دسته راهنما در کتب

بازاریابی

تحقیقات بازاریابی موبایلی

تحقیقات بازاریابی موبایلی

تحقیقات بازاریابی موبایلی یک روش جمع آوری اطلاعات با تمرکز بر توانایی‌های موبایل‌ها و رایانه های جیبی است. تحقیقات بازار برخط از نقاط قوت ارتباطات آنلاین برای مقاصد پژوهشی استفاده می‌کند. تحقیقات بازاریابی موبایلی وابسته به روش معینی نیست. با این‌‌حال، به یکی از مهم‌‌ترین بخش‌های تحقیقاتی برای برنامه‌های محققان در کارهای روزمره تبدیل خواهد شد. تحقیقات بازار موبایلی، امروزه یک کار فرعی نیست بلکه رویکردی محوری به ‌‌شمار می‌‌آید و بسیاری از محققان پیش‌‌بینی می‌‌کنند که موبایل، ابزار اصلی جمع‌‌آوری اطلاعات در چند سال آینده خواهد بود.

پیشینه تحقیقات بازاریابی موبایلی

با توجه به تغییرات فرهنگی اجتماعی و دیجیتالی شدن زندگی روزمره و سخت‌تر شدن تحقیقات بازاریابی از روش‌های قدیمی و رسانه‌های سنتی،‌ نیاز به یک روش نو برای پخش پرسش‌نامه ایجاد شد. مصرف‌کنندگان دیگر به راحتی قابل تفکیک نبودند که این کار حدس رفتار مصرف کننده را به شکل پیش‌فرض سخت می‌کرد. این مشکلات باعث شد تا محققان با فن‌آوری همگام بشوند با روش‌های مدرن به بررسی و یافتن خواسته‌های مشتریان خود بپردازند.

آینده تحقیقات بازار موبایلی

با گسترش تکنولوژی و استفاده هرچه راحت تر از تلفن های هوشمند روشن است که زمان تحقیقات بازار موبایلی فرا رسیده است زیرا تلفن همراه در بخش بزرگی از نظرسنجی‌‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد یا حتی کل نظرسنجی فقط با موبایل انجام می‌‌گیرد. در موارد دیگر نیز از روش‌‌های آنلاین تلفیقی استفاده می‌شود. بیشتر بستر‌‌های نظرسنجی‌های گسترده، گزینه‌‌های موبایلی دارند و حجم روزافزون تحقیق‌های ثانویه (research-on-research) تعیین می‌‌کند که در تحقیقات بازار موبایلی چه چیزی به درد می‌‌خورد و چه چیزی بی‌‌مصرف است.
تحقیقات بازار موبایلی، تأثیر زیادی بر برخی از اشکال تحقیقات کیفی آن دارد. همچنین بر بسیاری از انجمن‌‌های تحقیقاتی نیز اثرگذار است؛ به‌‌طوری‌‌که این انجمن‌‌ها تدوین رویکردهای جدید را آغاز کرده‌‌اند که بیشتر آن‌‌ها در زمینۀ قوم‌‌نگاری، شبکه‌‌های اجتماعی و ثبت اطلاعات است. جمع‌‌آوری داده‌‌‌‌های ثابت، بخش مهمی از آمارگیری به حساب می‌آید و تجارت بزرگ و مهمی برای کسب‌‌وکار تحقیقات غیربازاری محسوب می‌‌شود. برخی از صنایع پیش‌‌بینی کرده‌‌اند که داده‌‌های ثابت در آینده، بخش مهمی از مجموعۀ تحقیقات بازار می‌شود.

تحقیقات بازار

مزایا تحقیقات بازاریابی موبایلی

تلفن همراه به عنوان یک فناوری قابل حمل علاوه بر دیجیتال بودن، ویژگی‌های منحصر به‌فردی دارد که می‌تواند در تحقیقات بازاریابی کارآیی دوچندانی داشته باشد. سرعت بالا و دقت بیشتر از ویژگی های دیجتال‌سازی تحقیقات بازار برخط است که باعث بهبود تحقیقات بازاریابی می‌شود. تحقیقات بازاریابی باید پا به پای تحولات سریع کسب و کارها حرکت کند. فن‌آوری تلفن همراه به خاطر شخصی بودن، قابلیت جابه‌جایی بالا، ضریب نفوذ بسیار بالا و همچنین امکانات فنی و چند رسانه‌ای مانند قابلیت ضبط صدا و تصویر، یا قابلیت‌های جغرافیایی، به گزینه‌ای بسیار محبوب در تحقیقات بازاریابی در دنیا تبدیل شده است.

منبع : ویکی پدیا

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *