.. درگیر کنید. در نهایت، شما به عنوان یک مشاور و متخصص همدل، آنها را خوشحال خواهید کرد.

معرفی انواع بازاریابی برای توسعه کسب و کار

بازاریابی دیجیتال :

بازاریابی دیجیتال عکس بازاریابی سنتی است واز فناوری های جدیدی استفاده می کند که به طور سنتی وجود نداشته تا به روش های مدرن تری به دست مخاطبان برسد.

درواقع دیجیتال مارکتینگ از طراحی سایت گرفته تا ابزارهای برند سازی آنلاین مانند: تبلیغات دیجیتال، بازاریابی ایمیلی، بروشورهای آنلاین و غیره، طیف زیادی از تاکتیک ها و ابزارها زیر مجموعه دیجیتال مارکتینگ قرار می گیرند. و دقیقا یک بازاریاب دیجیتال حرفه ایی می داند که هر یک از ابزار ها و تاکتیک ها را برای دستیابی به کدام هدف استفاده کند.

مشاغل، از کانال های دیجیتالی مانند موتورهای جستجو ، رسانه های اجتماعی ، ایمیل و وب سایت ها برای ارتباط با مشتریان فعلی و آینده نگر استفاده می کنند.

بازاریابی موتورهای جستجو

بازاریابی موتورهای جستجو یا (اس ای ام) شامل تمام استراتژی های مورد استفاده برای اطمینان از قابل مشاهده بودن کسب و کار شما در صفحات نتایج موتورهای جستجوست. به نقل از مجله اینترنتی کتب، با استفاده ازاین نوع بازاریابی ، وقتی کاربر یک کلمه کلیدی خاص را جستجو می کند ، می تواند کسب و کار خود را در رتبه ی اول قرار دهد.

بازاریابی SEM دو شاخه دارد که عبارتند از بهینه سازی موتورهای جستجو برای نتایج جستجوی ارگانیک ( سئو ) و تبلیغات با پرداخت کلیک برای نتایج موتورهای جستجو.

برای شروع با سئو، باید ابتدا خود را با عوامل رتبه بندی موتورهای جستجو آشنا کرده و محتوا را برای فهرست بندی موتورهای جستجو تولید کنید.

پرداخت به ازای هر کلیک(پی پی سی) شامل پیشنهاد کلمات کلیدی، برای قرار دادن تبلیغات شما از طریق سیستم عامل هایی مانند تبلیغات گوگل (گوگل ادز) است. همچنین ابزارهایی برای مدیریت تبلیغات وجود دارد که این شاخه از بازاریابی را بسیار آسانتر کرده است.

بازاریابی محتوا
انواع مختلف بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا یکی از ابزارهای کلیدی در بازاریابی ورودی و دیجیتال است زیرا یکی از بهترین راه ها برای جذب مخاطبان هدف شما به شمار می رود.

این نوع از بازاریابی شامل ایجاد ، انتشار و توزیع محتوا به مخاطبان مورد نظر شما از طریق کانال های رایگان ، مانند بستر رسانه های اجتماعی ، وبلاگ ها ، فیلم ها ، کتاب های الکترونیکی و وبینار است.

با بازاریابی محتوا ، هدف این است که به مخاطبان خود درطول خریدشان کمک کنید. ابتدا سوالات متداول و نگرانی های خریداران خود را قبل از آماده شدن برای خرید مشخص کنید.

سپس ، یک سررسید ایجاد کنید تا به شما در ایجاد و مدیریت محتوای خود کمک کند. همچنین داشتن یک سیستم مدیریت محتوا برای سهولت انتشارنیزبه شما می تواند کمک بسزایی کند.

بازاریابی از طریق رسانه های اجتماعی

با استفاده از پلتفرم هایی مانند فیس بوک ، اینستاگرام ، لینکدین و توییتر ، برندها می توانند تجارت خود را ارتقا دهند و به صورت شخصی تری با مخاطبان ارتباط برقرار کنند.

با این حال ، در رسانه های اجتماعی ، دو چیز برای موفقیت مهم است: محتوای مرتبط و ثبات.

هیچ کس در جستجوی چیزی برای خرید به رسانه های اجتماعی وارد نمی شود، مهم است که بین تبلیغات و سرگرمی تعادل برقرار کنید. تصاویر و زیرنویس های جذاب که مخاطبان شما را ترغیب به لایک ، اشتراک گذاری و نظر می کند ، برند شما را تا حد زیادی به جذب مشتری نزدیک می کند.

برای سهولت در انتشار محتوا در بسترهای مختلف ، تعدادی ابزار رسانه های اجتماعی وجود دارد که این روند را خودکار می کند.

بازاریابی ویدئویی

طبق مطالعه ای که در سال 2021 انجام شد ، 87٪ از بازاریابان می گویند استفاده از ویدئو در استراتژی بازاریابی آنها تاثیر مثبت داشته است. خواه برای وب سایت، کانال YouTube ، لیست ایمیل و یا رسانه های اجتماعی ، ویدئو می تواند آگاهی از نام تجاری را افزایش دهد.

برخی از برنامه های بازاریابی ویدیویی حتی به شما این امکان را می دهند تا بر اساس فعالیت آنها تجزیه و تحلیل کرده و به آنها امتیاز دهید.

معرفی انواع بازاریابی

بازاریابی صوتی

بازاریابی صوتی از بلندگوهای هوشمندی چون Amazon Alexa و Google Home استفاده می کند تا به مخاطبان شما این فرصت را بدهد که به سوالات مربوط به موضوعات مورد علاقه آنها پاسخ دهد.

شما علاوه بر بهینه سازی وب سایت خود برای جستجوی صوتی با استفاده از کلمات کلیدی مناسب ، می توانید با استفاده از Google Home یا مهارت Alexa ، خلاق تر باشید.

به عنوان مثال، شرکت Uber با ایجاد مهارت Alexa، به کاربران اجازه میدهد با یک درخواست صوتی ساده درخواست تاکسی دهند. همچنین TED ،ویژگی ای ایجاد کرده که به کاربران الکسا اجازه می داد تا TED Talk را بر اساس موضوع، لحن یا بلندگو پخش کنند.

بازاریابی ایمیلی

بازاریابی ایمیلی ،برندها را از طریق ایمیل به مشتریان متصل می کند. کمپین های ایمیل را می توان برای افزایش آگاهی از نام تجاری ، ایجاد ترافیک در کانال های دیگر ، تبلیغ محصولات یا خدمات یا هدایت به سمت خرید استفاده کرد.

مقررات ایمیل مانند GDPR و قانون CAN-SPAM برندها را ملزم به رعایت شیوه های ایمیل تجاری می کند که به سه اصل خلاصه می شود:

1.فقط به افرادی که انتظار دارند از شما بشنوند ایمیل بزنید.
2.انصراف از اشتراک را برای مشترکین آسان کنید.
3.هنگام برقراری ارتباط با دیگران شفاف باشید.

با توجه به این نکته ، اولین کاری که باید انجام دهید این است که چگونه لیست ایمیل خود را ایجاد کنید. پایگاه اطلاعاتی مخاطبینی که می توانید به آنها ایمیل ارسال کنید. متداول ترین روش استفاده از فرم های جذب در وب سایتتان است.

سپس ، برای ارسال ، ردیابی و نظارت بر اثربخشی ایمیل های خود ، به نرم افزار بازاریابی ایمیلی و CRM نیاز دارید. برای پیشبرد استراتژی ایمیل خود و افزایش حداکثر بهره وری ، ممکن است بخواهید نرم افزار اتوماسیون ایمیل را که بر اساس معیارهای محرک ،ایمیل ارسال می کند ، را بررسی کنید.

با انواع بازاریابی بیشتر آشنا شویم

بازاریابی محاوره ای

بازاریابی محاوره ای این امکان را می دهدکه با مخاطبان خود در چندین کانال مکالمه داشته باشید – چگونه ، در چه زمانی و در کجا با مشتریان ملاقات کنید که شامل تماس های تلفنی ، پیامک ها ، پیام رسان فیس بوک ، ایمیل و سایر کانال ها می شود.
وقتی شروع به کار می کنید ، ابتدا مشخص می کنید که مخاطبان شما در کدام کانال ها هستند. با این حال ، چالش این است که بتوان چندین کانال را همزمان مدیریت کرد. به همین دلیل مهم است که از ابزارهای بازاریابی محاوره ای برای ساده سازی تلاش های خود استفاده کنید.

بازاریابی تأثیرگذار

بازاریابی اینفلوئنسر به گونه ای طراحی میشود که بتواند از جامعه موجود، پیروان فعال در رسانه های اجتماعی استفاده کند. اینفلوئنسرها در زمینه تخصص خود متخصص شناخته می شوند و وفاداری و اعتماد مخاطبانی را ایجاد کرده اند که ممکن است در تلاش برای جلب آنها باشند.

برای شروع بازاریابی تأثیرگذار، ابتدا باید استراتژی بازاریابی خود را بسازید و مشخص کنید که چه نوع اینفلوئنسری را هدف قرار می دهید. کتب سپس ،معیارهایی را برای تأثیرگذاری خود ایجاد کنید تا مطمئن شوید که آنها با استراتژی و بودجه ی شما مطابقت دارند. عواملی که باید در نظر گرفت شامل اندازه ی مخاطبان و معیارهای فعلی آنها ست.

از روشهای زیر، می توانید افراد تأثیرگذار را پیدا کرده و با آنها در تماس باشید:

دستیابی به شبکه های اجتماعی
استفاده از پلتفورم بازاریابی تأثیرگذار
استخدام یک آژانس برای انجام تحقیقات و اطلاع رسانی برای شما.

بازاریابی اکتسابی

با هر استراتژی بازاریابی ، هدف شما جذب و حفظ مشتری است. با این حال ، هر نوع بازاریابی بر مرحله ی خاصی از پروسه ی خرید مشتری متمرکز است. هدف بازاریابی اکتسابی ،بر جذب و ترغیب مشتریان به خرید محصولات و خدمات است.

و آنچه آن را از سایر انواع بازاریابی متمایز می کند این است که فراتر از تیم بازاریابی گسترش می یابد و اغلب شامل همکاری با خدمات مشتریان و … می شود. چرا؟ زیرا مشتریان راضی ،بزرگترین مروجان هستند.

بازاریابی اکتسابی می تواند شامل چندین تاکتیک برای تبدیل یک وب سایت به موتور تولید کننده اصلی باشد ، از جمله ارائه محصولات رایگان ، راه اندازی مراکز آموزشی ، تقویت نسخه نویسی در سایت ، بهینه سازی نرخ تبدیل و بهینه سازی سرنخ.

حتی امکان دارد شامل بهینه سازی استراتژی و ارتقای استراتژی برای تسهیل دورزدن بین بازاریابی و فروش باشد.

بازاریابی زمینه ای

بازاریابی زمینه ای کاربران آنلاین را با تبلیغات مختلف، در سایت ها و رسانه های اجتماعی، بر اساس مروری بر رفتار جستجوی آنلاین آنها ،هدف قرار میدهد. اولین راه برای بهبود تلاش های بازاریابی زمینه ای، شخصی سازی است.

یک CRM همراه با ابزارهای بازاریابی قدرتمند، مانند CTA های هوشمند می تواند یک وب سایت را بیشتر شبیه یک داستان جلوه دهد و به کاربر اجازه می دهد اطلاعات مناسب را پیدا و اقدامات مناسب را به طور جدی تری انجام دهد.

بازاریابی شخصی

هدف بازاریابی شخصی ایجاد یک تجربه بازاریابی مناسب برای هر کاربری است که با نام تجاری شما روبرو می شود.

این می تواند به سادگی اضافه کردن نام کاربر ،در قسمت موضوع ایمیل برای ارسال توصیه های محصول بر اساس تجربه ی خریدهای گذشته باشد.

اگرچه ممکن است کمی پرمخاطره به نظر برسد ، اما اگر مصرف کننده تجربه ی بهتری داشته باشد، این کار موثر خواهد بود. شرکت Smarter HQ در سال 2019 گزارش داد که 79 درصد از مصرف کنندگان احساس می کردند برند ها در مورد آنها اطلاعات زیادی دارند. با این حال ، 90 درصد از آنها هنوز مایل به اشتراک گذاری اطلاعات در مورد رفتار و اولویت های خود برای یک خرید ارزان تر ، آسان تر و لذت بخش تر هستند.

آشنایی با انواع بازاریابی برای رشد برند

بازاریابی برند

بازاریابی برند در حال شکل دهی به درک عمومی برندتان و ایجاد ارتباط عاطفی با مخاطبان هدف، از طریق داستان، خلاقیت، طنز و الهام است.

هدف این نوع بازاریابی در اینجا بحث برانگیز است تا نام تجاری شما به خاطر سپرده شود و با احساسات مثبت همراه باشد.

برای شروع بازاریابی با نام تجاری ، باید به طور عمیقی شخصیت خریدار خود و آنچه بر او تأثیر می گذارد را پیدا کنید. همچنین باید موقعیت خود را در بازار و آنچه شما را از سایر رقبا منحصر به فردتر می کند ، در نظر بگیرید. این می تواند به شکل گیری ارزش ها و آنچه که شما طرفدار آن هستید کمک کند.

بازاریابی نهان (پنهان)

بازاریابی پنهان زمانی اتفاق می افتد که برندها محصولات یا خدمات خود را به مصرف کنندگانی که اطلاعی از عرضه آنها در بازار ندارند، معرفی می کنند. به عنوان مثال ، وقتی در حال تماشای یک برنامه تلویزیونی هستید و یک محصول با برند خاصی را مشاهده می کنید.

قبل از این که اینفلوئنسرها مشمول مقررات تبلیغ آگهی شوند، اغلب از تبلیغات مخفیانه برای تبلیغ محصولات حمایتی استفاده می کردند.

برای کارکردن با این سبک بازاریابی ، برندها باید فرصت هایی را که با هویت و ارزش برند آنها مطابقت داشته باشد، پیدا کنند.

بازاریابی چریکی (پارتیزانی)

بازاریابی چریکی ،یک استراتژی تبلیغاتی است که در آن یک شرکت از تعاملات غافلگیرانه یا غیر متعارف برای تبلیغ یک محصول یا خدمت استفاده می‌کند.این نوع از بازاریابی برای برقراری ارتباط مستقیم با مشتریان، از چندین روش و تکنیک استفاده می‌کند. یکی از اهداف این تعامل ایجاد واکنش عاطفی در مشتریان است و هدف نهایی بازاریابی این است که مردم محصولات یا برندهای خود را به روشی متفاوت از آنچه که عادت دارند به خاطر بسپارند.

یکی از ویژگی‌های بارز و کلیدی که هر تبلیغ چریکی باید دارا باشد غیرمنتظره و خلاق بودن است. در واقع همین ویژگی یا بهتر است بگوییم مزیت غیره منتظره بودن است که منجر به عکس العمل‌های عاطفی چون خنده، شوک و ناراحتی می‌شود. می‌توان با استفاده از گوریلا مارکتینگ یا در واقع همان بازاریابی پارتیزانی، کاملاً به نفع یک کسب و کار استفاده کرد. وبه ارتقاء یک برند خاص کمک شایانی نمود. شرکت های بازاریابی دیجیتال از طریق ایده‌های خلاق و غیره منتظره که به‌طور شگرفی یک محصول خاص را به زندگی روزمره مردم مرتبط می‌کند، عکس العمل‌هایی چون گریستن، خندیدن، تعجب کردن و … را در مخاطب ایجاد و از این واکنش‌های طبیعی به نفع یک برند خاص استفاده می‌کنند.

این نوع بازاریابی، میتواند راهی مقرون به صرفه برای جلب توجه عموم در سطح گسترده باشد. با این حال، اگر مخاطب دچار سوء تفاهم از طریق عواملی که خارج از کنترل برندتجاری شود. این پتانسیل را دارد که عکس آن عمل کند.

بازاریابی بومی

بازاریابی بومی زمانی اتفاق می افتد که برندها تبلیغات خود را متناسب با احساس، ظاهر و عملکرد پلتفرمی که در آن منتشر می شود، سفارشی سازند.

اغلب ، برندها با ناشران همکاری می کنند تا محتوایی مناسب ،برای مخاطبان خود ایجاد و توزیع کنند. هدف این است که با استفاده از تخصص ویراستاری برند و تبلیغات بدون ایجاد مزاحمت ، به افزایش آگاهی از نام تجاری شان کمک کنند.

برای بهره مندی از بازاریابی بومی ، یا باید خودتان با نشریات رسانه ای تماس بگیرید. یا از طریق یک شبکه تبلیغاتی بومی که به تسهیل درج آگهی کمک می کند، مراجعه کنید.

بازاریابی وابسته

بازاریابی وابسته عملی است که در آن یک شرکت وابسته با معرفی و فروش محصولات شرکت های دیگر دستمزد می گیرد. به عبارت ساده تر یعنی شما با همکاری در فروش محصولات افراد دیگر می توانید درصدی پورسانت بگیرید.

یک شرکت وابسته لازم نیست یک فرد باشد، می تواند یک شرکت یا یک گروه از افراد باشد.

به طور کلی، سه طرف در سیستم بازاریابی وابسته مشارکت دارند. آن ها عبارتند از:

  • بازرگان : گاهی اوقات به عنوان خالق یا یک برند نیز شناخته می شود. صرف نظر از آن، این صاحب محصول است.
  • وابسته : گاهی اوقات به عنوان ناشر نیز از آن نام می برند. و این قدرت را دارد که مردم را برای خرید یک محصول تحت تأثیر قرار دهد. به طور معمول این فرد یا افراد به وسیله سایت، اینستاگرام و … محصولات را به کاربران معرفی می کنند مانند اینفلوونسرها .
  • مشتری : کسانی هستند. که کالای تبلیغاتی توسط شرکت های وابسته را خریداری می کنند.

ادامه دارد …

 

https://blog.hubspot.com/marketing/marketing-types

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *